Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Vandaag een voorzichtige start aan het maken met de optuiging. Laatste ra's zijn op maat gemaakt en jufferblokken staan in hun rusten. Nu zijn staande wanten en staggen aan de beurt. Om er een beetje in te komen eerst maar eens de waterstag. Daar heb ik meteen een vraagje over. Ik moet verschillende staggen op gaan spannen tussen 2 3-gats blokken.

SAM_1818_zpsb20d8e69.jpg

Ik heb het over 179 op tekening. Daar staat niet aangegeven hoe begin en eindpunt vast worden gezet. Het lijkt me niet logisch dit met een knoop te doen zoals bij jufferblokken. Ik zit meer te denken begin en eind beiden vast te zetten met een paar halve steken zoals het vastzetten bij het bovenste jufferblok gebeurt. Dan heb ik bij beide blokken een uiteinde met een paar halve steken. Of zit ik er dan helemaal naast?

Zu Mondfeld geeft dit ook als 1 van de mogelijkheden om stagen strak te zetten (NL editie, figuren op blz. 285), maar laat ook niet zien waar de talreep wordt vastgezet. In de tekst staat wel wat (blz. 282 onder grootstag):

De talreep was bij de stagblokken aan het onderste blok vastgezet en het vrije eind werd in het midden van de woeling met enkele slagen vastgezet, wat ook gebeurde met de talreep in stagkousen.

Groet,

Ad

Zu Mondfeld geeft dit ook als 1 van de mogelijkheden om stagen strak te zetten (NL editie, figuren op blz. 285), maar laat ook niet zien waar de talreep wordt vastgezet.

Groet,

Ad

Bedankt Ad, ik had het wel doorgebladerd en de plaatjes gezien, maar over de tekst heengekeken. Voorlopig even met halve steken gedaan totdat de boel opgespannen wordt. Het begin is er in ieder geval.

SAM_1821_zpsc6c4b995.jpg

Ik heb het over 179 op tekening. Daar staat niet aangegeven hoe begin en eindpunt vast worden gezet. Het lijkt me niet logisch dit met een knoop te doen zoals bij jufferblokken. Ik zit meer te denken begin en eind beiden vast te zetten met een paar halve steken zoals het vastzetten bij het bovenste jufferblok gebeurt. Dan heb ik bij beide blokken een uiteinde met een paar halve steken. Of zit ik er dan helemaal naast?

Dat is correct Erik.

Vandaag weer een paar touwtjes gespannen en toen kon ik het niet laten een papieren versie van de eerste zeilen eraan te hangen. Qua vorm lijken ze aardig te kloppen.

SAM_1823_zps8812f173.jpg

Het gaat nog wel even duren voor ik zover ben. Ik heb wel al gezien dat (kijken of ik het goed zeg) het voorstengestagzeil het grootzeil weinig ruimte laat, maar dat hoop ik op te lossen door de ra's onder een hoek te zetten en de zeilen bolling te geven.

Het knopen gaat vrolijk verder. De eerste staande wanten zijn gereed. Ik ben inmiddels begonnen met de wanten op de mars. Voor de volgorde ga ik een beetje op de bouwbeschrijving, een beetje op Piet z'n uitleg en m'n gevoel af. Ik wil mezelf zo min mogelijk in de weg zitten. Met het weven van de wanten wacht ik nog even tot alles is opgespannen.

SAM_1825_zpsad1c6045.jpg

Inmiddels is de grote mast bijna gereed. Ik moet de positie van de spreeworsten nog bepalen zodat ik alles vast kan zetten.

SAM_1826_zpsffc28e29.jpg

Er lijken een paar lijnen te kruisen, maar dat komt door het gewicht van de lijmklem. Eerst maar eens takelgaren bijbestellen. 20 meter is blijkbaar niet genoeg.
Ik heb nog even getwijfeld over het bramwant. Op tekening staat maar 1 kabel terwijl WzM er 2 aangeeft. Maar als ik dat doe, dan kan de ra niet meer draaien dus volg ik toch maar de Corel tekening. Ik moet zeggen dat ik het één van de leukere klussen vind. De logica achter alle lijnen ontdekken het schip steeds meer zijn uiteindelijke vorm zien krijgen.

Spreeworsten zijn geplaatst. Achteraf bleek dat ik een "tree" te laag zit. Ik vind het eigenlijk wel mooi zo. Onder de mars vormt het een gelijkbenige driehoek wat anders niet het geval zou zijn. En ik voorzie geen problemen bij het verder optuigen.

SAM_1830_zpsd14865c2.jpg

De zwichtingen waren wat lastiger. Maar die zitten nu aardig op hun plek. Wat me wel een beetje stoort is het bochtje dat het touw maak onder het jufferblok. Daar had ik beter geen platte knoop kunnen doen. Ik heb ze al wat weg kunnen drukken. Volgende keer toch maar de bewerkelijkere manier met garen.
Tenslotte nog een vraagje. Het tuig van de bovenste ra's lopen bij mij door een schijfgat in de mast. Eerste stuk kabel zit aan de ra, gaat door het gat en dan komt er een blokje aan. Ik zit te twijfelen of ik daar een licht of donker touw voor moet nemen. Ik neig naar licht omdat de ra regelmatig gehesen wordt.
Ik heb wel een paar stagen door blokken lopen die ik toch van zwart touw heb gemaakt met de gedachte dat deze alleen op spanning worden gezet, maar verder op hun plaats blijven.

