Beste mensen (nu gender neutraal

),
Ik ben nu toch lekker bezig hier, dus ik dacht dat het misschien ook wel aardig zou zijn om van een klusje dat +/- 300.000 keer voorkomt eens mijn aanpak te laten zien voor de minder geroutineerden: Blokjes!
Allereerst prepareer ik zowat ieder draadje van tevoren met bijenwas. Als het wasblokje erg "gebruikt" is, smelt ik het opnieuw au bain marie in een polystyreen koffiebekertje. Deze vervormt wel een beetje aan de onderkant, dus een beetje naast de kookzone houden, maar dat is niet erg zolang het bekertje niet omvalt. Als alle was is gesmolten en daarna weer is gestold, kan je het bekertje makkelijk kapot knippen en heb je weer een "vers" stukje was. De was hecht niet aan het bekertje!
Het draadje op lengte knippen, 8 - 10 cm is makkelijk om mee te werken. Dan het draadje om het blokje leggen en ik zet het dan vast in een "omgedraaide" wasknijper. De draad plakt al een beetje aan het blokje, dus vliegt niet direct uit je vingers of uit de knijper.
Vervolgens maak ik een enkel knoopje en fixeer deze met een beetje CA-lijm.
Bij de volgende stap maak ik een klein lusje door een half prikkertje mee te knopen en dit lusje af te sluiten met een platte knoop (meestal ook wel resulterend in een "oud wijf") en ook deze te fixeren met CA-lijm.
Het resultaat:
Als laatste knip ik het korte eindje af en draai een boortje (ca. 0,8 mm) door het onderste gaatje van het blok om straks de lijnen er goed doorheen te kunnen krijgen.
Het geheel is dan klaar om op zijn plek te worden gezet mbv een naald en een draadtrekkertje.
en voila, het eindresultaat.
Voor mij is het handig dat het blokje door het lusje enige afstand heeft tot de ra en er niet zo strak tegenaan zit en daardoor beter toegankelijk is bij het inrijgen van de diverse lijnen.
Ik hoop dat dit behulpzaam is voor relatieve beginners.
groet,
Gijsbert