dwars doorsnede HMS VICTORY

scepters

Ik heb de scepters geplaatst. Heb ipv. messingdraad Touw gebruikt en aan weerszijde een ringetje geplaatst en daar de eindjes doorlaten lopen. Zo zit het er mooi strak op.

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar het lijkt alsof de 2 scepter van rechts op zijn kop staat in vergellijking met de anderen Piet:confused:

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar het lijkt alsof de 2 scepter van rechts op zijn kop staat in vergellijking met de anderen Piet:confused:

De scepters zijn de metalen houders voor de hangmatnetten, waar het touw doorloopt. Die kun je niet op z,n kop zetten want dan zitten de gaatjes aan de onderkant, dus dat is niet mogelijk.
Ik denk dat je de sierzuil bedoeld, die was zo slecht van vorm dat ik hem heb bij moeten vijlen. Ik denk dat dat is wat je bedoeld. Het onderste lijmvlak was zo slecht dat ik deze heb omgedraaid. Het na- of voordeel van detailfoto,s is dat ze deze kleine "oneffenheden" meedogenloos tonen.
Op de ontmoetingsdag hebben heel veel mensen het model gezien en niemand is dit opgevallen, terwijl ze er toch ook al opzaten.
Maar je hebt het wel goed gezien, behalve dat je de verkeerde naam voor het onderdeel gebruikt.

Inderdaad - een detailfoto kan meedogenloos zijn!

(Germt trouwens ook...:rolleyes:)

sierzuilen (pilaren)

Ik heb gisteren avond al mijn dozen met materiaal doorgespit, en heb nog een zuiltje gevonden met exact de zelfde maat. Heb daarna het verkeerde zuiltje verwijderd,(dat was niet makkelijk), en vervangen voor een nieuwe. Nu staan alle zuilen het zelfde. In 1e instantie vond ik het niet zo,n probleem, maar ik heb hier toch wel veel werk ingestoken en daarom begon dit foutje me te irriteren. Dus Germt, je maakt wel wat los in je collega bouwers maar je had wel gelijk! En nu is het dus in orde en staan ze allemaal het zelfde.

Pas op Piet! Heb je je knopen wel gepoetst? Dat ziet Germt ook nl.;)

http://foto.modelbouwforum.nl/ut
Dus Germt, je maakt wel wat los in je collega bouwers maar je had wel gelijk! En nu is het dus in orde en staan ze allemaal het zelfde.

Als je het model in het echt bekijkt, vallen deze details vaak niet op omdat het model "overweldigend" kan zijn.
Mijn blik wordt a.h.w. alle kanten op getrokken vanwege al het mooie.
Op foto's valt een afwijking voor mij sneller op, omdat het "stil staat"

Ik weet zeker dat je met de wijziging zelf ook blij bent, omdat ik jou inschat als behoorlijk accuraat;)

Germt

Het is helemaal niet verkeerd om zo’n rakker als Germt op je forum tegen te komen.
Ik houd wel van een opbouwende kritische noot!
Ik ben dus wel blij met z’n op- en aanmerkingen.
Het houdt ons wel scherp en zo glijden wij niet langzaam af naar onnodige onnauwkeurigheden.

En bij deze prachtige doorsnede, die ik vanaf het begin min of meer in stilte gevolgd heb, moet ik dan toch constateren dat het model mede door opbouwende kritische noten er alleen maar beter van wordt.

Ik zag dat van die ‘sierzuil’ ook direct, maar durfde geen commentaar te plaatsen, dus omdat het mij aan die lef ontbreekt, moet Germt die lef wel hebben!

Nogmaals ik geniet en kijk vol bewondering naar deze dwarsdoorsnede en ben blij met deze levendige topic, die ik altijd met interesse volg.
Je moest eens weten wat ik van de bouw van deze dwarsdoorsnede heb geleerd en als ik er eens niets van leer dan brengt het mij toch wel weer op ideeën voor mijn eigen scheepjes:-).

Deze dwarsdoorsnede zou ik ook wel willen bouwen als ik er de tijd voor had.
Maar ja, zucht:confused:, HMS Hood en KMS Bismarck kom ik al nauwelijks aan toe.

Kortom: Ga zo door mannen en ik geniet!

Ik ben het helemaal met je eens Bouwer, kritiek is tenslotte iets waar we allemaal veel van leren. Dus wat mij betreft schroom nooit om je mening te geven als je een foutje ondekt. Want niemand is perfect en zoals Diederik schrijft; het perfecte model bestaat niet. We zitten hier op het forum om van elkaar te leren en dat gaat niet als je nooit kritiek krijgt!

Koperen beplating

Als je zo eens rondsnuffelt in allerlei dozen, om een geschikte pilaar te vinden. Dan kom je ook nog een hoop vergeten dingen tegen, zoals de koperen plaatjes op de foto. Deze vind ik zelf WEL mooi passen op dit model.
Wat vinden de kenners hiervan? Bij positieve reacties ga ik ze alsnog op het model plaatsen.

Dit moet je gewoon doen hoor Piet!!!
Met die kleuren hoort het er gewoon bij, en het klopt Historisch perfect;)

Trouwens; altijd handig, die doosjes met allerlei overblijfselen!

Piet,
Platen zijn inderdaad niet alleen aan de rand maar ook in het vlak vastgezet, zoals hier. Dat is correct. Minder correct is misschien de grootte van de nagelkoppen. Laat ze in het echt 2cm zijn dan is dat op schaal 1:72 bijna 0,3mm. Mij lijken ze op je foto bijna 1mm te zijn. Ook het aantal zal in werkelijkheid veel groter zijn geweest.
Waar je dus voor moet kiezen is of je het effect van nagels wil tonen of niet. Op de koop toe nemend dat de schaal niet klopt. (Dat zal op meer punten wel zo zijn).
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Ik ga straks ook deze doorsnede maken, maar ik vind die nagelkoppen te overheersend en zal ze niet tonen. Dat is natuurlijk mijn keuze.
Verder hoop ik jouw perfectie te kunnen benaderen, maar ik heb zo mijn twijfels.
Jan Zwart.

Ik zou voor de koperen plaatjes gaan. Nagels zijn misschien wat aan de grote kant, maar nu springen ze er ook uit omdat het licht er op staat. Als model rechtopstaat denk ik dat het al minder opvalt.

De foto is een close-up, dus alles lijkt groter dan de werkrlijkheid. De plaatjes zijn 18 mm lang en 5 mm breed, de nagels zijn inderdaad wat overheersend, maar daar kan ik niets aan veranderen. En ik denk dat je gelijk hebt Erik, als het model in de standaard staat valt het minder op.

Jan, de nagels zijn aanzienlijk kleiner als 1 mm hoor, hoe groot weet ik niet is bijna niet te meten, maar er zitten er 4 op een breedte van 5 mm en de tussenruimtes zijn groter, dus ze zijn kleiner als 0,5 mm. Ik denk dat 0,3 behoorlijk in de buurt zit.

Het blijft natuurlijk modelbouw en sommige zaken zijn niet op schaal te reäliseren, dus ik ga deze plaatjes gebruiken. Met name de juiste kleur sterkt mijn besluit.

Back