Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De talreep was bij de stagblokken aan het onderste blok vastgezet en het vrije eind werd in het midden van de woeling met enkele slagen vastgezet, wat ook gebeurde met de talreep in stagkousen.
Zu Mondfeld geeft dit ook als 1 van de mogelijkheden om stagen strak te zetten (NL editie, figuren op blz. 285), maar laat ook niet zien waar de talreep wordt vastgezet.
Groet,
Ad
Ik heb het over 179 op tekening. Daar staat niet aangegeven hoe begin en eindpunt vast worden gezet. Het lijkt me niet logisch dit met een knoop te doen zoals bij jufferblokken. Ik zit meer te denken begin en eind beiden vast te zetten met een paar halve steken zoals het vastzetten bij het bovenste jufferblok gebeurt. Dan heb ik bij beide blokken een uiteinde met een paar halve steken. Of zit ik er dan helemaal naast?
Alweer een enthousiaste tuiger, en het ziet er gelikt uit, netjes hoor!!
Ik zit te twijfelen of ik daar een licht of donker touw voor moet nemen. Ik neig naar licht omdat de ra regelmatig gehesen wordt.
Ik heb wel een paar stagen door blokken lopen die ik toch van zwart touw heb gemaakt met de gedachte dat deze alleen op spanning worden gezet, maar verder op hun plaats blijven.
Groeten,
Erik
![]()
Wat me wel een beetje stoort is het bochtje dat het touw maak onder het jufferblok. Daar had ik beter geen platte knoop kunnen doen. Ik heb ze al wat weg kunnen drukken.
Groeten,
Erik