Duyfken Kolderstok

Vandaag heeft Duyfken zijn standaard gekregen. Kolderstok levert deze in een blanke eiken uitvoering. Ik ga nog even nadenken hoe ik deze zal behandelen.
Blank lakken of oliën is een optie maar ik zit er aan te denken deze toch te gaan kleuren. Voor de verdere afwerking ga ik nog een bronsplaatje met de naam er op en het jaar waarin deze boot is gebouwd plaatsen. Misschien wel handig als iemand dat dan leest in 2165......
standaard 003.JPG
standaard 004.JPG

Ik ben aan de vlaggen begonnen maar dat werd even geen succes en zal daarom een nieuw setje vlaggen bij Kolderstok gaan bestellen. Ik verwacht als ik het nieuwe setje vlaggen binnen heb nog een klein weekje werk te hebben aan dit project.

Even een tussendoortje tussen Duyfken en mijn volgende boot.

Gisteren kwam mijn zwager met zijn Sperwer waar hij als 15 jarige, 41 jaar geleden aan begonnen was. Concreet was de vraag of ik zin had om hier aan verder te gaan en dit af te bouwen. Deze boot heeft al verschillende, niet al te opgeruimde schuurtjes doorstaan. Het is ook wel te zien aan de Sperwer die ook niet helemaal goed in elkaar is gezet. Zoals jullie op de foto's kunnen zien wordt het slopen en gedeeltelijk overnieuw beginnen.
Ik weet nog niet of dit haalbare kaart gaat worden en of ik hier zin in heb. De romp is bekleed met triplex wat behoorlijke vlakke gedeeltes in de romp opleverd. De huidgangen worden bekleed met voorgedrukte gangen uit fineer waar ik er behoorlijk wat van mis. Ook is het beslagset niet aanwezig.

Al met al een vraag of ik deze restauratie aan zal gaan. Natuurlijk ligt er een uitdaging in dit projektje en heb toch even niets omhanden.

De foto's spreken voor zich.
sperwer1.jpg
sperwer2.jpg
sperwer3.jpg
sperwer4.jpg

Laatst bewerkt:
Het roertouw is aan beide zijden aangebracht om het roer te zekeren. Hiervoor is gebruikt een 0.3 draad aan een ring met aan de andere zijde een 4-1 blok
DSC_3734.JPG

Natuurlijk ben ik trots op mijn Duyfken. Oftewel hij is klaar!! Bedankt voor al jullie adviezen en hulp. Het is voor een bouwer best leuk als er van forumleden uitgebreid commentaar komt of een kritische noot laat horen. Uiteraard ook Hans van de firma Kolderstok die niets teveel was om vragen te beantwoorden en desnoods materiaal opnieuw te sturen.

Ik heb net even wat foto's geschoten die ik hier onder zal plaatsen.

Back