Duyfken Kolderstok

Het onderste dek is nu twee keer gelakt en de beide pompen en het grote luik zijn geplaatst. Nu kon ik het hoge dek aan de achterzijde maken. De uitsparing voor het stuurmanshuisje is ook uitgesneden en moet nog verder worden verbreed. Ook de kolderstok moet nog door deze uitsparing worden geplaatst op het onderdek.
kiel 009.JPG

DSC_1920.JPG
DSC_1909.JPG
DSC_1911.JPG
DSC_1912.JPG
De trap is gemaakt uit 7 treden. De trapbomen zijn gemaakt uit 1.5x6mm en de treden uit 1x4mm Als ik deze nameet en vertaal in een schaal dan heeft de optrede 25cm We spreken dan niet over een slome trap;) De aantrede is 10cm en inderdaad dus een steile trap. Trapje staat even los aan boord nu.

Laatst bewerkt:
Daar ontdek ik dus nu een fout in mijn tekeningen!

In het aangezicht staan 4 treden - in de zijdoorsnede staan 7 (!) treden, en in werkelijkheid zijn het 5 treden.

Aanpassen dus.

PC161066.JPG

Ik heb je een mail gestuurd.

Voor alle Duyfken-bouwers - ik heb een aangepast pdf-bestand met de goede afmetingen erop. Graag even een mail aan kolderstok at gmail punt com als je deze pdf wilt ontvangen.

Ik heb je een mail gestuurd.

Voor alle Duyfken-bouwers - ik heb een aangepast pdf-bestand met de goede afmetingen erop. Graag even een mail aan kolderstok at gmail punt com als je deze pdf wilt ontvangen.
Zeer te waarderen dat je als uitgever van dit model er boven op blijft zitten!

De kanonspoorten zijn er uitgesneden. Een klus waar ik behoorlijk tegen op zag. Door de bekleding van de verschansing moest ik totaal door 3.2 mm. De uitsparingen zijn 11x11mm en in de uitsparing is een latje geplaatst van 1 x 2 mm en zwart gemaakt
kanonspoort 019.JPG

De leverancier Kolderstok bied hier de mogelijkheid om het kanonnenset uit te breiden met 4 stuks tot het totaal van 8 kanonnen. Ik heb hier niet voor gekozen en de 2 voorste en 2 achterste poorten zullen gesloten blijven. Een keuze die je ook moet maken voordat de hoge dekken worden geplaatst anders zou je er ook niet goed meer bij kunnen.

De trap met 5 treden staat dryfit op het dek. Deze wordt appart gelakt op een later stadium en geplaatst. Door de bolling van het dek moet nog 1 trapboom aan de onderzijde nog worden ingekort.
DSC_1928.JPG

Ik heb inmiddels ook de trap aangepast. Ik zie dat jou trapje aan de achterkant gewoon recht loopt. Als ik de foto van het origineel goed bekijk dan volgt volgens mij de trap het achterliggende schot en is de hele trap min of meer golvend. De achterkant loopt evenwijdig met de voorkant.

Ik heb inmiddels ook de trap aangepast. Ik zie dat jou trapje aan de achterkant gewoon recht loopt. Als ik de foto van het origineel goed bekijk dan volgt volgens mij de trap het achterliggende schot en is de hele trap min of meer golvend. De achterkant loopt evenwijdig met de voorkant.
Inderdaad moet de vorm er aan de achterzijde van de trap er nog beter in komen. Dat gaan we nog even wat mooi aanpassen.

Back