Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Dat is een vreemde verstaging van de bezaan, want normaal loopt die naar de grote mast en dan naar beneden. Maar dan kan hier niet door dat gaffelzeil aan de grote mast, dus is het heel goed mogelijk dat dit de oplossing is.

Groet,

Ad

Ik denk ook dat het een oplossing is van de makers van de bouwkit. het is nu in elk geval duidelijk om welke stag(en) het gaat.

Ik kwam deze nog tegen.

2013-11-06_2058_zpsc92a2c2d.png

Beetje hetzelfde idee. Maar met een veel grotere hoek. Dan moet ik het halve schip oversteken om de ra vrij te laten draaien. Een sjoemel optie heb ik laten varen. Ik ga hem aan de hoofdmast koppelen zoals in de meeste gevallen gebeurt.
Vandaag heb ik de spullen binnengekregen dus ik kan weer vrolijk verder gaan knopen. Hopelijk kom ik niet veel meer verrassingen tegen.

Na de staande wanten nogmaals opgespannen en vastgezet te hebben was het zover. Tijd om te weven. Ik had al wat geoefend en geëxperimenteerd met verschillende knopen. Uiteindelijk ervoor gekozen alles met mastworpen te doen. Ook het begin en eind. Daarmee lukte me het best om de weeflijnen net niet gespannen en recht te krijgen. Vervolgens eerst de maat uitgezet op een stukje stevig karton. Volgens tekening zou ik ze 10mm van elkaar moeten plaatsen. Ik heb WzM aangehouden. Die heeft het over een onderlinge afstand van 25-30cm of 35-40cm afhankelijk van de bron. Ik ben voor 30cm gegaan wat op een afstand van 6mm komt.

SAM_1843_zpsf5b26212.jpg

Vervolgens ben ik van boven naar beneden gaan knopen. Een lijmklemmetje kwam wel eens van pas bij het straktrekken van de knopen. Daar had ik wat moeite mee. Verder priegelen met haken en pincetten en na het derde weeflijntje de eerste vastgelijmd zodat ik een buffer had tussen de gelijmde lijn en de lijn waar ik mee bezig was.

SAM_1844_zps3918dcb9.jpg

Rechtse wantlijn had nog wat strakker aan de spreeworst mogen zitten. Maar die zat al gefixeerd en zonder het karton erachter valt het een stuk minder op.

SAM_1845_zps04a7ccfa.jpg

Nu op naar de volgende. Ik ben er nog wel even zoet mee.

Misschien een algemeen bekende handeling, maar toen ik erachter kwam werd het knopen van de weeflijnen wat minder lastig. Ik zat een beetje te hannesen met de eerste slag van de mastworp omdat die in de richting van de vorige lijn gaat. Daardoor tikte ik deze per ongeluk wel eens aan waardoor die weer hersteld moest worden. Nu maak ik beide slagen langs onderen waar ik de ruimte heb.

SAM_1846_zps44cd6240.jpg

Eerste slag onderlangs

SAM_1848_zps34b96b7b.jpg

Pincet door het lusje steken en losse einde erdoor trekken

SAM_1849_zpsb068a68b.jpg

Hierdoor komt eerste slag boven te liggen

SAM_1850_zpsc88b6212.jpg

Tweede slag onderlangs

SAM_1851_zps535bb9f4.jpg

Pincet weer door het lusje en weer aantrekken. Mastworp is gereed.

Excuses voor de slechte foto's. Het is wat lastig met links camera vasthouden en foto nemen terwijl de andere hand de pincet op z'n plek probeert te houden. Hopelijk is het duidelijk zo en kan het het weven wat veraangenamen.

Waarom kies je niet voor de buitenste knopen 'n mastworp en de tussen liggende knopen halve steken Erik?
Dan oogt het ook net wat minder grof.
Zelf doe ik dat ook altijd en de halve steken hoef je evengoed niet af te lijmen want die blijven zo ook zitten.
Ik lijm altijd alleen de buitenste mastworpen met 'n klein druppeltje witte verdunde houtlijm.

Waarom kies je niet voor de buitenste knopen 'n mastworp en de tussen liggende knopen halve steken Erik?
Dan oogt het ook net wat minder grof.
Zelf doe ik dat ook altijd en de halve steken hoef je evengoed niet af te lijmen want die blijven zo ook zitten.
Ik lijm altijd alleen de buitenste mastworpen met 'n klein druppeltje witte verdunde houtlijm.

Die zal ik onthouden voor het volgende project. Ik heb nu al een want gereed en misschien gaat het opvallen als ik de rest anders doe.

