Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Een kraanlijn heb ik niet op tekening staan. Alleen eentje aan het lijk (aan beide kanten van het zeil)

gaffelzeil_zpse9a1a09b.jpg

Als ik die bolling na kan bootsen zonder kraanlijn ben ik al tevreden

Als ik die bolling na kan bootsen zonder kraanlijn ben ik al tevreden

Je was denk ik al goed op weg met jouw experiment in bericht #435.
Je zou het plastic misschien met warmte iets zacht kunnen maken over iets ronds. Of evt van onderen iets kunnen ophogen (knikkertje / kogeltje / half aardappeltje ;)) ?

EDIT:
PS: zu Mondfeld is hier wat verwarrend:
De bevestiging van de lijken op blz 254 is duidelijk, maar het klauwzeil is volgens mij hetzelfde als een sprietzeil en de middelste tekening is denk ik geen sprietzeil maar een gaffelzeil zoals jij hebt.

Het is in de loop der tijd ook nog gewijzigd lijkt het. Op blz 250 staat ook een gaffelzeil, alleen daar steekt de gaffel tot voorbij de mast.

Ik begin het vleugeleffect te begrijpen. Die heeft meer effect als de wind haaks op de romp staat. Ik zat meer te denken aan wind schuin van achter zodat de dwarsgetuigde zeilen meer effect hebben. Ik weet niet eens of ze samen werden gebruikt. Daar ga ik me nog maar eens op m'n gemakje in verdiepen.

In ieder geval al vast bedankt voor het meedenken en de referentieplaatjes.

Mss heb je hier nog iets aan twee vletten ruime wind waarvan een de wind vangt en de andere het zeil heeft gevierd waardoor het geen wind vangt zodat je de plooi goed ziet waar ik het over had

full

Langs en dwarszeilen worden samen gebruikt al is het rendement van razeilen lager bij scherpe koersen en dat van langszeilen is juist lager bij ruime koersen

Laatst bewerkt door een moderator:
Voordat ik verder ga puzzelen op de bolling van de zeilen, ga ik ze eerst maar eens maken. Ik heb eerst een stuk doek afgeknipt en deze laten weken in verdunde houtlijm. Na het drogen is hij wat stijver, maar toch buigbaar. En het voorkomt het rafelen een beetje. Strakke rechte stroken lukte het beste met een snijprofiel die ze voor behang gebruiken. Uitmeten evenwijdig aan de lijn van het doek en snijden maar. Wel even opletten dat je per strook twee overlappingen meerekent. De eerste keer miste ik er eentje waardoor m'n zeil te klein was.

SAM_1866_zps7cb4aeb9.jpg

Om de lassen zo recht mogelijk te houden heb ik eerst een stuk tape op m'n snijmat geplakt die 1,5mm voorbij een maatlijn op de mat steekt. Daar de strook op uitgelijnd. Eerste strook breder gehouden vanwege de zoom. Daar een stuk tape overheen die uitgelijnd wordt op de streep op de mat. De zichtbare 1,5mm met een kwastje onverdunde houtlijm ingesmeerd (anders kans op vlekvorming) en de tweede strook daarop aangedrukt. Even laten drogen met wat gewicht er op en dan kan de volgende strook er aan. Laatste weer wat groter voor de zoom.

SAM_1867_zps27d8b352.jpg

Geheel een nacht laten uitharden en dan het zeil met zomen aftekenen en uitsnijden/ afknippen) Ik ben nu op het punt dat ik de zomen aan het vastlijmen ben. Eerst even met het strijkijzer er een vouw in gestreken en dan weer met wat onverdunde lijm fixeren.

SAM_1871_zps44e5beeb.jpg

Verdubbelingen e.d. smeer ik ook vol met lijm om ze vast te zetten en voor de lijken span ik een stukje touw op de snijmat en smeer ik de kopse kant van het zeil in en druk die tegen het touw aan. Hechting gaat vrij snel. Ik doe 1 zijde per plakbeurt zo dat ik in de hoeken de lussen kan maken. Foto's daarvan volgen.

Eerste zeil zit er op. Ik moet het tuig nog wat bijspannen en de ra's uitlijnen, maar het zeil zelf is aardig gelukt. Het is nog niet helemaal zoals het zou moeten. Als ik het buikje wil realiseren dan zal ik kan dat eigenlijk alleen door de zomen met een verloop te lijmen of een beetje ovaal snijden in plaats van rechte stroken. Da's voor een volgend project.

