dwars doorsnede HMS VICTORY

start

Hoi Piet

Leuk dat je bent begonnen, gaat dit draadje ook lopen.
Wat je hebt gemaakt ziet er goed uit, ik zelf denk er aan om ook binnenkort er mee te starten.
Ik heb wel gevraagd of ze een 121 nr konden opsturen, het eerste spant is veel te krom.
Dat nr zal ik wel binnenkort krijgen.

Hoi Piet

Leuk dat je bent begonnen, gaat dit draadje ook lopen.
Wat je hebt gemaakt ziet er goed uit, ik zelf denk er aan om ook binnenkort er mee te starten.
Ik heb wel gevraagd of ze een 121 nr konden opsturen, het eerste spant is veel te krom.
Dat nr zal ik wel binnenkort krijgen.

Hoi Jan, tijdje niets gehoord van je, maar je bent er toch nog.
Bij mij waren twee afstandhouders krom, ik heb ze een maand onder een stapel boeken gelegd en toen waren ze weer redelijk recht. dit zijn slechts hulpstukken om de spanten uit te lijnen als het ware, dus dat was niet zo heel erg. Maar een krom spant dat kan natuurlijk niet.
Het hele spantenraam is goed gelukt en mooi recht. Goed in de gaten houden tot de beplanking er op zit.

standaard

Soms een beetje de "underdog" in de modelbouw, de standaard voor het model.
Nadat ik alles in elkaar heb gelijmt, heb ik de standaard 2 lagen gewoon zwart gegeven en daarna een laagje mat ebbenzwart en tussen de verschillende lagen verf lichtjes geschuurd. Het resultaat mag er zijn de standaard heeft een zacht matte glans die er niet opvallend uitspringt, maar wel een mooie afwerking heeft. (mag natuurlijk niet mooier zijn dan het model).
Op de twee uithoudertjes komt straks het naamplaatje van de Victory.

Laatst bewerkt:
WOOOH, Pietsan

Mijn handen beginnen te jeuken als ik dit zie, ik moet mij ertoe dwingen om ook niet te beginnen, maar eerst moet ik van mijzelf de Victory afbouwen.
Al die touwtjes van het lopend want tussen die andere friemelen is niet echt mijn ding, maar als ik het eindresultaat van jouw Victory zie is het nog even doorzetten want het eindresultaat mag er wel zijn.

A3

WOOOH, Pietsan

Mijn handen beginnen te jeuken als ik dit zie, ik moet mij ertoe dwingen om ook niet te beginnen, maar eerst moet ik van mijzelf de Victory afbouwen.
Al die touwtjes van het lopend want tussen die andere friemelen is niet echt mijn ding, maar als ik het eindresultaat van jouw Victory zie is het nog even doorzetten want het eindresultaat mag er wel zijn.

A3

Het is weer eens iets anders hé, leuk om te bouwen. Je hebt gelijk dat je eerst de Vic. afbouwd. Ik ben eigenlijk ook iets te vroeg begonnen, maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan.

bij mij is dat precies het zelfde, moet me zelf toch afremmen, de VIC is tenslotte nog niet klaar.
Maar als ik dat model van jouw zie, wil ik ook beginnen.

Ik heb ze al tich keren in elkaar gezet, los wel te verstaan.

En dan zeg ik weer, nee laat ik eerst de VIC afmaken, er komt nog tijd zat.
( hoop ik)

huidplanken

Het beplanken van de buitenkand (huid) gaat langzaam. Ieder plankje schuin ik aan één kant af, zodat het goed aansluit op het voorliggende plankje. het resultaat is een strakke afwerking zonder kiertjes of andere ongeregeldheden.
Ik lijm de plankjes met twee tegelijk om en om vast waarna ze minstens een uur in de lijmklemmen zitten.

Laatst bewerkt:
full

.

Jan, je hebt het 1e spant gefineert, maar ik vraag me af of dat verstandig is, want na het beplanken van de huid en binnenkant moet je de uitstekende deeltjes van de plankjes wegschuren. Het is bijna niet te vermijden dat je dan het fineer ook raakt met het schuren.
Misschien was het beter geweest om dit in een later stadium te doen?
Of héééél voorzichtig schuren straks.
Op onderstaande foto zie je wat ik precies bedoel, de gelaserde naden zijn na het schuren ook al hier en daar iets dunner geworden. dit is met een potlood weer te verhelpen, maar als je het fineer beschadigd word het toch moeilijker om dat weer in orde te krijgen

Laatst bewerkt door een moderator:
heb ik ook ,is onmogelyk om goed vlak te schuren zonder de buitenste spant te raken.

binnen of buiten beplanking.

grt timberwolf

Piet,

Dat was ook de spant die helemaal krom stond, er waarvoor ik een nieuwe heb besteld,
Die ga ik dan NIET fineren, maar bijts hem eiken, en laat hem dan zo, het zou best zo kunnen zijn, dat het spantje door het bekleden krom is getrokken, en de tweede keer wil ik toch voorkomen.

