Duyfken Kolderstok

Iemand noemde dit ergens in zijn verslag een rustgevend werkje! Het is gewoon een ( ....... ) werkje:(
zeil 002.JPG

Zeilen afwerken doe je voor de TV (is moeders de vrouw ook weer blij) en ondertussen een lekker glas Belgisch Bier erbij.
heerlijk ontspannend.

ik heb persoonlijk meer een "hekel" aan het knopen van het staande want, knoop gaat vanzelf op een gegeven moment, maar het zijn er zoveel, zeker bij een driemaster

Update
De zeilen zijn inmiddels allemaal voorzien van het lijkentouw waarbij ook in de hoeken de schoothoorn is gemaakt. De diverse blokken zijn aan de blinde gemaakt waardoor deze kon worden opgehangen aan de boegspriet. Het was even goed kijken waar alle touwen naartoe moesten worden geleid en door welke blokken de touwen moesten lopen. foto's spreken voor zich.
blinde 013.JPG
blinde 012.JPG
blinde 008.JPG
blinde 003.JPG

Ziet er allemaal zeer strak uit! Ik zie alleen wel dat je een aantal blokken ondersteboven hebt gemonteerd. In de blokken zit in het echt een loopwiel waar de touwen overheen lopen, een soort katrol dus.

Dat is ook de reden waarom de doorvoergaatjes niet in het midden zitten. De lopende touwen moet eigenlijk over het langste stuk heen liggen, dan door het gaatje gevoerd worden, en dan weer terug over het langste stuk. Nu heb je de touwen soms over het korte stukje heen lopen.

Ziet er allemaal zeer strak uit! Ik zie alleen wel dat je een aantal blokken ondersteboven hebt gemonteerd. In de blokken zit in het echt een loopwiel waar de touwen overheen lopen, een soort katrol dus.

Dat is ook de reden waarom de doorvoergaatjes niet in het midden zitten. De lopende touwen moet eigenlijk over het langste stuk heen liggen, dan door het gaatje gevoerd worden, en dan weer terug over het langste stuk. Nu heb je de touwen soms over het korte stukje heen lopen.
hmmmo_O FF minder blij...

De blokken zitten niet allemaal goed, ongeacht de bouwbeschrijving. Op de foto hieronder zitten de blokken aangegeven met de pijltjes in ieder geval verkeerd om,

Het is een foutje wat er dikwijls ongemerkt insluipt en in principe niet echt een ramp. Maar als je echt correct wilt bouwen dan is het uiteraard niet zoals het moet.

Kort nadat ik mijn laatste berichtje had geplaatst ben ik zieker geworden en loop ik nu naar lucht te happen door een fikse longontsteking. het bouwen zit er even niet in. Piet en Danny hebben het uiteraard aan het rechte eind wat betreft het inscheren van de blokken.

Ik heb vandaag het fokkezeil kunnen hijsen. De ra van de fok is omhoog gehesen door een draad die door de hommers werden doorgevoerd. de onderste lus gaat door het kardeelblok die aangespannen werd op de knecht. Bij de hoogste stand van de ra valt het kardeelblok bijna op de knecht. Het leuke van dit werkje is dat je nu ook de logica gaat ontdekken hoe ze vroeger de ra omhoog konden brengen en hoe de ra tegen de mast werd gehouden door het rak. ( stelsel van gelaserde onderdelen en kralen ) Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn. Ik kan nu beginnen met het overige touwwerk om het zeil verder op te tuigen want er moet nog veel meer aan gebeuren.
fokkezeil 002.JPG
fokkezeil 009.JPG
fokkezeil 004.JPG

Back