E-Flite Habu 32

Ik ben druk bezig een Habu 32 te bouwen. Zijn er al mensen die er een vliegend hebben.
Wat zijn de ervaringen?

Product Specifications:
Wingspan: 40.5 in (1030mm)
Overall Length: 49.5 in (1250mm)
Wing Area: 392 sq in (25.3 sq dm)
Flying Weight: 7.05 - 7.40 lb (3.20 - 3.35 kg)
Motor Size: DF 32 Brushless Motor, 2150Kv
Radio: 5+ Channel Radio system
Servos: Micro Servos (8 required)
Trim Scheme Colors: Ultracote - Deep Red, Silver, Pearl Charcoal
CG (center of gravity): 100-115mm back from the leading edge at wing root
Speed Control : 80 Amp brushless
Recommended Battery: 6S 22.2V 5000mAh 30C LiPo, 10AWG, EC5
Flaps: Yes
Retracts: Optional
Control Throw (Ailerons): Low: 7mm Up/Down, 10% Expo; High: 8mm Up/Down, 15% Expo
Control Throw (Elevator): Low: 8mm Up/Down, 10% Expo; High: 10mm Up/Down, 5% Expo
Control Throw (Rudder): Low: 15mm Left/Right, 5% Expo; High: 20mm Left/Right, 12% Expo
Control Throw (Flaps): 11mm take off and cross wind landing; 25mm landing
Approx. Flying Duration: 4.5 minutes
Scale: Sport Jet
Minimum Age Recommendation: 14 years
Experience Level: Advanced
Recommended Environment: Outdoor
Assembly Time: 10-15 Hours
Is Assembly Required: Yes

Voor mijn Habu 32 ga ik voor lichte onderdelen i.p.v. wat je in de Amerikaanse fora ziet. Daar stoppen ze er zelfs 8 cellen in i.pv. de standaard 6 cellen. Ik ga voor een 6s 4500 pakket omdat dat 150 gram lichter is als een 5000. Dan maar wat korter vliegen maar wel veilig van de gras af opstijgen (hoop ik).

Goedendag een vraagje over dit toestel waar heb je hem gekocht in de States
of ergens in Europa.
Ik ben zelf op zoek naar een leverancier.(die hem kan leveren)
Ga je ook de retracts gebruiken op de forums is er een ander merk beschikbaar.
Als je de filmpjes bekijkt wordt er niet vanaf gras gestart.
Ik vlieg zelf met een hawk en een Eurofighter.
De eurofighter is van freewing met 90mm imp. en 6s4000ma.
Deze was met een intrekbaar landings gestel maar op gras ging dit niet zo lekker.
Dus onderkant verstevigd met depron en een matje (met dan aan meneer jepe)
Bijkomend voordeel is dat hij nu veel minder zwaar is.
De hawk daarintegen werkt na veel gepiel goed met het landingsgestel.
Als je op gras land hoe zacht en hoe perfect elke keer gaan de beentjes krom.
Graag hoor ik iets van u in dit Item

Groet Harry

Je hebt PB ;-)

Oeps foutje, was de "oude" Habu :oops:

Laatst bewerkt:
De Habu 32 heb ik gekocht bij Aerobertics. Die had hem op voorraad. Hij is echter ook te koop bij Staufenbiel, Lindinger etc. Je moet wel even kijken of ze op voorraad zijn.

M.b.t. het landingsgestel het volgende, er zitten bij de kit speciale landingsgestel poten die gebruikt dienen te worden met het E-Flite 15-25 electrische landingsgestel. Deze poten zijn wat stijver als de standaard poten.
Aangezien ik ook van gras ga opstijgen heb ik er de landingsgestel poten van Tamjets bij gekocht. Dit zijn trailing geveerde poten en dempen beter dan de staaldraden met krullen die er bij zitten. De amerikanen die vanaf gras vliegen geven aan dat het met de Tamjets poten beter gaat kwa demping en verbuigen.
Helaas zijn de Tamjets nog niet binnen. Die moeten uit de USA komen en laten op zich wachten. Ze zijn ook niet goedkoop: $150.

