Driehoek balkjes vervaardigen?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een simpele methode om balsa driehoeklijsten te vervaardigen. Alle tips zijn welkom: cirkelzagen; snijden, figuurzagen (dremel) .

Mvg,

Paul Siemons

Het makkelijkste gaat dit met een cirkelzaag welke je onder verstek kan zagen. Anders eens bij timmerbedrijven kijken, zeker als het bedrijven zijn die van die zachtboard plafonds maken. Zij hebben een hulpstuk dat veel lijkt op onze latjes snijders. Zij gebruiken die om aan de zachtboardplaten die mooie randjes te snijden.

Ze er vele maten gewoon te krijgen hoor, maar als je toch zelf wat wilt maken dan is een lintzaag met een kantelbaar bed een goede optie. Wel even een aanslag gebruiken zodat je mooie rechte latjes krijgt. Of inderdaad zoals Theo zegt met een cirkelzaag.

Groeten Jeroen.

Hans Meij heeft hier ooit eens iets over geschreven. Kon het alleen niet terug vinden. Hij gebruikte een aluminium hoek of T-profiel, precies op maat van het te snijden hoeklatje. Hier lijm je met een paar kleine druppeltjes CA een vierkanten balsa latje in. Vervolgens haal je daar voorzichtig een scherp Stanleymesje langs, en klaar! ...of je koopt ze natuurlijk uit gemakzucht in de winkel... ;)

Als ik t goed begrijp gaat het hier om driehoeks latjes??? Want je kunt deze heel simple zagen met een cirkelzaag door een balk te nemen van vuren of iets dergelijks en daar een V profiel in te maken. Leg hier een balk van bijvoorbeeld 6 bij 6 mm vierkant en leg deze scheef zo hoef je niks te verstellen of iets dergelijks.

Ik snij de latjes altijd met mijn zelfgemaakte driehoeklattensnijder. ( wel de gangbare maten 6-8-10-12 mm )
afb18716.jpg

dit werk met een balsaschaaf mesje, in het midden van de deelbare blok.

Simen kun je dit eens open maken en dan fotograferen zodat we kunnen zien hoe het mesje vast zit.

Perfect Simen. Nu een blokje aluminium bewerken zodat we die latjes nu ook mooier kunnen maken.

Sorry dit was ik vergeten:
afb18742.jpg

is een beetje sterker gemaakt , en kan grotere maten snijden.
( EN GOEDKOPER ) ook de BELGEN kunnen zuinig zijn hoor

Back