Hans Groenenberg
Forum veteraan
Beplanking binnenzijde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is inderdaad een terechte opmerking. Ik moet daar beter op letten! Dank je voor de tip.Ik zie hier en daar nogal wat overtollige lijm zitten. Het is best wel verstandig om dit meteen na het lijmen te verwijderen, houtlijm haal je makkelijk weg met een vochtig doekje. De reden is, dat beits en water gedragen verf, niet samen gaan en hard geworden lijmresten zijn ook niet makkelijk te schuren.
Hoi Welf,Hallo Hans, ik heb zojuist dit topic van je gevonden. Ik wist al dat je een ervaren bouwer bent, maar nu je modellen op foto gezien. Petje af, ziet er strak uit. Mooi gemaakt, en je schuwt het handwerk niet. Mooi hoe je eigen elementen inbouwt. Daar is ook wel wat lef voor nodig.
Je hebt er met Duyfken ook flink de vaart in zitten. Ongelooflijk wat je in twee weken al gedaan hebt. Ik heb je toegevoegd bij topics die ik volg. Niet omdat ik iets toe te voegen hebt, maar om van je te leren. Voor het overige weet ik nog steeds niet goed hoe dit forum werkt, maar daar kom ik wel achter. Is er verschil tussen volgen van personen en volgen van topics?
Veel succes met de bouw. Hij wordt vast weer prachtig.
Klopt Danny,Zoals je het getekend hebt klopt het vrij aardig. Ik weet alleen niet of de zandstroken ook door horen te lopen over het roer... Of is dat het achterste deel van de kiel wat je getekend hebt? In dat geval klopt het wel.
Inderdaad Piet, Dit schept weer enige duidelijkheid. Bij de Batavia worden deze wel weer over de kiel geplaatst zoals ik lees in het verslag van Danny. En ik dacht dat ik dit ergens nog meer had gezien in een post. Mogelijk wil Hans ook zijn visie geven als ontwerper van de boot. Ik kan dit namelijk niet opmaken uit de bijgevoegde tekeningen.Ik denk dat je tekening, het gedeelte met de cirkel, niet helemaal klopt. Hieronder een tekening uit het boek van Mondfeld welke wat verduidelijking verschaft,
De kiel loopt helemaal door tot onder de achtersteven, maar de zandstrook en boven liggende huidgangen lopen maar tot de steven.