@Harry; Bij W&W in Waldfeucht (D) liggen er nog 2 HABU32 op voorraad (259 euri).

Ik heb er eentje gekocht op de beurs in Dortmund.
Set up wordt voorlopig de originele (V32 E-Flight EDF met bijbehorende motor) met een Turnigy Plush 80A ESC en Turnigy UBEC (5-7A). Lipo's Turnigy 6S-5000-40C of Turnigy 6S-4500-40C. Ik heb van beide nog 2 stuks liggen dus even proberen wat het beste uitkomt wb zwaartepunt.
Servo's zijn;
- 3x de EMAX ES08MD (digi, metal gear, 2,4kg, 0,08sec, 12 gram) op hoog en richting. Met deze servo's heb ik al zeer goede ervaringen opgedaan in 3 EDF jets. Hoge nauwkeurigheid, lopen zeer soepel en stil. Ze zijn via Ebay regelmatig voor zeer goede prijzen te koop in Hong Kong (betaalde de laatste keer 7,60 euro p.st inkl verzenden!)
- 4x de NewPower XLD-9HMB (digi, metal gear, 3,5kg, 0,1 sec, 11 gram) op rol en flaps. Nog geen ervaring met deze servo's. Werden aangeraden door W&W, die ze verkoopt voor 10,95. Ze lopen wel iets minder soepel en iets luidruchtiger dan de EMAX. Van de 6 gekochte servo's was er wel al eentje DOA :(
- 1x een eenvoudige 1,7kg metal gear micro servo op neuswiel.
Helaas zijn de E-flight retracts op dit moment in backorder bij de importeur. Ik wacht nu al een week of 4 maar als dat nog lang gaat duren zal ik proberen om er de e-retracts van Hobby King in te zetten. Die heb ik ook in een Jepe L-39 zitten en ze werken perfect. Ga in eerste instantie de originele pootjes gebruiken die met de HABU kit meegeleverd worden. Mochten die niet voldoen dan worden het de geveerde TAM pootjes.

Ik heb net met ESC binnen gekregen: een HK SS 190-200A Opto.
Hij valt wel erg lomp uit en is eigenlijk te ruim overgedimensioneerd.
Ik denk dat ik die ga gebruiken voor wat testjes maar dat voor de inbouw in de Habu 32 toch wat anders gekocht gaat worden. Eigenlijk wil ik een MULTIcont MSB EXPERT 80. Dat is de nieuwe reeks van Multiplex ESC's die gelijk alle telemetriedata kunnen opsturen zonder extra sensors. Die zijn echter verwacht in Q3 2011 en MPX kennende kan dat nog wel wat langer duren.
Misschien dat ik voor een CC ICE100 ga of toch maar iets van HK?

Tamjet pootjes zijn nog steeds niet binnen, balen!

Eigenlijk wil ik een MULTIcont MSB EXPERT 80. Dat is de nieuwe reeks van Multiplex ESC's die gelijk alle telemetriedata kunnen opsturen zonder extra sensors. Die zijn echter verwacht in Q3 2011 en MPX kennende kan dat nog wel wat langer duren.
Misschien dat ik voor een CC ICE100 ga of toch maar iets van HK?

Als je toch al van plan bent om op termijn die MPX ESC te gebruiken dan zou ik nu zeker geen dure CC ESC aanschaffen. Ik heb nu bijna 2 jaar ervaring (> 500 vluchten) met de Turnigy Plush 80 ESC in 5 verschillende EDF jets en nog nooit een probleem gehad.
Inkl verzenden voor +/- 40 euro in huis....
Ik gebruik bij de grotere/snellere/duurdere jets wel NOOIT de ingebouwde BEC maar altijd een aparte UBEC. Mocht er dan toch ooit een ESC doorfikken dan heb je in ieder geval nog stroom voor de besturing....