Ik zie dat je lekker opschiet, zijn er nog problemen geweest met het inelkaar zetten.
Op een site had ik gelezen, dat sommige onderdelen niet goed paste.

Ik heb de delen hier liggen tot 143 en zo te zien is daar geen probleem mee.

Ga je de hele mast er op zetten, of hou je het bij de uitgaven??

Piet,

Dat was ook de spant die helemaal krom stond, er waarvoor ik een nieuwe heb besteld,
Die ga ik dan NIET fineren, maar bijts hem eiken, en laat hem dan zo, het zou best zo kunnen zijn, dat het spantje door het bekleden krom is getrokken, en de tweede keer wil ik toch voorkomen.

Ik zie dat je lekker opschiet, zijn er nog problemen geweest met het inelkaar zetten.
Op een site had ik gelezen, dat sommige onderdelen niet goed paste.

Ik heb de delen hier liggen tot 143 en zo te zien is daar geen probleem mee.

Ga je de hele mast er op zetten, of hou je het bij de uitgaven??

Jan, als je het spant beitst voor het vast zit, kun je het beter aan twee kanten beitsen, anders kan hij ook kromtrekken als de beits droogt dit los je op door bijde kanten te beitsen.

Alhoewel het niet echt eenvoudig is om alles in elkaar te zetten, heb ik geen problemen gehad, alles paste redelijk goed. hier en daar wat bij schuren. Je hebt 4 afstandhouders in de set, die moet je wel gebruiken.
Ik heb het spantenplan alleen gebruikt voor het 1e (spant 2) en het laatste (spant 8). de overige spanten heb ik op het 1e spant gelegd, zodat ze allemaal exact het zelfde zijn.

De mast gaat erop zoals hij geleverd word, dus niet helemaal.

binnenkant beplanking

Het begin van de beplanking aan de binnenkant tegen het zaathout, daar is de beschrijving niet geheel duidelijk over.
Er dient een opening van 3 mm tussen het 1e plankje en het zaathout te blijven. Vervolgens 3 plankjes van 2 mm dik aan bijde kanten en dan verder beplanken met latjes van anderhalve mm. De bodemwrangen hebben aan weerskanten een kant van 18 mm, dat is dus de opening van 3 mm + 3 plankjes van 5 breed is 18 mm. (zie foto)
(In de beschrijving is het niet duidelijk of het 3 of 2 plankjes moeten zijn)

zo ziet het eruit na de 1e drie plankjes van 2mm dik. Hierna verder met plankjes van anderhalve mm dik.

Laatst bewerkt:
vraagje

hoi Pietsan,

Op de foto's kan ik het niet helemaal goed zien, maar ik denk zo dat de beplankte buitenkant van de bodem,
de lijn van de van de staander bij jou goed volgt. Wat is jou ervaring en advies;

*eerst de beplanking gedeeltelijk aan de buitenkant aanbrengen en dan "pas" maken (mee laten lopen)
aan de staander en dan pas als laatste verven/fineren.

of

* is de "laser-cut" van beide delen dusdanig dat het niet uitmaakt en je gerust de staander vooraf kunt
verven of fineren ?

A3

hoi Pietsan,

Op de foto's kan ik het niet helemaal goed zien, maar ik denk zo dat de beplankte buitenkant van de bodem,
de lijn van de van de staander bij jou goed volgt. Wat is jou ervaring en advies;

*eerst de beplanking gedeeltelijk aan de buitenkant aanbrengen en dan "pas" maken (mee laten lopen)
aan de staander en dan pas als laatste verven/fineren.

of

* is de "laser-cut" van beide delen dusdanig dat het niet uitmaakt en je gerust de staander vooraf kunt
verven of fineren ?

A3

De standaard past bij mij praktisch perfect, dus schilderen van te voren is geen probleem, maar fineer met name op het draagvlak dat vergt waarschijnlijk wel wat aanpassingen.
Maar ik zou als ik jou was eerst beplanken en dan kijken of het goed past want de standaard is gelasert zodat hij past na beplanking.

binnenbeplanking

Ik heb nog wat foto's gemaakt van de binnenbeplanking. Goed is te zien dat de 1e 3 planken 2mm dik zijn en de volgende plankjes een halve mm dunner.

de bodemwrangen passen dan precies op de beplanking. Vergeet niet om 3mm ruimte te houden tussen het zaathout en je 1e plank! (bodemwrang is dry

Laatst bewerkt:
Back