Ik heb de 1e van de 3 ra-zeilen van de grote mast afgehangen en compleet getuigd, het mars- en bramzeil komen hiena aan de beurt maar minder uitvoerig. Alle 3 de ra's met de zeilen worden 3 streken gebrast over bakboord, wat dan moet suggereren dat de wind van achter en iets van stuurboord inkomt. ( 3 streken is een hoek van bijna 35 graden wat tevens zo'n beetje de maximale hoek is om te brassen). Het voordeel hiervan is dat je vanaf de zichtkant (stuurboord) alle details aan dek goed kan zien.
De letters; T is een toppenant, Go is de gording, Ge is de gei en B is de bras,
Het zeil is geheel in vorm gebracht met de tuiggage en er is geen extra middel gebruikt zoals bijv. houtlijm of haarlak...
Het model gezien van bakboord
Bij de R zijn de beide ra-takels te zien en iets minder is het rak van touwwerk te zien, ook zie je hier goed hoe de ra is gebrast,
De S toont de schoot en de H de hals, beide vast op het potdek en belegd op de kruishouten aan de binnenkant van de verschansing. De lijnen gaan naar de kruishouten via de mond van de leeuwen kopjes. De brassen lopen naar achteren en zijn op aldaar aangebrachte ringen belegd,
Op de volgende foto is te zien hoe de hals is belegd op het kruishout, dit geld ook voor de schoten,
Op de betingbalk (X) voor de mast zijn de draairepen en de toppenanten belegd,
En tenslotte op de laatste foto is te zien waar de gordings en geien zijn belegd aan stuurboord op de 2e en 3e nagel van de nagelbank. Aan bakboord zijn deze touwen belegd op de laatste twee nagels van de nagelbank, dit i.v.m. het brassen, net niet te zien omdat de mast ervoor staat.