Ik denk dat je gelijk hebt. Heb net een Turnigy Plush 80 ESC besteld. Ook heb ik al een Turnigy UBec 7.5A liggen. Met 8 servo's kun je inderdaad niet meer op de interne BEC van de ESC vertrouwen.

Als dan MPX besluit de MSB ESC te gaan verkopen bestel ik die wel een (kan nog wel even duren).
Ik heb ook een MPX GPS sensor liggen die ik in de Habu 32 ga bouwen. Wordt wel leuk om te zien wat de topspeed nu echt is :-)

Hoe ver ben je met jouw Habu? Ik heb de vleugels er al aan. Ik moet zeggen dat ik de hele vleugel bevestiging wat mager vind. Enkel een Carbon stripje in iedere vleugel en verder geen borging die de vleugel tegen de romp aan trekt. Er zit dan ook wat speling in de voor naar achter beweging die er niet uit te drukken is.

Het wordt wel een zwaar geval. Zonder motor en accu heb ik nu al het idee van: hoe gaat dit ooit vliegen?
Wordt nog interessant, echter onze amerikaanse vrienden vliegen er volop mee en ze lijken alleen maar meer accu's en meer gewicht erin te proppen. Laatst zag ik een post van een gast die er 11 cellen in ging zetten. Tegen de 4 kilo stuwdruk bij 4 Kilowatt had hij het over.

Op het landingsgestel na is de mijne vliegklaar. Is dan ook vrij weinig werk; schat +/- 12 - 15 uur op mijn dooie gemakkie.Ik denk dat ik voorlopig maar het meegeleverde vaste landingsgestel ga monteren en later voor de retracts vervangen als die binnenkomen. Dan zou die dit weekend kunnen vliegen (jetmeeting Nederweert :cool:)
Het gewicht zit net onder de 2 kg maar dus nog zonder landingsgestel. Komt dan ook nog de lipo bij (750gr voor de 6S-4500 of 850gr voor de 6S-5000).
Totaal gewicht zal dus iets boven de 3 kg worden.
Gezien het redelijk flinke vleugelopp. heb ik geen twijfels over het vlieg gedrag. De ervaringen van de collega's aan de andere kant van de grote plas bevestigen dit ook.
De vleugels en stabilo's zitten bij mij goed strak zonder enige speling tegen de romp. Ik las op de Amerikaanse fora dat dit inderdaad per model nog wel eens wil verschillen. Blijkbaar ook een keertje geluk gehad :D
Overigens een hele rare en lelijke oplossing vond ik de bevestiging van het afdek plaatje van de rudderservo. De manual geeft aan dat deze met plakband vastgezet dient te worden :confused:. Het plaatje is ook zo dik dat het behoorlijk uitsteekt t.o.v. de romp. Dus heb ik het plaatje een stuk dunner geschuurd en met kit vastgezet (Bison Polymax Express). Dat ziet een stuk beter uit en kan nog steeds een keer losgemaakt worden indien nodig.
Ik heb een pitot meetsysteem van Eagle Tree klaarliggen om de airspeed te kunnen meten. Ben wel benieuwd.... Ik verwacht +/- 200km/u (in de VS hebben ze 135mph gemeten met de standaard setup).
Ik ga ook die Turnigy 7,5A UBEC gebruiken. Met 7 digi + 1 analoge servo + e-retracts is dat zeker geen overbodige luxe.
Grtz, Hans

Voor mijn Habu 32 ga ik voor lichte onderdelen i.p.v. wat je in de Amerikaanse fora ziet. Daar stoppen ze er zelfs 8 cellen in i.pv. de standaard 6 cellen. Ik ga voor een 6s 4500 pakket omdat dat 150 gram lichter is als een 5000. Dan maar wat korter vliegen maar wel veilig van de gras af opstijgen (hoop ik).

