Duyfken Kolderstok

En zo kwam Duyfken aan haar naam. Priegelwerk uit drie gelaserde onderdeeltjes op elkaar gelijmd. Ik zie met macro dat de verf niet helemaal dekt overal. Met het blote oog zie ik dat dus echt niet en ik denk dat ik te voorzichtig ben geweest met het aanbrengen van de verf.
duyfken.jpg

boeg 001.JPG
boeg 002.JPG
boeg 009.JPG
Inmiddels zijn we weer wat opgeschoten en is het schild van het galjoen aangebracht. De basis bestaat uit een gelaserde hardboardplaat van 0,5 mm waarop weer een gelaserde versiering op aangebracht is. Ik had van te voren deze versiering voor het lossnijden geverfd wat geen goede optie bleek te zijn. Zo had ik véél meer moeite om deze versiering los te snijden omdat min of meer de lasersnede was dicht geverfd en bij dit fragiele onderdeeltje kreeg ik hem zoedoende bijna niet goed meer los zonder schade. Uiteindelijk is het gelukt en zit hij op zijn plaats. Om dit schild is een latje van 1 x 1.5 mm gelijmd en gebeitst.

De reling is verder in aanbouw en moet nog een keertje geverfd worden Tegen het einde van het ornament komt nog een regel er op en dat wordt de vervolgklus. De romp schiet al aardig op zo.
boeg 008.JPG
boeg 009.JPG

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2017 en ik hoop dat iedereen fantastische dagen heeft gehad. Bedankt voor het volgen in 2016 en ik hoop uiteraard dat ik ook veel respons zal krijgen in dit jaar. Verder is het te wensen dat er meer verslagen worden geplaatst want ik denk dat er onder de leden veel wordt gebouwd wat niet wordt geplaatst. Het is juist leuk om een verslag te plaatsen en zodoende ook opbouwende kritiek te krijgen en een ander op ideeën te brengen hoe iets te maken.

Dus plaatsen al jullie bouwwerken!!!

Ook de afgelopen dagen heeft het bouwen bij mij even op een laag pitje gestaan en zijn er nauwelijks vorderingen te melden.
Op het galjoen is de leeuw aangebracht. Hiertoe heb ik deze eerst van de gietresten ontdaan en verder wat met mijn "dremeltje"in model gebracht. Hierna heb ik hem er op gelijmd. Met macro zie ik nog dat de verf niet helemaal goed is aangebracht en zie ik een soort van snottebelletje.
hans 594.JPG

Het is wel even schrikken wat de macro allemaal waarneemt maar zo met het blote oogie zonder leesbril is het best wel om aan te zien;)

Ook de beste wensen voor 2017!

Dat de leeuw een snottebelletje heeft komt doordat die altijd in weer en wind voorop staat!

Andere tip: beits de spantjes van het galjoen nog even met donkere (eiken) beits.
Inderdaad Hans het is ook mijn voornemen dit donker te maken waarna het veel mooier zal overkomen. Komt Goed!;)

Het volgende wat nu te doen staat is het maken van de luiken met afgedekt zeil. Zal me even moeten verdiepen hoe ik dit ga aanpakken.
In tegenstelling tot wat ik eerder vermelde om af te afwijken van de gebruikte kleuren ben ik toch blij dat ik de kleuren van Kolderstok over heb genomen. ( ook de kleuren bij benadering van de replica ) nu de romp grotendeels is voltooid wordt het prachtig. Het schilderwerk van de ornamenten zijn nog niet helemaal naar mijn zin. Het was mijn dochter die spontaan riep. Dat kan veel mooier!!! Zulk soort commentaar kan ik echt niet hebben;)

Word een mooi scheepje, netjes hoor!

Tussen( ) het rood wat je voor de relingen enz. gebruikt, welk soort rood is dat? Ik vraag dat omdat het hier op mijn pc eigenlijk als een soort donker rose overkomt, terwijl je leeuw wel echt rood is.

Laatst bewerkt:
Back