SAM_1875_zps3fcf0a9e.jpg

SAM_1876_zps29d961da.jpg

Ik vind hem zo erg mooi hangen Erik, net alsof je een lichte bries van achter hebt. Ik weet niet of je daar voor de razeilen nog veel aan kan/moet veranderen.
Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe je dat met de stag- en latijnzeilen zou moeten doen. Als ze voor de wind vaart (ra's in dwarsrichting) dan zouden de stag- en latijnzeilen ook in een voor de wind stand moeten staan, en dat lijkt me erg moeilijk. Maar de ra's en razeilen zo zetten dat het lijkt alsof ze aan de wind zeilt lijkt me ook moeilijk te realiseren.

Lastig, je ziet het bij modellen ook bijna niet geloof ik.

Groet,

Ad

Het komt niet echt tot z'n recht op de foto, maar de ra's zijn onder een hoek geplaatst. Alsof hij in ruime wind vaart. Maar ik moet zeker nog wat puzzelen op een mooie stand die een beetje met de werkelijkheid strookt. Tuig zit nog niet vast dus ik kan nog alle kanten op. Ik zal eens een bovenaanzicht schetsen. Dan kan daar op geschoten worden :D

Laatst bewerkt:
Het komt niet echt tot z'n recht op de foto, maar de ra's zijn onder een hoek geplaatst. Alsof hij in ruime wind vaart.

Nu je het zegt en ik erop let is het inderdaad wel te zien. Ik denk de beste oplossing, waarbij de latijn- en stagzeilen wel wat gevierd moeten zijn.

Groet,

Ad

Dank allen. Ik heb het proefzeiltje er even terug op gezet en een papieren versie van een stagzeil.

SAM_1882_zps755ab6d5.jpg

SAM_1881_zps911bfd57.jpg

Wat ik er wel aardig aan vind is dat de ene zijde het dek goed laat zien en de andere zijde een hoop zeil. Ik zit stiekem ook nog te denken om hem iets gekanteld op z'n voetstuk te zetten om het idee van wind nog te versterken. Maar da's voor later. Eerst maar eens de posities goed krijgen. Gaffelzeil moet wel lukken denk ik als ik de gaffel tegen de mast lijm. Met tuig alleen gaat dat niet lukken.

SAM_1883_zps10366bf8.jpg

Nu zit er wat verschil in, maar ik kan de ra en gaffel tot bijna evenwijdig van elkaar plaatsen.
De kluivers worden lastiger. De stagen kunnen het zeil niet in positie houden en de schoot aanspannen trekt de bolling er snel uit. Daar ga ik eerst maar eens mee stoeien

. Wat ik er wel aardig aan vind is dat de ene zijde het dek goed laat zien en de andere zijde een hoop zeil. Ik zit stiekem ook nog te denken om hem iets gekanteld op z'n voetstuk te zetten om het idee van wind nog te versterken. Maar da's voor later.

Wel een origineel idee, zo wordt een statisch model toch nog dynamisch ;).
Zeiltjes worden overigens steeds mooier, oefening baart kunst.

Ik ga m'n best doen. Gaat een beetje traag op het moment. Nog wel een referentie tegengekomen.

bounty_zps5255670e.jpg

Da's een beetje het resultaat dat ik voor ogen heb. We zullen zien hoe ver ik kan komen. Eerst nog maar eens wat zeilen lijmen.

Het definitieve gaffelzeil van de bezaansmast ligt intussen te drogen en stagzeil is in hoofdvorm gelijmd. Die kan ik morgen af gaan werken. Ik heb het bezaanszeil ook een lichte bolling gegeven langs de mast en gaffelzijde. Met een beetje geluk komt de vorm dan wat beter uit. Het overschot verdwijnt wel met het opspannen van het tuig.

SAM_1885_zpsfa09d923.jpg

Extra stripje over de rifseizingen geklemd om deze plat te drukken.

Ik zit nog wel wat te puzzelen op de aansluitvolgorde op de korvijnagels. Heeft ieder touw z'n vaste plek of werden die wel eens gewisseld om schuren van touwen te voorkomen? Door het draaien van de ra's zou ik een paar posities om kunnen wisselen (stuurboord en bakboord niet gelijk) om een mooiere verdeling te krijgen. Ik ben de volgorde toch aal aan het aanpassen omdat ik bij de tekeningen van Corel wat twijfels heb. Ook lijken de nagelbanken wat te ver naar voren te zitten waardoor de beweging van de onderste bezaansra nogal wordt beperkt.

Back