Met die 6S-4500 lipo zal het zeer lastig worden om het zwaartepunt goed te krijgen....
Ik heb de mijne zojuist gereed gekregen (wel nog met het standaard vast landingsgestel) en zelfs met een 6S-5000 van 850gram moest ik die nog zeer ver naar voren leggen om op het voorste aanbevolen zwaartepunt te komen (100mm van leading edge). Hij komt dan tot +/- 2 cm achter de stuurservo. Met een 6S-4500 zou je al bovenop de stuurservo uitkomen...
Het uiteindelijke totaalgewicht inkl die 6S-5000-40C lipo is 3080 gram. Daar zal straks voor de e-retracts nog een beetje bijkomen (schat 100 gram).
Ik heb overigens de cockpit bodem niet gebruikt omdat die in de weg zit met de bovenkant van de lipo. Daarom maar de kap donker smoke gespoten om de inkijk te verminderen.
Morgen avond invliegen......(fingers crossed....)

O, dat is niet echt handig. Ik heb net 2x 6S-4500 Lipo's op de plank liggen.
De berichten uit de fora duiden er op dat je niet het voorste zwaartepunt moet nemen maar midden of er zelfs iets achter het midden. Daarmee maakt je het wat makkelijker om hem af te vangen bij het landen. Misschien dat het daardoor wel mogelijk is met een 4500 van 680 gram het zwaartepunt te maken.
Anders wordt het gewoon een 5000 pakket bestellen.

Ik ben in ieder geval gewaarschuwd!

Succes met de maiden!

Uitgaande van de middenweg wb zwaartepunt (107,5mm van leading edge) komt mijn 4500 lipo (750 gram!) op 2 cm van de stuurservo. Als die van jou nog 70 gram lichter is zal die er waarschijnlijk net achter passen.
Zo, nu op naar het vliegveld....

Net terug van een geslaagde maiden flight! :banana:
Zwaartepunt op 107,5mm (dus midden tussen de aanbevolen uitersten) is waarschijnlijk perfect. Moest tijdens de landing zelfs nog redelijk drukken :eek:
Had behoorlijk wat meters nodig (op kort gras) om de kist in de lucht te krijgen. Had nu echter vrij weinig flap gezet (+/- 6mm) omdat er een redelijk windje stond, de 11 mm uit de manual was inderdaad beter geweest. Snelheid viel een beetje tegen en de fan/motor is beslist niet stil te noemen... Kist vlieg wel "als op rails"!
Bij de landing merk je het gewicht toch wel behoorlijk. De kist wil niet echt afremmen. Dus 1x doorgestart omdat ie wel erg hot binnenkwam. Tweede landingspoging ging daarna prima. Iets verder uitgevlogen en iets eerder van het gas. En nu stond er ook nog een lekker windje... Bij windstilte zal het nog spannend worden :rolleyes:
Motor lijkt behoorlijk Amp-hongerig; na een dikke vier minuten (waarvan goeie 2 minuten vol gas) zat er nog maar 24% in de 5000mAh lipo.
Dit weekend nog maar eens wat meer ervaringen verzamelen.
Grtz, Hans

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden flight!
Ik zat zelf ook al aan 107.5mm te denken voor het zwaartepunt. Hoeveel meter had je nodig om los te komen? Het veld waar ik vlieg is maar 100 meter lang hopenlijk is dat lang genoeg.
De Tamjet poten zijn gister aangeboden maar er was niemand thuis. Hopenlijk lukt het vandaag dan kan ik die er ook op monteren. Ik denk dat het intrekbaar LG wel zal helpen met de snelheid. Het is in ieder geval een mooi gezicht om een jet zonder wieltjes langs te zien komen.

Door jouw opmerking over het zwaartepunt met een 6S-4500 accu zit ik er aan te denken om de neuswiel aansturing horizontaal te monteren. Hij steekt dan niet meer omhoog en ik kan de accu nog eens 3 cm verder naar voren leggen. Dat moet toch genoeg zijn lijkt me. Ik laat die servo's maar als laatste zitten dan kan ik afhankelijk van de plek waar de accu uitkomt zien of het nodig is.

