E-REVO topic

Hallo, ik ben bezig Henky23 zijn auto over te nemen :-) en heb wat vraagjes. 6S Zippies zijn niet aan te raden, maar is het mogelijk om 3S Zippies 5000Mah met 2S Zippies 5000Mah te combineren zodat je per saldo 5S 5000Mah over houdt? Met andere woorden, kan de Monster Mamba overweg met 5S?

Ik begrijp inmiddels ook dat de stock gears vervangen moeten worden ;-) Verder sta ik open natuurlijk voor suggesties om de e-revo te verbeteren.

Hallo, ik ben bezig Henky23 zijn auto over te nemen :-) en heb wat vraagjes. 6S Zippies zijn niet aan te raden, maar is het mogelijk om 3S Zippies 5000Mah met 2S Zippies 5000Mah te combineren zodat je per saldo 5S 5000Mah over houdt? Met andere woorden, kan de Monster Mamba overweg met 5S?

Sorry, maar waarom zouden 6s zippy's neit aan te raden zijn? Henky's regelaar is doorgebrand door een veel te lichte vertanding, niet door de Lipo's. ;)

we zijn hier met 3 man, alle drie met 5000mAh 3s 30C (40C burst) Zippy's. en geen van allen hebben we problemen hiermee.

Omdat ik toch een beetje geschrokken ben van het feit dat CC afraadt om Zippies 6S te gebruiken én omdat ik eigenlijk (nog) niet op maximale belasting wil rijden.
Eigenlijk wil ik op 4S rijden maar ik kan ook 2 stuks 3S 5000 overnemen vandaar.

Jah dat cc zippys afraad kan ik nergens vinden:D
Had ze gemaild.
Eniste wat hun aanraden is minimaal 120a lipos te gebruiken.

de zippy lipo's kunnen 150 ampere continue, en 200 ampere burst leveren. is echt meer dan genoeg voor deze set.
mja, op 4S rijden kan natuurlijk ook gewoon hoor, is de wagen ook al vrij snel :)

Ja dat gaat, de mamba ESC ondersteunt dat in de software, als je vraag teminste is of die een LVC heeft voor 5s.

Alleen twee packs vinden van 2s en 3s die je in serie kunt zetten, lijkt me een veel grotere uitdaging.

Dat was inderdaad mijn vraag, dank voor het antwoord. De lipo's worden standaard al in serie geplaatst dus volgens mij maakt het voor de lipo's niet uit of je 5S (3S + 2S), of 6S (3S + 3S) gebruikt. Het Amperage moet natuurlijk wel overeenkomen.

Ik denk dat het een stapje verder gaat dan hetzelfde amperage. De cellen worden in serie belast en de ESC slaat af bij een LVC die uitgaat van 5x 3v (je kunt ook iets andere waardes instellen als 3,1 etc). Een lipo gaat kapot als de spanning lager komt dan 3v.
Maar de ESC kan de individuele cellen niet zien, dus de kans is vrij groot bij cellen van ander type, samenstelling, dat de spanning van de ene cell 3.3 volt is en de andere 2.7 volt tijdens ontladen. De ESC ziet gewoon 6volt, dus de LVC zal nog niet inspringen.

Dus als je dit doet, zorg dat je 100% zeker weet dat het precies dezelfde cellen zijn.

Snoebel heeft hier idd helijk mee. als je 2 verschillende types cellen neemt, kan het zijn dat bijvoorbeeld het 2s pack al leeg is, terwijl het 3s pack nog volop spanning heeft. hierdoor zou het kunnen zijn dat het 2s pack onder de 3v per cel leeg getrokken word.
dus als je dit doet, moet je wel gelijke accu's nemen.

