Duyfken Kolderstok

De berghouten hebben een hele tijd in het water gelegen en zo waren ze met hitte een stuk gemakkelijker te buigen. Ik heb ze stuk voor stuk om de romp heen gespannen en laten drogen. Zodoende kon ik ze zonder problemen op de romp lijmen.
20161209_093710[1].jpg

Laatst bewerkt:
De volgende werkzaamheden staan nog te gebeuren voordat ik aan beitsen/lakken ga van het dek. Het is goed om even vooruit te denken hoe nu verder

• de kanonspoorten moeten worden uitgesneden
  • de verschansing moet nog verder worden beplankt
  • de pompen moeten nog worden gemaakt.
  • de kolderstok moet worden gemaakt.
  • rond de grote mast komen dwars tussen de schaarstokken nog een dekbeplanking.
Hierna, als het dek gelakt is kan ik het hoge dek aan de achterzijde plaatsen.( Ik kan er nu nog gemakkelijk bij wat het lakken betreft.)
Het is ook zaak, dat ik verf moet gaan bestellen. Er komen van af nu steeds meer onderdelen die geschilderd moeten worden: relingen, kleine berghouten voor op de fortuning, details van de ornamenten, rolpaarten, gekleurde vlakken op de spiegel

Verven is iets wat totaal nieuw is voor me en zal me er even in moeten verdiepen hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken.

Voor dit model worden de volgende kleuren gebruikt van Vallejo:
  • Donkerrood 70.946
  • Felrood 70.918
  • Geel 70.953
  • Blauw 700963
  • Zwart 70.950
Om een idee te geven van schilderwerk plaats ik navolgend wat foto's van de replica

Hans,

Ik heb sinds kort complete verfpakketjes liggen voor zowel de Duyfken als de Batavia. Ik hoor het wel als je hier gebruik van wil maken.

Je kan ook overwegen om het model niet te verven. Je hebt haar zodanig mooi en strak beplankt dat dit zeker mogelijk is.

De beide pompen zijn gemaakt.
pompen 005.JPG
Hiervoor is gebruikt een stukje rondhout van 4 mm en wat resthout wat op maat is gesneden. De uiteinde van de zwengel is omwonden met 0.25 mm touw en zwart gemaakt.

Laatst bewerkt:
Hans, er zitten lasergesneden onderdeeltjes voor de pompen in de doos. Heb je die niet gezien - of bewust niet gebruikt?

Hans, er zitten lasergesneden onderdeeltjes voor de pompen in de doos. Heb je die niet gezien - of bewust niet gebruikt?
:(:( Die had ik bewust wel willen gebruiken maar simpelweg niet gezien! Heb hem gelijk los gesneden. Ik zit redelijk op maat als ik het vergelijk met jouw onderdeel. Na bestuderen van het boven aanzicht zie ik dat mijn zwengel aan de lange kant is. Maar dat is goed in te korten.

Ja. Als het goed is zit er een A4 vel in de doos waarop de diverse lasergesneden deeltjes van de 2 en 3 mm plaatjes benoemd staan. Daarop ook het tandradje in de braadspil.
#17 in de bouwbeschrijving.

[Hans*, post: 3759015, member: 41195"]Ja. Als het goed is zit er een A4 vel in de doos waarop de diverse lasergesneden deeltjes van de 2 en 3 mm plaatjes benoemd staan. Daarop ook het tandradje in de braadspil.
#17 in de bouwbeschrijving.[/QUOTE]
Klopt Hans, bedankt. Had domweg niet goed gekeken en deze A4 mooi in een map gestopt. Mooi detail dat tandrad. Die moet ik er dus nog inmaken..... Hij wordt dus nog mooier dan ik dacht:)

Deze deeltjes zijn geplaatst en voorzien van beplanking voor het dwarsschot. Daartussen zijn de doorgangen uitgespaard.
DSC_1903.JPG
Als extra heb ik over de voorzijde van de pilaartjes een strookje fineer geplakt. Dit omdat de pilaartjes uit triplex was gelaserd en er toch wel duidelijke fineerlagen zichtbaar waren.

Back