SAM_1852_zps1d19c3ad.jpg

Je zou op 'n volgend want even 'n stuk of 5 weeflijnen kunnen proberen als proef Erik, als het niet op valt werkt het ook nog eens sneller.

Werkplek

Mijn werkplek is opgesplitst. Het schuur- en zaagwerk gebeurt op zolder. Daar kan ik net rechtop staan onder de nok.

SAM_1856_zpsea6de678.jpg

Ik ben niet de meest opgeruimde bouwer. Als ik geen plek meer heb dan pas krijg ik de neiging tot wat schoonmaakwerk.

De rest gebeurt in de hobby kamer. Logeerbed vervangen door een riante tafel.

SAM_1855_zpsee50bd02.jpg

Hier is net de bezem overheen geweest en ziet er voor mijn doen vrij opgeruimd uit.

Best netjes, bij mij is het nu ook goed te doen omdat er onlangs de driemaandelijkse stofzuiger doorheen is geweest. Normaal is het bij mij net of er een bever burcht ontploft is.

Handig gebruik gemaakt van de tv draaitafel :D. Zo leer ik van alle werkplekjes weer nieuwe foefjes.
Ik zal ook eens wat foto's van m'n hut opladen op m'n verslag.

Het tweede want is inmiddels gereed en ik ben halverwege de derde. Ik onderschat steeds de hoeveelheid touw die er in gaat zitten. Ik ben bijna door de eerste 10m weefgaren heen. Gelukkig op tijd een tweede klosje besteld.

SAM_1857_zps564dec9a.jpg

En als afwisseling zo nu en dan bezig te oefenen met een gelijmd zeil. Het snijden lukt nu aardig. De lassen lijmen is nog wat lastig om mooi strak en gelijk te krijgen. Maar dat is ook aan het verbeteren. In dit zeil zitten een paar fouten. Maar ik maak het toch af om te kijken of het te behalen resultaat naar wens gaat zijn. Van links naar rechts is wat vooruitgang in de lassen te zien. De bovenste zoom is ook gelijmd. De rest is er alleen nog maar ingestreken. En dan de verdubbelingen e.d. er nog op. Ik heb hiervoor het "historische" zeildoek gebruikt. Qua kleur maakt het niet veel uit, maar het is wel wat dunner dan het meegeleverde corel zeildoek.

Door het impregneren met verdunde houtlijm is het ook wat stijver geworden. Ik denk dat ik zo ook een beetje vorm in het zeil kan krijgen. Wordt vervolgd.

SAM_1858_zps4cd9229d.jpg

Groeten,

Erik

Vandaag de laatste hand aan de wanten gelegd. De bemanning kan gaan klimmen. Ben nu bezig met het verder optuigen en worstelen met de korvijnagels. En ik kon het niet laten even het proefzeiltje tijdelijk op te hangen.

SAM_1860_zps459eb529.jpg

Tijdens het verder optuigen twee weeflijntjes moeten vervangen. Die was ik vergeten te lijmen en door het gehannis met de korvijnagels waren ze losgekomen.

Bij het proefzeiltje kwam ik er achter dat, door de houtlijm, een naald erdoorheen steken niet echt meer lukt. Voordeel is wel dat ik er gewoon gaatjes in kan boren. Maar het betekend ook dat ik de lijken ook moet lijmen. Ik weet niet of dat stevig genoeg wordt. De knoop of ik ga naaien of lijmen is dus nog niet doorgehakt.

SAM_1863_zps32cf6d01.jpg

Mooie wantjes Erik. :cool:
Het proefzeiltje ziet er ook strak uit, mogelijk iets té strak. Je had het erover dat je dankzij de houtlijm het zeil beter hoopt te vormen, kun je het in deze toestand nog makkelijk vervormen, of moet je andere trucjes hiervoor uithalen? Ik kan mij ook ergens een topic herinneren, waarbij ze een föhn of ventilator achter het natte zeil zetten en het letterlijk 'in de wind' lieten drogen. Ben benieuwd naar het vervolg.

Bedankt Diederik. Dat forum heb ik ook gelezen. Is alleen geen optie hier. Als ik hem nu week, dan valt alles uit elkaar. Door het impregneren is het wel wat stijver en buigt het het meer dan dat het gaat slobberen als het wat aangespannen wordt. En misschien kan ik er een beetje vorm in strijken. Nog genoeg te proberen. Op zich ben ik niet ontevreden met het resultaat. Er zijn nog wel een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn.

Back