dwars doorsnede HMS VICTORY

Ziet er prachtig uit! Ik denk persoonlijk dat het juist leuk is dat het model 'bijna' af is voor een ontmoetingsdag.

Erg mooi Piet.
En een fantastisch scherpe foto met heel hoge resolutie en natuurlijke kleuren: welke camera heb je en welke instellingen gebruik je? Is dit met of zonder flits?
Gr. Paul

Ook in het eggie een zeer mooie doorsnede. Was gezellig om even met je te spreken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi Piet.
En een fantastisch scherpe foto met heel hoge resolutie en natuurlijke kleuren: welke camera heb je en welke instellingen gebruik je? Is dit met of zonder flits?
Gr. Paul
Camera is de EOS 60D van Canon. De foto is genomen met een groot diafragma (20), met de speedlite flitser 430EX II van Canon, belichting 125 en iso 200. Lens 28-135. De belichting van de flitser word automatisch ingesteld door de camera. Afstand ong. 2 meter met de lens helemaal open dus 135 mm.

Ziet er goed uit. Bedoel je een kleine diafragma opening (f/20)? Dat zou de prima scherptediepe verklaren.
Ik fotografeer zelf met een Nikon D7100, op statief, zonder flits met een zo klein mogelijk diafragma (f/22). Dat levert sluitertijden op van 1 tot 20 sec, met het idee dat zo de scherptediepte het grootst is. Probleem bij zo'n lange sluitertijd schijnt weer de interactie tussen de pixels op de beeldchip te zijn. Maar goed, dit is een beetje :offtopic:, dus maar weer terug naar het modelbouwen.
Gr. Paul

Ik heb de doorsnede op de ontmoetingsdag gezien, en is nóg mooier als op de foto's.
Ik denk dat ik een abonnement neem, dan kan ik de onderdelen vast verzamelen, en later eens bouwen:cool:

Ziet er goed uit. Bedoel je een kleine diafragma opening (f/20)? Dat zou de prima scherptediepe verklaren.
Ik fotografeer zelf met een Nikon D7100, op statief, zonder flits met een zo klein mogelijk diafragma (f/22). Dat levert sluitertijden op van 1 tot 20 sec, met het idee dat zo de scherptediepte het grootst is. Probleem bij zo'n lange sluitertijd schijnt weer de interactie tussen de pixels op de beeldchip te zijn. Maar goed, dit is een beetje :offtopic:, dus maar weer terug naar het modelbouwen.
Gr. Paul

Paul,
Punt is dat je camera vaak de iso-waarde automatisch kiest, en in dit geval dus erg hoog genomen wordt - tot soms wel 16.000 (vroeger had je ook snelle films met een iso waarde van 400 - maar daar zag je de korrel erg op).

Camera handmatig instellen op 100 of 200 iso geeft wellicht een nog mooier resultaat.

Gr. Paul

Veel mensen zijn hier mis mee, een kleine lensopening, dus bijv. f/22 is een groot diafragma en andersom een grote lensopening van bijv. 5,6 is een klein diafragma. Dus hoe groter je diafragma (kleine opening) hoe scherper je beeld. Maar je moet dan wel je sluitertijd langer maken en soms bij weinig licht je isowaarde verhogen.
Verder ga ik hier op dit draadje niet in op de wonderen van de fotografie, want dat is hier natuurlijk niet de bedoeling. Een tip, kijk eens op www.digitalefotografietips.nl Daar kun je alles vinden over dit item.

rusten

De ingangomlijstingen zwart geschilderd, word met goudverf versiert.
Tevens de rusten aan het voorbereiden.

schiderwerk buitenkant

De gele en zwarte banen geschilderd, is goed gelukt, maar wel een zenuwen werkje. hier en daar nog wat aantippen en dan kunnen de luiken voor de geschutpoorten gemaakt worden, de rusten en de omlijsting voor de ingangen.

ingang

De ingang omlijstingen zijn geschilderd en op het model gelijmt.
Het mooie van een close-up foto is dat alle details zichtbaar worden. zo zie ik dat ik hier en daar nog wat verf moet aantippen, terwijl dat aan het model met het blote (mijn) oog niet te zien is.

Ik ga nu de rusten afwerken en op het model zetten. Wat dan nog overblijft zijn de geschutpoort luiken voor de onderste poorten. En het onderwaterschip. Ik overweeg om koperen plaatjes te gebruiken of gewoon koper schilderen.

wapen

Het wapen wat achter op de spiegel van de Victory staat, zit ook boven de ingangen. Jan Zwart heeft ze voor me uitgeprint en dit is het resultaat.

Back