Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een kist met kogels lijken me erg zwaar worden? Het is inderdaad geen optie om de kanonnen langs de roorsters te leggen gezien de zeeg in dit schip. Het is natuurlijk ook geen oorlogsschuit, maar ze moest zich natuurlijk wel verdedigen. Ik zit een beetje te denken om een soort van bak tegen de verschansing te maken waar de kogels in lagen.Op de Victory liggen ze in een holte in een horizontale balk langs de roosters. Voorwaarde is horizontaal. Bij jou loopt het achterschip flink omhoog en zal de Victory oplossing niet werken.
Ik zou willen voorstellen een kist te maken waarin je een stel kogels kunt leggen. Naar keuze met of zonder openstaand deksel.
Dus een bak was eigenlijk niet gebruikelijk?Meestal stond er gewoon een emmertje met wat kogels erin.
Ik had altijd het idee dat de kogels een beetje te zwaar waren om een beetje in een emmertje mee rond te wandelen. Ik begrijp dat een kogel rond de 8 kilo woog. een 16 ponder.Och - een bak had ook gekund. Als het maar draagbaar is en er wat in gedaan kan worden.
De kogels lagen onder in het ruim als ballast, en als je naar beneden moest om wat kogels te halen (om je goede bedoelingen kracht bij te zetten) dan was het wel makkelijk om er wat meer tegelijk mee te nemen. Een beetje als de kolenemmer van vroeger.
Ik heb even gezocht in mijn foto archief uit de VOC tijd en kwam dit plaatje tegen:
Bekijk bijlage 235597
Ik heb even mijn mobiel op het dek gelegdDa's een leuke foto die je gemaakt hebt!