Groeten,
Erik

Ik zit te twijfelen of ik daar een licht of donker touw voor moet nemen. Ik neig naar licht omdat de ra regelmatig gehesen wordt.
Ik heb wel een paar stagen door blokken lopen die ik toch van zwart touw heb gemaakt met de gedachte dat deze alleen op spanning worden gezet, maar verder op hun plaats blijven.

Groeten,
Erik

Erik, je kan ervan uit gaan dat al het tuigwerk wat kan bewegen, het lopendtuig licht gekleurd is en al het staandtuig (wat dus niet kan bewegen) is zwart omdat het werd geteerd. Het touwerk om blokken vast te zetten werd vaak ook geteerd.
De stagen zijn inderdaad ook zwart, maar indien aangespannen met talrepen dan zij deze talrepen niet geteerd.

SAM_1830_zpsd14865c2.jpg

Wat me wel een beetje stoort is het bochtje dat het touw maak onder het jufferblok. Daar had ik beter geen platte knoop kunnen doen. Ik heb ze al wat weg kunnen drukken.
Groeten,
Erik

Als je hier inplaats van een platteknoop twee halve steken legd, één links om en één rechts om en dan voor je het losse eindje wegknipt of snijd, je knoop goed aantrekt en borgt met wat lijm dan kun je als de lijm hard is de eventuele bocht die toch ontstaat recht maken met een klein tangetje. Omdat de lijm hard is geworden kun je de knoop en draad manupileren.
Wat je alsnog kunt doen om de bocht weg te halen is op de knoop en de bocht wat secondelijm druppelen, dat is heel snel hard en dan kun je de bocht alsnog wegkrijgen met een tangetje. Word het touw wat wittig door de lijm dan aantippen met metal black van admiralty paints, dan zie je er niets meer van.

Gisteren liep ik tegen de eerste uitdaging aan. Omdat m'n garen op is om het want van de bezaansmast mee te maken op is en ik toch verder wil tot de bestelling binnen is, ben ik verder gegaan met de grote mast. De gaffel zit op z'n plek. Daarna ben ik de lijnen van de ra gaan bestuderen. Volgens tekening moet ik het hijswerk van de grootmarsera (?) een oog tegen de romp zetten tussen de jufferblokken. Daar baalde ik een beetje van dat ik dat niet eerder had gezien omdat ik er nu moeilijker bij kom.
Maar na het spannen van een lijntje om te kijken hoe dat zou worden, bleek dat deze tegen de mars schuurt en het staande want wat naar buiten wil duwen.

SAM_1832_zps48be5bd8.jpg

Ik heb dit weergegeven in linker afbeelding. Ik zag dat een collega bouwer dit had opgelost door het oog voor de jufferblokken te zetten. Want is dan vrij, maar de mars wordt nog steeds geraakt. Plus het beperkt de bewegingsvrijheid van de onderste ra wat meer.
Ik zit meer te denken aan de rechter afbeelding. Voor zover ik kan zien zit hij dan nergens in de weg en heb ik korvijnagels in de buurt om het andere eind vast te zetten. Dan heb ik nog de keuze om hem het oog in de romp of in de rust vast te zetten.
Mocht ik wat over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.

Het is jammer dat de mars niet op de foto te zien is. Zo is het verloop aldaar van de marseval, want daar hebben we het over, niet te zien. Bij veel schepen loopt die ook door een schijf in de mast en zou dus achter de mast moeten komen en vandaar naar de rust of oog aan de verschansing. Er staat een tekening van in het boek van Zu mondveld op bladzijde 300.

Bedankt Piet. Die afbeelding heb ik ook geraadpleegd bij mijn opzet. In mijn geval is het een dubbele marseval. Ik heb even een foto gemaakt inclusief mars.

SAM_1836_zps72652240.jpg

De marseval loopt nu ongeveer een cm vrij van de mars. Tijdelijk aan de rust geknoopt. Ik zou nog tussen de twee achterste jufferblokken kunnen gaan zitten. Dan kruist de marseval nog zonder problemen. Qua smaak vind ik de oplossing op de foto mooier. Maar als dat niet gebruikelijk is, dan kan ik hem nog een stukje achter het want plaatsen

Als de val op deze manier (foto) niet schavielt tegen want of mars dan is de oplossing OK. Soms staan de vallen ook aan een ring aan dek tegen de verschansing. Dus je hebt wel wat speelruimte. Tekeningen van bouwkits zijn vaak goeie richtlijnen, maar zijn niet altijd correct. Dus ik vind dat je het goed hebt opgelost.

Hou er wel rekning mee, dat je de weeflijnen niet te laat aanbrengt want dikwijls zitten pardoens en met name de marseval een beetje in de weg. En dat knoopt minder makkelijk.

Blij dat te horen. Ik zou op de foto nog naar rechts kunnen gaan zonder schavieren, maar dan loopt het er wel vlak langs. Plus het optisch kruisen met de mars vond ik er minder aardig uitzien. Nu nog even de knoop doorhakken of ik hem in de romp of in de rust zet. Dan kan ik er morgen de ringen injassen :)

Back