Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

De Dolphin krijgt 2 gaffelzeilen, één aan de grote- en één aan de kruis (bezaan) mast. Het gaffelzeil dat aan de achterkant komt van de grote mast heb ik inmiddels voorzien van banen, het 'lijk' en de rifband + verstevigingen aan de hoeken.
De schoothoorns krijgen allebei een strop, die gemaakt is van het lijketouw. De gaffel is 120mm lang, 4mm dik en licht afgeschuind naar de nok waarop een klootje zit. De gafffelklauw heb ik gemaakt uit een stukje beuk.
IMGM2071kopie.jpg

Het gaffelzeil wat achter de grote mast komt heb ik zover afgewerkt dat het kan worden afgehangen; rifseizings aangebracht, het zeil aan de gaffel genaaid en voorzien van blokken e.d.

IMGM2079.JPG

De benamingen van de blokken en lijnen zal ik hieronder uitleggen aan de hand van 2 detail foto's;

De bovenkant van het zeil en de gaffel: De dubbele geien in rode letters is duidelijk denk ik, de rode x laat zien waar de gei aan het zeil is gezet. De zwarte G zijn de geleide blokken van de gei. De witte G zijn de 2 geerden waarvan de bovenste dubbelschijf blokken en de schenkels worden getoond (het onderste deel van de talies komt tijdens het tuigen aan bod). De P is een blok voor de piekeval (enkel schijf 5 mm) en de K is het blok voor de klauwval (ook 5mm en enkelschijf.
IMGM2080kopie.jpg

Het onderste deel van het zeil;
De rifseizings, geen letter omdat dat wel duidelijk is. De gei die dubbel is uitgevoerd is eveneens vast gezet aan de schoothoorn en rechts is het halende part van de geien welke loopt naar het latere belegpunt. S zijn de beide schootblokken, waarvan er één naar bak- en één naar stuurboord gaat. En tenslotte H wat de hals is van het gaffelzeil, welke ook dubbel is uitgevoerd.
IMGM2081kopie.jpg

Best wel bewerkelijk zo'n gaffelzeil zoals U kunt zien, de rest van de tuigage komt voorbij als het zeil word afgehangen. Wat ik er niet aanzet dat zijn de gordings omdat het dan wel heel erg druk word op het model, en gordings geven ook niet direct meerwaarde aan het tuigen omdat ze slechts het borgen als functie hebben en dat is iets wat niet aan de orde komt. De ra-zeilen krijgen wel gordings zoals U hebt gezien en daar hebben ze als doel om het zeil te vormen.

Het gaffelzeil is afgehangen, niet dry-fit, maar helemaal afgehangen omdat beide gaffelzeilen eerst afgehangen moeten worden omdat ik er anders veel moeilijker bij kan. Ik was net bezig om foto's te maken toen ik bezoek kreeg, dus later zal ik nog wat detail foto's maken van de tuiggage en beleg punten. Het zeil staat niet centraal, maar naar bakboord omdat stuurboord de zichtkant is i.v.m. de naamplaat ga ik de ra zeilen ook naar bakboord brassen zo krijg je meer zicht op het hele model ondanks alle zeilen.

Bakboord;
IMGM2083.JPG

Stuurboord (zichtkant);
IMGM2095.JPG

nog eens stuurboord schuin van achteren gezien zodat de stand van het gaffelzeil beter te zien is;
IMGM2096kopie.jpg

Het 2e en tevens laatste gaffelzeil is gereed, daar het exact hetzelfde is gemaakt als het vorige gaffelzeil lijkt het mij niet nodig om de details te laten zien. Het 2e gaffelzeil komt aan de achterkant van de kruismast en het verschil met dat van de grote mast is de lengte van het zeil. Het achter-lijk meet 145mm terwijl het achter-lijk van het vorige zeil 210mm meet. De breedte van beide zeilen is precies gelijk;

IMGC2116.jpg

Laatst bewerkt:
De 2e gaffel word exact de zelfde als de gaffel van de grote mast in de voorgaande updates (post 401 boven aan deze pagina staan de maten). De klauw die ik maak uit een stukje beuk laat ik hier nog even zien;

Het stukje beuk is in 2 identieke deeltjes gezaagd en geschuurd en het eind van de gaffel is aan 2 kanten haaks geschuurd om de stukjes stevig te kunnen verlijmen. Wanneer de stukjes verlijmd zijn dan zet ik het een paar uur in de bankschroef (zie foto) zodat de stukjes muurvast komen te zitten, waarna ik ze verder in model schuur en de klauw passend vijl zodat hij mooi rond de mast past;
IMGM2117kopie.jpg

Nog wat foto's met de belegpunten van het 2e gaffelzeil.

De P is de piekeval en K is de klauwval,
IMGM2131.JPG

De rode letters; R is het rak van touwwerk met daaronder de rijglijn waarmee het zeil aan de mast is bevestigd. S tweemaal belegpunten
van de schoten. K belegpunt voor klauwval. G belegpunt voor de dubbele gei.
De blauwe letters; G de belegpunten van de geerden en H voor de st.boord hals.
IMGM2133.JPG

H is waar de bakboord hals is belegd, P de piekeval, S (2 maal) de schoot bakboord en G de geerde bakboord.
IMGM2135.JPG

zicht op het model aan stuurboord,
IMGM2137.JPG

en bakboord
IMGM2138kopie.jpg

Ik heb de 1e van de 3 ra-zeilen van de grote mast afgehangen en compleet getuigd, het mars- en bramzeil komen hiena aan de beurt maar minder uitvoerig. Alle 3 de ra's met de zeilen worden 3 streken gebrast over bakboord, wat dan moet suggereren dat de wind van achter en iets van stuurboord inkomt. ( 3 streken is een hoek van bijna 35 graden wat tevens zo'n beetje de maximale hoek is om te brassen). Het voordeel hiervan is dat je vanaf de zichtkant (stuurboord) alle details aan dek goed kan zien.

De letters; T is een toppenant, Go is de gording, Ge is de gei en B is de bras,
Het zeil is geheel in vorm gebracht met de tuiggage en er is geen extra middel gebruikt zoals bijv. houtlijm of haarlak...
IMGM2139.JPG

IMGM2141.JPG

Het model gezien van bakboord
IMGM2142.JPG

Bij de R zijn de beide ra-takels te zien en iets minder is het rak van touwwerk te zien, ook zie je hier goed hoe de ra is gebrast,
IMGM2143.JPG

De S toont de schoot en de H de hals, beide vast op het potdek en belegd op de kruishouten aan de binnenkant van de verschansing. De lijnen gaan naar de kruishouten via de mond van de leeuwen kopjes. De brassen lopen naar achteren en zijn op aldaar aangebrachte ringen belegd,
IMGM2145.JPG

Op de volgende foto is te zien hoe de hals is belegd op het kruishout, dit geld ook voor de schoten,
IMGM2146.JPG

Op de betingbalk (X) voor de mast zijn de draairepen en de toppenanten belegd,
IMGM2147.JPG

En tenslotte op de laatste foto is te zien waar de gordings en geien zijn belegd aan stuurboord op de 2e en 3e nagel van de nagelbank. Aan bakboord zijn deze touwen belegd op de laatste twee nagels van de nagelbank, dit i.v.m. het brassen, net niet te zien omdat de mast ervoor staat.
IMGM2148kopie.jpg

Back