Ben wel benieuwd wat de stroom is, volgens het boekje trekt de motor 55-60 amp. Een snelle berekening voor jouw situatie geeft +/- 50 amp gemiddeld. Dat is nogal hoog, wat is dan de max stroom?

Veel plezier van het weekend met de Habu 32!

Ons veld is 110 x 90 m en gisteren stond de wind op de korte kant. Ik schat dat ik een metertje of 50 a 60 nodig had om los te komen. Met wat meer flap zetten zou dat nog wel korter moeten kunnen.
Ik heb de stroom nog niet gemeten. Zal volgende week eens de Eagle Tree logger installeren.
Volgens de data sheat bij de motor zou die statisch op proefstand 53A trekken bij 21.9V en geïnstalleerd in de kist 62A (zonder opgave voltage). Zou daarbij dan net iets meer dan 2 kg stuwkracht leveren (4.5lbs).
Het zal van de wind afhangen of ik dit weekend nog met de Habu zal vliegen (Nederweert heeft flink wat bos om het veld...). Ik heb nog drie Jepe EDF kisten waar ik zeker mee kan vliegen ;). Daar voel ik me in ieder geval meer vertrouwd mee :mrgreen:

Habu R.I.P.

Tja, helaas....mijn Habu32 is zaterdag total-loss gegaan....:(
Allereerst even mijn opmerking na de eerste vlucht w.b. de snelheid even bijstellen. Die viel bij de volgende vluchten toch wel mee. De 200km/u zal ie toch wel gehaald hebben. Ook de vliegtijd (mixed throttle) was met de 5000mAh lipo wel een kleine 6 minuten met 20 - 23% resterende capaciteit. Mogelijk dat mijn lipo bij die eerste vlucht niet helemaal vol was.
Zwaartepunt was met 107.5mm volgens mij perfect. Kist vloog zeer neutraal zonder gekke eigenschappen. Landen ging eigenlijk ook perfect alleen bij windstilte echt wel vol flaps nodig. Bij de start is een 11mm flap zetten ook wel wenselijk (zelfs op de asfaltbaan in Nederweert!).
Vrijdag en zaterdag nog 4 prima vluchten gemaakt zonder enig probleem. De 5e vlucht was tevens de laatste.... Net in de lucht op hoogte en snelheid dook de kist plots vol down. Geen enkele besturingsfunktie werkte nog. Ook gas dicht trekken dus niet .... Na 30 meter vertikaal naar beneden op vol gas kwam er een abrupt einde aan het korte leven van deze kist :onweer:
Bots op die neus...alleen de grote vuurbal ontbrak nog :rolleyes: Kist zat tot aan de vleugels in de grond geprikt.
Een eerste post mortum sectie gaf slechts één aanwijzing; de ontvanger zag de zender niet meer. Ook opnieuw binden aan de zender ging niet meer. Het rode lampje van de ontvanger bleef branden. Achteraf denk je dan nog; had ik wel zo'n goedkope Orange Futaba ontvanger moeten gebruiken :oops:... Maar meer dan 200 vluchten met zo'n zelfde ontvangers in o.a. een snelle Jepe Mirage en Jepe L-39 zijn verlopen zonder één enkel probleempje. Dus daar had ik eigenlijk wel vertrouwen in.
Nu twijfel ik nog of ik deze kist nog een keer ga bouwen. Op de ontvanger, het airframe en de fan na zijn alle spullen nog in orde. Maar eigenlijk trek ik er niet meer zo aan. Ik hou toch meer van iets grotere kisten.
Toch iets meer succes en plezier met jouw kist toegewenst!
Grtz, Hans

Heee Hans,

dat is waardeloos om te lezen zeg, sterkte met het verlies.

Grt,
Berto.

Nee, nee,moets weer eens het weekend werken.

De eerste echte jetmeeting waar ik weer zal zijn is Pampa voor zover.

Back