Duyfken onder vol zeil... een ontdekkingstocht

Ik vind hem mooi!

upload_2020-6-30_16-12-40.jpeg


upload_2020-6-30_16-12-57.jpeg


... nu nog een heleboel draadjes afwerken en losse eindjes vastzetten... en ik zal wellicht wel iets vergeten zijn.

Even van genieten!!!
Gijsbert
 
Je bent niet de enige...
die zeilen hebben echt de juiste vorm! nu nog een standaard waarin het schip schuin staat, zoals een echt zeilschip ook schuinstaat als hij zeilt.

Hi Ronk,
Bedankt voor de reactie! Ik heb daar inderdaad wel eens over nagedacht om hem schuin op een standaard te zetten, maar je mist toch de zee eromheen. Dan zou je bijna een diorama moeten maken en dat is nog niet echt mijn ding.

En als hij loopt te slingeren staat hij ook iedere keer even recht, haha

Gijsbert
 
Klopt Jinny,

Met de passaat richting de Braziliaanse kust, dan met de zuidelijke passaat naar de Kaap en door naar de spijseilanden. Uiteindelijk kwamen ze hier (onder andere) aan de wal bij het Fort Duurstede op Saparua, een van de eilanden van de Molukken... trouwens, mijn bezoek daar was een van de redenen dat ik een VOC-scheepje wilde bouwen.

upload_2020-7-1_16-23-47.jpeg


Het diorama daar beeldt het verhaal van een opstand tegen de Hollanders uit, met een lokale interpretatie van een VOC-schip.

upload_2020-7-1_16-27-36.jpeg


... en de pier waar ze de specerijen aan boord laadden.

upload_2020-7-1_16-32-58.jpeg


Mooi daar!!!

Gijsbert
 
Inderdaad, en met een rijke historie!
Maar over dat schuinliggen, de Willem van de Veldes tekenen de schepen toch best wel vaak schuin.
 
Ronk,
Ik heb ooit begrepen dat het punt bij een vierkant getuigd schip is dat je beperkt gebruik kan maken van de stroming rond je zeil die de voortstuwing verzorgt, zoals dat bij een modern zeil gebeurt, omdat daar het zeil als een vleugel werkt. Dus je vaart het liefst voor de wind, maar natuurlijk varen ze ook met halve wind en zal je schip schuin worden gedrukt. Ik weet eigenlijk niet precies welke wind ze maximaal konden hebben, maar halve wind moest toch zeker voldoende voortstuwing opleveren.

Gijsbert
 
Bedankt voor de informatie. Ik snap zelf wel dat u geen schuine standaard doet, dat doe ik zelf ook niet bij de Duyfken, maar die laatste opmerking was vooral bedoelt omdat ik graag wilde weten hoe dat dan zat met dat zeilen in die tijd. Ik geloof dat ik het begin te snappen!:)
 
Wat Gijsbert zegt klopt wel, veel verder dan halve wind kwamen ze niet, -als- ze dat al haalden...
Het waren voornamelijk rechtuitzeilers.
 
Ronk,
Ik heb ooit begrepen dat het punt bij een vierkant getuigd schip is dat je beperkt gebruik kan maken van de stroming rond je zeil die de voortstuwing verzorgt, zoals dat bij een modern zeil gebeurt, omdat daar het zeil als een vleugel werkt. Dus je vaart het liefst voor de wind, maar natuurlijk varen ze ook met halve wind en zal je schip schuin worden gedrukt. Ik weet eigenlijk niet precies welke wind ze maximaal konden hebben, maar halve wind moest toch zeker voldoende voortstuwing opleveren.

Gijsbert


Volgens Menno Kater was de windhoek 79 graden, dus zelfs nog iets voorlijker dan dwars.
(bron: https://mennokater.wordpress.com/in...het-tijdperk-van-het-zeil/#Hoogte-aan-de-wind)
 
Maar een schip zal de wind lang niet altijd recht achter hebben. Ik heb het even (geprobeerd) te tekenen: De wind waait van zuidwest.Het bruine is het schip, het geelbruine het zeil. In deze situatie zal het schip naar loefzijde overhellen. Dit is natuurlijk wel van wat mij als leek logisch lijkt, en op basis van Dik. Misschien houd ik ergens geen rekening mee?
schuinte zeil.jpg
 
Er kon inderdaad nog gezeild worden indien de wind voorlijker dan dwars in kwam, hiervoor deden de boelijns dienst, die tot taak hadden het staande lijk aan de loefzijde naar voren te halen als de wind voorlijker dan dwars in kwam. Voor de boelijns werden ingevoerd deed men dit met een uithouder waarop aan de nok een lus of leuver werd gestoken. In het dek zat een voet met een uitholling waarin de hieling van de uithouder stond. op deze wijze werd het zeil dan uitgehouden.
 
Maar een schip zal de wind lang niet altijd recht achter hebben. Ik heb het even (geprobeerd) te tekenen: De wind waait van zuidwest.Het bruine is het schip, het geelbruine het zeil. In deze situatie zal het schip naar loefzijde overhellen. Dit is natuurlijk wel van wat mij als leek logisch lijkt, en op basis van Dik. Misschien houd ik ergens geen rekening mee?Bekijk bijlage 381910

Zeker zal je onder helling varen!
 
Hallo beste bouwers,

Ik ben weer een stapje verder met mijn Duyfken. Het grootzeil hangt aan de mast, het rak zit erom heen en de geien en buikgordings zitten gemonteerd. Na het aanspannen van de geien komt de "geblazen" vorm er weer mooi in.

upload_2020-7-12_11-44-42.jpeg


upload_2020-7-12_11-45-4.jpeg


upload_2020-7-12_11-45-23.jpeg


Nu de rest van het touwwerk aan het grootzeil. Moet lukken!

De oplettende kijkers zal het opvallen dat het staande lijk van de blinde weer wat knakjes vertoont. Hij raakte beschadigd tijdens het infriemelen van de touwbundels bij het afwerken van de tuigage van de fokkenmast en de blinde. Ik zou soms wel even willen dat ik mezelf ook tot een schaal 1:50 kon verkleinen.


groet,
Gijsbert
 
Back
Top