Duyfken Kolderstok

Is er ergens een duidelijke beschrijving {tekening/foto}hoe en waar het spinnekopblok 1x1,5x10mm bevestigd dient te worden Het zal tevens een hele toer worden een gaatje {welke diameter?} in de 1mm zijde te boren.
Henk,
In mijn geval heb ik voor de spinnekop een blok genomen. In je bouwbeschrijving staat een alternatief omdat deze uitvoering met blok niet goed is. Je zou de spinnekop kunnen maken door wat overmaats hout te nemen en van te voren de gaatjes er in te boren. Hierna naar de gewenste dikte terug schuren. Ik weet niet de dikte van het touw meer maar daar stem je uiteraard de diameter van de gaten in het spinneblok op af. Bij mij hangt het blok gemeten vanaf bovenzijde bazaansmast tot onderzijde blok rechtsstandig gemeten op 28mm.
20190321_184631.jpg

Henk,
In mijn geval heb ik voor de spinnekop een blok genomen. In je bouwbeschrijving staat een alternatief omdat deze uitvoering met blok niet goed is. Je zou de spinnekop kunnen maken door wat overmaats hout te nemen en van te voren de gaatjes er in te boren. Hierna naar de gewenste dikte terug schuren. Ik weet niet de dikte van het touw meer maar daar stem je uiteraard de diameter van de gaten in het spinneblok op af. Bij mij hangt het blok gemeten vanaf bovenzijde bazaansmast tot onderzijde blok rechtsstandig gemeten op 28mm. Bekijk bijlage 314780[/QDnk voor jouw uitleg, mij is het nu duidelijk geworden en zal er een passende oplossing voor maken (overmaats hout en dan terug schuren naar een passende dikte)
Freubel heeft dit wel correct uitgevoerd zie ik op zijn foto. Hier zie ik de spinnekop afgebeeld.Bekijk bijlage 314792
dank voor jouw reactie , mooie foto overigens

De ankers zijn gehesen. Dit takelen gebeurt via een blok aan de zaling. Door een haak te maken aan een 4-2 blok is het mogelijk deze vast te pikken aan de ring van het anker. Uiteindelijk wordt het anker geborgen en vastgezet tegen het galjoen. Weer een klusje geklaard. Bekijk bijlage 238525 Bekijk bijlage 238526
zie ik het verkeerd? het 4-1blok voor het anker moet toch aan de voorste dwarszaling en niet zo als op de foto op de voorste overlangse zaling?

zie ik het verkeerd? het 4-1blok voor het anker moet toch aan de voorste dwarszaling en niet zo als op de foto op de voorste overlangse zaling?
Dat klopt Henk. Dit blok komt aan de voorste dwarszaling. Het touw loopt dan terug naar het blok met de haak en weer terug naar het 4-1 blok waarna het wordt belegd aan de railing.

Bekijk bijlage 228304 De krul moet nog verder in vorm worden gebracht. Doen jullie dat met een Dremel bijvoorbeeld? In de krul zelf is ook nog een versiering gesneden namelijk. Zulke kleine beiteltjes heb ik niet en een Dremel ook niet overigens.
In japan maken ze heel kleine figuurtjes van steen of hout, ook stempels maken ze daar. Ze gebruiken daar een heel fijn beitel setje voor. Op internet ziet dat er zo uit : https://nl.aliexpress.com/item/3281...000&pvid=1ebc3800-7ef4-46eb-b6d8-5e899ee3eedf

Hallo beste mensen,
Zal me even voorstellen, ik ben Jan Burger, 67 en pensionado, ooit begonnen met plastic werkjes en ook eens de "Sancta Maria" aangeschaft maar door diverse verhuizingen gesneuveld en nu wil ik weer het eea oppakken.
heb me een tijdje geleden ingeschreven op dit héél leuke forum en met grote belangstelling het bouw verslag gelezen van Hans Groenenberg over de bouw van de "Duyfken", ben zeer onder de indruk!:thumbsup::worship: zal veel moeten bouwen om dat niveau te halen.
Ook van Hans "Kolderstok" met zijn raadgevingen, adviezen en naleveringen. Chapeau. Kom er om tegenwoordig bij een leverancier!
Trouwens ook van de andere leden die de vinger aan de pols hielden, geweldig!!
De Duyfken lijkt mij een mooi project om te beginnen, mijn voorkeur trouwens wel gaat wel uit naar de historische Hollandse schepen. Een Zuiderzee botter lijkt me ook erg leuk om te bouwen.
Hartelijke groeten
Jan Burger

Van harte welkom Jan op het forum en veel bouwplezier.
Je hebt een mooie keuze gemaakt en er ook voor gezorgd dat dit verslag naar de eerste pagina is gezet.
Inmiddels zijn er aardig wat bouwers die dit prachtige schip aan het bouwen zijn, er is dus voldoende kennis hier inmiddels:)
En die *Hans* van Kolderstok heet gewoon hier op het forum de Admiraal.. hij doet het best aardig hoor;)

Nou ook namens mij welkom hier Jan (hmmmm, word ook weer wat met al die Jannen..) en inderdaad zoals Hans (Gr) al schreef de feedback is hier in de verslagen ruimschoots aanwezig hoor.
Succes met de bouw van dit mooie model..
Gr Koos.

Back