Duyfken onder vol zeil... een ontdekkingstocht

Scherp opgemerkt, Hans.
Ze zitten inderdaad verder uit elkaar dan zou moeten. Af en toe smokkel ik een beetje, haha...

Bekijk bijlage 385136

Ik tel er hier bij de replica tot aan de spreeworst ongeveer 20, bij mij zijn het er zo'n 12. Maar optisch zijn ze op het model wat meer aanwezig doordat de draad dikker lijkt, dus ik vond het niet zo erg...

Gijsbert
Dit is eigenlijk een beetje wat ik inderdaad bedoel. Optisch geeft de afstand van je weeflijntjes ook de schaal of grote van je schip weer. Vandaar dat ik het ietsie uit verhouding vindt.

Dit is eigenlijk een beetje wat ik inderdaad bedoel. Optisch geeft de afstand van je weeflijntjes ook de schaal of grote van je schip weer. Vandaar dat ik het ietsie uit verhouding vindt.
Bij het volgende schip zullen er heel veel dingen verbeterd worden. Dit is pas mijn tweede, dus ik zit nog helemaal op een (steile) leercurve. De eerste was een Lemsteraak, heel wat anders...

Beste mensen,

Ik heb mijn Jelle gefikst. Hij is op schaal ca 34 mm hoog, dus in werkelijkheid is hij een knul van 1,70 m.

upload_2020-7-24_14-53-53.jpeg

Ik kwam er wel achter dat ik helemaal de verkeerde klei gebruikte. Het was zelfhardende klei, een beetje gips-achtig en voortdurend anders met het verwerken omdat het tegelijkertijd droogde. Ik heb nu een polymeerklei besteld die je in de oven moet harden. Ik ben benieuwd hoe daarmee de resultaten gaan worden.

groeten,
Gijsbert

Beste bouwers,

Halverwege de montage van de bezaan...

upload_2020-7-26_16-23-19.jpeg

upload_2020-7-26_16-23-38.jpeg

Ik heb trouwens gemerkt dat de belegpunten niet helemaal logisch zijn weergegeven in de bouwbeschrijving. Hoe hebben jullie als collega bouwers dit opgelost? Zo komen er bijvoorbeeld meerdere touwen aan op hetzelfde kruishout, en dat zou er toch maar een moeten zijn, lijkt me. Maar ik vond toch ook meerdere puntjes die niet helemaal kloppen in mijn beleving...

groeten,
Gijsbert

Gijsbert,
Je kunt me altijd een berichtje sturen met wat volgens jouw niet helemaal juist is. Ik kan relatief makkelijk en snel tekeningen aanpassen en aanvullingen erop doen.
Je helpt mij ermee, en andere toekomstige bouwers.
Ik zie ook zat dingen over het hoofd....:confused:

Gijsbert,
Je kunt me altijd een berichtje sturen met wat volgens jouw niet helemaal juist is. Ik kan relatief makkelijk en snel tekeningen aanpassen en aanvullingen erop doen.
Je helpt mij ermee, en andere toekomstige bouwers.
Ik zie ook zat dingen over het hoofd....:confused:
Hi Hans,

Ik zal het eens inventariseren als ik alle touwtjes heb geplaatst en dan een goed overzicht heb. Ik kom erop terug!

Gijsbert

Beste bouwers,

Alle zeilen zitten erop en alle touwen zitten vast. Nu nog "een beetje" afwerken. Kanonnen, vlaggen, een knakje in de blinde, touwbundels op de belegpunten en her en der wat bijverven.

Ik vond het een leuke ervaring om de zeilen eens op een andere manier te vormen en ik heb het idee dat ze er mooi uitkomen.
Maar, oordeel zelf!

upload_2020-8-3_17-28-25.jpeg

upload_2020-8-3_17-28-44.jpeg

upload_2020-8-3_17-29-7.jpeg

upload_2020-8-3_17-29-54.jpeg

Voor een presentatie van het eindresultaat moet ik nog een goede fotolocatie zien te vinden met een mooi wolkenluchtje en verre verten... Vanuit het uiterste zuiden van Limburg (Voerendaal) is het strand geen optie, maar ik kan in ieder geval wel op een heuvel gaan staan, haha.

groeten,
Gijsbert

Een heel mooi schip geworden Gijsbert, vooral de actie met de carbonstaafjes vind ik heel mooi uitpakken.:rofl::rofl:

Back