Ik heb een Hangar 9 1/4 scale Piper Cub overgekocht maar heb een probleem met de aandrijving. Motor E-Flite 110, ESC YGE 90HV. Als ik de motor rustig op toeren breng gaat alles goed. Geef ik minder throttle en dan gelijk weer meer dan 'stalled' de motor en een 'squeelch' geluid. Ik heb geen programmeer kaart voor deze motor en kan ook niet zo snel een originele vinden (De kaartjes van ICE en YPG zien er hetzelfde uit) Ik ben redelijk nieuw met elektro aandrijving. Enig idee wat dit kan zijn? (Timing?) Gr. Joeri https://www.veed.io/view/4a91aac3-40ef-485d-a942-e6e3bce3efa4?panel=share
Je kunt beginnen om de regelaar terug te zetten naar de fabrieksinstellingen door mode 5 te selecteren met je zender, op de yge website staat de handleiding. Het krijsen van de motor kan ook veroorzaakt worden door een mechanisch defect aan de motor, bijvoorbeeld versleten lagers. Is de prop goed gebalanceerd? Is je motor as recht?
Dank voor de reactie. Manual al doorgenomen gisteren. Mode 5 had ik opnieuw ingesteld. Prop is gebalanceerd. As recht. Lagers moet ik nog beoordelen. Ik ga toch maar zo'n cloon prog kaartje bestellen en kijken of het werkt
probeer ook eens met een kleinere prop. Soms is het probleem dat de motor de massa van de prop niet snel genoeg kan accelereren, dan blijft de motor achter op wat de regelaar aanstuurt. Als dat het probleem oplost, dan kan je nog eens de huidige maat prop proberen maar dan een lichtere (massa) prop, b.v. Xoar. Soms helpt het ook om de timing lager te zetten. succes
Zonder prop loopt de motor ok. Nu net nieuwe props besteld, goed idee! Hoop dat die timing lukt met dat cloon kaartje (eBay, zal even duren)
De motor kan niet achter blijven op wat de regelaar aanstuurt. De motor stuurt de regelaar aan! Heel simpel uitgelegd werkt het als volgt: De meeste regelaars zijn sensor loze regelaars. De niet aangestuurde wikkeling wordt als sensorwikkeling gebruikt die een signaal naar de regelaar stuurt om over te schakelen naar de volgende wikkelingen. Zoals ik schreef dit is versimpelt, in de praktijk komt er meer bij kijken.
maar met de timing, probeert de regelaar het draaiveld iets voor de motor uit te laten lopen.... hoe de theory er achter ook precies in elkaar zit, kleiner prop, minder belasting of minder timing lost het probleem in mijn ervaring vaak op.
Kleinere prop heeft het probleem niet opgelost. Prog kaartje besteld op eBay, hopen dat dat werkt en anders maar rustig gas geven ;-)
Iets vertraging zetten op het gas kanaal. Doe ik ook vaak en is soms de enige oplossing als de timing verandere geen effect heeft.
Zat ik ook aan te denken. Hoe programmeer jij dat op je zender? Ik heb een X20S (net een week, even wennen). Zie wel dat je vertraging op flap kanalen kan toepassen maar niet direct op het throttle kanaal
Gevonden. Ik zat bij de mixers te zoeken, daar staat 'slow up' 'slow down' voor de flaps maar niet voor de throttle. Zoals jullie aangaven; Output/channels/edit. Gave zender maar wel even wennen na Futaba