dwars doorsnede HMS VICTORY

Piet,
ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden met plaatjes. Hoe dan ook: het geheel wordt een succes.
Een klein beetje doffer zou best mooi kunnen zijn, maar aangezien de rest er zo mooi strak bijstaat kan ik me voorstellen dat je het ook niet wil overdrijven.
Drt
Diederik

Bij mijn doorsnede heb ik ze onbehandeld gemonteerd. Na enkele maanden zijn ze vanzelf wat doffer geworden (model staat zonder kap in de woonkamer op een vensterbank)

Bij mijn doorsnede heb ik ze onbehandeld gemonteerd. Na enkele maanden zijn ze vanzelf wat doffer geworden (model staat zonder kap in de woonkamer op een vensterbank)

Klopt. Koper veroudert vanzelf, ook door luchtvochtigheid. Over een paar jaar mooi egaal melkchocoladebruin.:)

Misschien ga ik ze nog wat verouderen
Nou die eerste 5 rijen zien er wel erg gaaf uit Piet, het zijn wel de kersen op de taart en tilt het model naar een nog hoger level.>> 5 sterren denk ik zeker
Het bevestigd mij alleen maar dat ik er de komende winter ook voor ga en heb eigenlijk achteraf al een beetje spijt dat ik bij de Deagostini ”Victory” er niet voor gekozen heb ondanks het vele extra werk.
Even een praktisch vraagje: welke lijm gebruik je ? en omdat ik niet zulke plaatjes heb liggen; welke afmeting heeft 1 zo’n plaatje en zou jij voor mij het aantal rijen kunnen turven vermenigvuldigen met 5 per rij dan weet ik ongeveer hoeveel plaatjes ik er alvast moet kopen? of gaat zoiets op gewicht?
Het verouderen gaat vanzelf Piet binnen 6 mnd. al zichtbaar resultaat, in het verleden ben ik ook al eens bezig geweest om kanonnen te verouderen (Patineren met een KoperNitraat oplossing) ten eerste kost 1 liter ± € 30,00 en ten tweede blijft het een zeer gevaarlijk bijtend goedje die je ook nog moet verwarmen op je gaspit of brander.
Misschien even een tip van mijn kant als je het op de natuurlijke manier wilt doen:
Sla even (tijdelijk) op iedere houder van je staander 2 of 3 kleine spijkertjes met de kop 2-3 mm erboven, dit laat je doorsnede er een beetje er 2-3 mm boven "zweven" en dus contact maken met de relatieve vochtige omgevingslucht dan krijg je niet zo’n aftekening van je staander op het koper en af en toe even afvegen met een vochtig doekje doet wonderen.

gr. A3

De plaatjes die ik gebruik zijn 18 mm lang en 5,5 mm breed. Voor dit model heb je er ongeveer 300 nodig. Ik gebruik secondegel als lijm 3 druppeltjes per plaatje, dus zuinig aanbrengen. Het voordeel van gel tegen gewone secondelijm is dat je het nog even kan corrigeren terwijl secondelijm direkt vastzit. In iedergeval werkt het uitstekend als je maar zorgt dat de lijm niet buiten het plaatje gaat vloeien, dus zuinig gebruiken het heeft tenslotte niet veel te houden.
De plaatjes op maat maken indien nodig, op de snijmat met een stalen liniaal en hobbymes. knippen werkt niet dan trekken ze krom door de schaar!
Ik weet niet precies hoeveel ik er heb, maar ik ga ze tellen voor je en indien genoeg dan kunnen we wel wat regelen. Ik laat je dit wel weten in een PB.

Wat het eventuele verouderen betreft, dat bekijk ik als ze er allemaal opzitten. Nu glimmen ze nog wel, maar het ziet er niet slecht uit bij het geheel. En ouder worden ze ook vanzelf!

Het resultaat na een aantal uren plaatjes plakken. Ik vind het er wel goed uitzien. Ik denk dat ik het verouderen maar aan moeder natuur over ga laten.

Ik vind het mooi zo, Piet.
Ik schrok wel een beetje: als jij een paar uur bezig ben met de cross-sectie, dan kost de hele Victory een paar weken. Maar goed, ik had het kunnen weten. :-)
Gr. Paul

bemanning

Ik ga een 8 tal bemanningsleden in en op het model plaatsen. Op de foto een voorbeeld, is denk ik de perfecte schaal. Het mannetje is 22 mm lang. Moet natuurlijk nog wel geschilderd worden. Misschien zet ik admiraal Nelson wel in één van de ingangen??

koperen beplating

Tip voor de doorsnede bouwers!!
De koperen plaatjes aanbrengen is op zich niet zo heel erg moeilijk. Het punt in deze is dat je recht voor je werk moet zitten anders valt het niet mee!
Ik heb de bouwbeschrijving van DeA. aangehouden. Maar indien er mensen zijn die dit model ook gaan bouwen en alle delen al hebben, kun je beter de plaatjes aanbrengen voor dat de mast in het model gaat, want dan kun je het niet meer op z,n kop zetten.
Dus als de buitenbeplanking gereed is en je kunt de plaats van het onderste berghout bepalen is het verstandig om dan eerst de koperen plaatjes aan te brengen hetgeen stukken makkelijker is dan wanneer het model praktisch gereed is. Op de foto zie je dat ik een hele installatie heb moeten maken om er goed bij te kunnen.

standaard

Ik heb de standaard een beetje aangepast, hij was iets te breed zodat het model er precies op paste. Ik heb hem iets smaller gemaakt en oogt nu beter naar mijn smaak. de rondhoutjes (nieuw) moeten nog zwart geschilderd worden.

De koperen beplating is compleet. Nu moet de ballast er nog in waarop nog enkele grote vaten komen. En de puttingijzers aan stuurboord moeten nog gemaakt worden en dan is ze in principe klaar. De bemanning ben ik aan het schilderen, maar dat is extra om het geheel net wat meer te geven.

Voor de mensen die dit model ook gaan bouwen, er zitten op mijn model 290 koperen plaatjes, die worden niet meegeleverd maar moet je zelf aanschaffen. Dus in principe (als je netjes werkt) heb je aan 300 plaatjes voldoende. In Engeland (JoKiTa, Caldercraft) kosten ze € 2,50 voor een zakje met 100 stuks, maar ze zijn vast hier ook wel te koop in de modelbouwzaken.

Back