Duyfken Kolderstok

Beplanking binnenzijde.
boot 2 001.JPG

Tijdelijk zijn de spantjes voor de tussenschotten geplaatst. Overigens zit hier nog een elastiekje om de boot om de huidgangen op zijn plek te houden aan de kwetsbare punt.
boot 2 002.JPG
.

Ik zie hier en daar nogal wat overtollige lijm zitten. Het is best wel verstandig om dit meteen na het lijmen te verwijderen, houtlijm haal je makkelijk weg met een vochtig doekje. De reden is, dat beits en water gedragen verf, niet samen gaan en hard geworden lijmresten zijn ook niet makkelijk te schuren.

Ik zie hier en daar nogal wat overtollige lijm zitten. Het is best wel verstandig om dit meteen na het lijmen te verwijderen, houtlijm haal je makkelijk weg met een vochtig doekje. De reden is, dat beits en water gedragen verf, niet samen gaan en hard geworden lijmresten zijn ook niet makkelijk te schuren.
Dat is inderdaad een terechte opmerking. Ik moet daar beter op letten! Dank je voor de tip.

Hallo Hans, ik heb zojuist dit topic van je gevonden. Ik wist al dat je een ervaren bouwer bent, maar nu je modellen op foto gezien. Petje af, ziet er strak uit. Mooi gemaakt, en je schuwt het handwerk niet. Mooi hoe je eigen elementen inbouwt. Daar is ook wel wat lef voor nodig.
Je hebt er met Duyfken ook flink de vaart in zitten. Ongelooflijk wat je in twee weken al gedaan hebt. Ik heb je toegevoegd bij topics die ik volg. Niet omdat ik iets toe te voegen hebt, maar om van je te leren. Voor het overige weet ik nog steeds niet goed hoe dit forum werkt, maar daar kom ik wel achter. Is er verschil tussen volgen van personen en volgen van topics?
Veel succes met de bouw. Hij wordt vast weer prachtig.

Hallo Hans, ik heb zojuist dit topic van je gevonden. Ik wist al dat je een ervaren bouwer bent, maar nu je modellen op foto gezien. Petje af, ziet er strak uit. Mooi gemaakt, en je schuwt het handwerk niet. Mooi hoe je eigen elementen inbouwt. Daar is ook wel wat lef voor nodig.
Je hebt er met Duyfken ook flink de vaart in zitten. Ongelooflijk wat je in twee weken al gedaan hebt. Ik heb je toegevoegd bij topics die ik volg. Niet omdat ik iets toe te voegen hebt, maar om van je te leren. Voor het overige weet ik nog steeds niet goed hoe dit forum werkt, maar daar kom ik wel achter. Is er verschil tussen volgen van personen en volgen van topics?
Veel succes met de bouw. Hij wordt vast weer prachtig.
Hoi Welf,

Leuk dat je mij hebt gevonden ik bouw inderdaad mijn vierde schip. Ik vind mezelf nog lang geen ervaren bouwer en menig verslag op dit forum gebruik ik als naslagwerk.
Je vindt hier veel meer ervaren bouwers als ik ben. Maar daar gaat het helemaal niet om je moet doen wat in je vermogen ligt toch? Maar dat ik besmet ben met dit bouwvirus is duidelijk... Ik heb er veel lol in. Jij heel veel succes met je botter die ik uiteraard ook volg en dat ziet er ook goed uit. Gelukkig na je correctie en hulp van dit forum komt het helemaal goed!!!

Ik ben een paar avonden bezig geweest met het beplanken van de romp. Tot nu toe pakt dit prima uit en ben nu onder aan de spiegel. Ik moet zoals door Danny en Hans is gezegd instekers gaan maken. Ook aan de voorkant hoop ik dat ik een correcte verjonging heb toegebracht..
DSC_1831.JPG

DSC_1833.JPG
En wat is nu de werkwijze? Vanaf de kiel nu gaan werken? Daar zit straks ook een behoorlijke twist in richting de achterkant. Als ik het goed heb zijn dit de zandstroken die door lopen over de valse kiel.

Laatst bewerkt:
Tenzij je van te voren het aantal planken berekent, hetgeen hier niet het geval is zo te zien, zou ik zeker vanaf dit punt verder gaan vanaf de kiel. Anders kom je straks niet goed uit. Je beplanking ziet er goed uit hoor, niets mis mee.:thumbsup:

Ik heb even een tekening gemaakt van de kiel en de zandstroken. Is dit correct zo als ik dit wil maken? De zandstrook wordt nu ingelaten in de kiel. Is het niet zo dat de zandstrook over de kiel loopt en dat de kiel daarboven moet worden verjongt? Het uiteindelijke roer heeft namelijk ook eenzelfde dikte als de kiel. Graag jullie mening en of dit historisch goed is.
20161203_104314.jpg

De zandstrook is in feite de onderste huidgang en word normaal gezien in de kielsponning ingevoegd. Dit word echter maar zelden gedaan op modellen, maar het komt wel voor. De kiel moet hiervoor niet "verjongt" worden, maar je zou er dan een sponning in moeten veilen of frezen. De zandstrook is in werkelijkheid ook dikker dan de andere huidgangen, ook dit komt niet of nauwelijks voor op modellen. Dus kortom, de zandstrook is de 1e huidgang gerekend vanaf de kiel.

Zoals je het getekend hebt klopt het vrij aardig. Ik weet alleen niet of de zandstroken ook door horen te lopen over het roer... Of is dat het achterste deel van de kiel wat je getekend hebt? In dat geval klopt het wel.

Zoals je het getekend hebt klopt het vrij aardig. Ik weet alleen niet of de zandstroken ook door horen te lopen over het roer... Of is dat het achterste deel van de kiel wat je getekend hebt? In dat geval klopt het wel.
Klopt Danny,
Dit is het gedeelte van de kiel wat ik had getracht te tekenen;)

Ik denk dat je tekening, het gedeelte met de cirkel, niet helemaal klopt. Hieronder een tekening uit het boek van Mondfeld welke wat verduidelijking verschaft,

De kiel loopt helemaal door tot onder de achtersteven, maar de zandstrook en boven liggende huidgangen lopen maar tot de steven.

Ik denk dat je tekening, het gedeelte met de cirkel, niet helemaal klopt. Hieronder een tekening uit het boek van Mondfeld welke wat verduidelijking verschaft,

De kiel loopt helemaal door tot onder de achtersteven, maar de zandstrook en boven liggende huidgangen lopen maar tot de steven.
Inderdaad Piet, Dit schept weer enige duidelijkheid. Bij de Batavia worden deze wel weer over de kiel geplaatst zoals ik lees in het verslag van Danny. En ik dacht dat ik dit ergens nog meer had gezien in een post. Mogelijk wil Hans ook zijn visie geven als ontwerper van de boot. Ik kan dit namelijk niet opmaken uit de bijgevoegde tekeningen.

Eerlijk gezegd, begrijp ik niet wat je precies bedoeld, als je de zandstrook bedoeld, deze ligt altijd over de kiel, maar loopt nooit door tot over de achtersteven zoals je tekening laat zien.

Ik heb het antwoord gevonden op uiteindelijk een foto van de replica die ik van de Duyfken vond. Mijn tekening was hierin niet helemaal duidelijk.
Refit day 3.png

Back