@ drkdgglr, sorry, maar ik kan dat soort uitspraken van amerikaanse fora alleen maar met een korreltje zout nemen. in ieder geval tot ik er ook fatsoenlijk onderbouwde metingen van zie.
Amerikanen krijgen echt alles kapot (de diff's van een ERBE laten scheuren bij de eerste rit bijvoorbeeld.) dut uiteraard zullen ze ook wel heeeeel erg voorzichtig zijn met welke accu's ze daar zullen aanbevelen. (i.e. Allen lipo's van amerikaanse herkomst? )

Laatst bewerkt:
@ drkdgglr, sorry, maar ik kan dat soort uitspraken van amerikaanse fora alleen maar met een korreltje zout nemen. in ieder geval tot ik er ook fatsoenlijk onderbouwde metingen van zie.
Amerikanen krijgen echt alles kapot (de diff's van een ERBE laten scheuren bij de eerste rit bijvoorbeeld.) dut uiteraard zullen ze ook wel heeeeel erg voorzichtig zijn met welke accu's ze daar zullen aanbevelen. (i.e. Allen lipo's van amerikaanse herkomst? )

dat ben ik wel met je eens. alleen heb ik in dit geval de eigenaar van cc ge-quote en een artikel van MGM-Compro gebruikt ter onderbouwing. Dat zijn niet mensen die zomaar wat posten op forums. En pasqual heeft ook gelijk dat de regelaars te krap gedimensioneerd zijn, maar je hebt er wel mee te maken.

Ze zijn niet altijd alleen gek op hun eigen producten(vaak wel). Kijk maar eens hoe maxamps producten hier en daar afgebrand worden...

Hmm ik dacht dat je met de castle link,sinds de nieuwe firmware,
auto lipo kon doen en dan een custom value kon maken per cell.

gewoon een 2s en een 3s nemen van dezelfde frabrikant, dezelfde mah en dezelfde c rating en even oud. deze twee in serie aansluiten en je hebt een prima 5s pack.

edit: en vervolgens stel je de lvc in zoals je wilt, bijv op 16v (3,2v/cell).

Laatst bewerkt:

Nope. de accu's zit maar met 2 draden aangesloten op de regelaar. deze kan dus onmogelijk het voltage per cel zien. ;) (als dat mogelijk was, waren die balancer connectoren op de accu's ook overbodig geweest. )

gewoon een 2s en een 3s nemen van dezelfde frabrikant, dezelfde mah en dezelfde c rating en even oud. deze twee in serie aansluiten en je hebt een prima 5s pack.

edit: en vervolgens stel je de lvc in zoals je wilt, bijv op 16v (3,2v/cell).

Dit was ook precies wat ik bedoelde. Delfde merk en type alleen 2S i.p.v. 3S. Dank!

Niet alleen merk en type moeten hetzelfde zijn, maar ook capaciteit en C waarde. (als dat bedoelt word met type, is het uiteraard wel goed, maar is wel de moeite waard om even erbij te vermelden. :) )

Net wezen rijden van 19:00 tot 20:15 in bos, gewoon lopen en de auto continue op neer door het pad, twee behoorlijke zangbergen beklommen, auto wel 20x op en neer laten gaan. Toch gauw een 30 meter hoogte verschil... En dat alles op 1 set packs, tis dat de zoon langzaam naar bed moest anders waren we nu nog aan het rijden. Ik kan iedereen de SMC's packs (9000mAh 28C) echt gigantisch aanbevelen.. Ze zijn werkelijk niet leeg te krijgen !

Zal ze straks ff aan de lader hangen om te kijken wat er nu precies uit is..

Moest het gewoon ff kwijt :-)

@ Egbert007, heb je de auto nu kunnen kopen van die wazige verkoper ?

Laatst bewerkt:
Net wezen rijden van 19:00 tot 20:15 in bos, gewoon lopen en de auto continue op neer door het pad, twee behoorlijke zangbergen beklommen, auto wel 20x op en neer laten gaan. Toch gauw een 30 meter hoogte verschil... En dat alles op 1 set packs, tis dat de zoon langzaam naar bed moest anders waren we nu nog aan het rijden. Ik kan iedereen de SMC's packs (9000mAh 28C) echt gigantisch aanbevelen.. Ze zijn werkelijk niet leeg te krijgen !

Zal ze straks ff aan de lader hangen om te kijken wat er nu precies uit is..

Moest het gewoon ff kwijt :-)

@ Egbert007, heb je de auto nu kunnen kopen van die wazige verkoper ?

De SMC site doet het bij mij om de een of andere rede niet. Maar een paar vraagjes;
- Is dit een pack zonder cellen parallel er in? Dus een 2S1P of 3S1P of wat je ook gebruikt.
- Hebben ze deze ook als 5 cellen?
- Hoe warm is de LiPo na dat dikke 1 uur rijden? (En hoe warm was het buiten, als je dat nog weet)

Alvast bedankt :)

Patrick

Back