Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Eerste gaffel zit in elkaar. Heeft wat vijlwerk gekost om de holte voor de mast onder een hoek van 30 graden goed te krijgen. Ik ben hem er een stuk beter uit zien dan de corel versie

SAM_1810_zpsf6543c6d.jpg

De regelingen zitten op hun plaats. Niet helemaal symmetrisch. Maar als ik er nu nog aan ga lopen buigen dan vrees ik dat het fout gaat.

SAM_1814_zps9e775dd1.jpg

De masten zijn voorzien van hun blokken en ik ben nu bezig met het in vorm schuren van de ra's. Eentje is er tijdens het schuren gebroken. Gelukkig had ik daar reserve rondhout voor. Zodra de accu's geladen zijn kan ik er mee verder. Duimen draaien is niet mijn ding dus intussen de tips van Diederik en Piet gevolgd en met garen de masten een beetje uitgelijnd zodat ik de positie van de puttingijzers kan bepalen. Alleen de buitenste posities. De tussenliggende geef ik een gelijke verdeling. In theorie zou dat goed moeten komen. :rolleyes:

SAM_1811_zps762e7a2b.jpg

Bij de middelste rust wijk ik iets van tekening af. Daar zou ik de puttingijzers op de beplanking moeten bevestigen. Berghout leek me een stevigere optie. Als alle punten bekend zijn, kan ik de puttingijzers zelf op maat gaan maken. Met een beetje geluk zitten ze er in de loop van de week op. Maar ik ga het niet forceren.

Erik

Netjes gedaan hoor Erik, maar het valt mij op dat de regelingen hier duidelijk anders lopen dan ik gewend ben.
Bij mij lopen ze van boven naar beneden in een V vorm, hier lopen ze blijkbaar duidelijk andersom.
Althans zo lijkt het op de foto.

Ik heb de tekening er nog even op nageslagen en daar strookt hij in ieder geval mee. Of het historisch correct is durf ik niet te zeggen. Ik heb daar ook geen rooster of zo dus het lijkt meer een sierornament dan een functioneel onderdeel.

Ik twijfel er zeker niet aan (jou accuratesse kennende) dat het niet volgens tekening zou zijn.
Maar het is apart om te zien de regelingen precies andersom lopen dan in de bijvoorbeeld 17e eeuw.
Zou heel goed als sierornament kunnen dienen, dus niet direct functioneel om het rooster af te schermen.
Ga ik zaterdag a.s. even bekijken;)

Erik,

ik weet niet of het, zoals Germt afvraagt, authentiek is, maar het ziet er verdraaid netjes uit! Ik zou ook niet weten hoe je de regelingen anders zou kunnen laten lopen met behoud van dezelfde eindpunten. Een eeuw later zie je vaker dat de regelingen in het midden veel meer naar de middenlijn doorbuigen (zoals bv de santisima trinidad, ook op veel statenjachten zie je het veel.) Ik heb nog gegoogled op kaag (schip) en ketch (ship), maar niet veel duidelijke regelingen kunnen vinden. Ik geloof wel, jouw speurwerk kennende, dat je er waarschijnlijk een hele hoop documentatie naast hebt liggen. Nogmaals het ziet er wel mooi en ook geloofwaardig uit.
De boegspriet steekt lekker ver uit, zal wel oppassen zijn vanaf nu dat je er niet met een wollen trui in blijft hangen (zie op de foto dat ze al als slagboom de deur blokkeert :D)

Grt
Diederik

Er valt nog genoeg op aan te merken hoor en sommige punten laat ik voor nu zoals ze zijn en neem ik mee als aandachtspunt voor het volgende project. En wat bij Germt niet gebeurde en bij mij natuurlijk wel.... het buigbaar hout zei knak. Gelukkig op een plek uit het zicht en niet finaal door midden. Dus ik kon het nog gebruiken. Ik laat het voor wat het is. Wat referenties ben ik ook niet veel tegengekomen. Alleen van andere dolphyn bouwers en die volgen allemaal de tekening. Alleen de positie van de kraanbalk varieert.
En het is inderdaad steeds meer oppassen met alle uitsteeksels. Hij staat op een draaiplateau dus het gaat niet meteen fout als ik ergens achter blijf hangen. Ik heb wel al twee kruishouten gebroken en ik moet heel goed opletten wat ik vastpak als ik het model even op z'n plek moet houden. Voor je het weet sta je met een kanon of een trapje in je handen of verdwijnt er een rooster in het ruim. Voorlopig gaat het nog goed. Wordt nog leuk bij het optuigen. Hehehe.

Prachtig zeg, mooi schip. Dan ben ik nog een beginner.

Dat zou ik niet durven zeggen. Bij mij staat het ook nog in de kinderschoenen. En met een grotere schaal kan je wat meer details kwijt. Wat jij zonder bouwtekening doet, doe ik je niet na. Met bouwtekeningen e.d. vind ik het al lastig zat.

Nog twee ra's op maat schuren en dan zit het houtbewerking deel er zo'n beetje op. Ben al vast begonnen met wat losse deeltjes knopen. Ik wil de masten nog niet vast zetten. Da's makkelijker transporteren zaterdag. Dus wat losse onderdelen geknoopt. Piet z'n platte knoop en mastworp methode gevolgd.

SAM_1817_zps40eff2e2.jpg

Zoals in het begin van dit verslag gemeld, was ik een verslag tegen gekomen waar de zeilen volledig werden gelijmd. Dit voorbeeld van een Russische bouwer heeft me ertoe bewogen het zelfde te gaan proberen.

SN852657_zpsda07697e.jpg

Van wat ik er van begreep (google translate kan nogal creatief vertalen) is het doek eerst in verdunde houtlijm geweekt en op stroken gesneden. Ik ben even wat grover geweest en heb wat stukjes geknipt. De las met houtlijm ingesmeerd en de beide delen op elkaar gedrukt. Nog even met een natte doek erover en wat gewicht erop.

zeil_zpsbe6e9b59.jpg

Ging eigenlijk best goed. De zoom zit niet helemaal goed, maar dat is omdat ik het te snel wilde doen. Het lastige wordt denk ik de stroken netjes strak uitsnijden en de naden mooi evenwijdig houden. Maar daar is denk ik wel wat op te verzinnen.
Ik denk dat ik van het kleinste zeiltje een gelijmde en een genaaide variant ga maken en dan kijken wat het beste resultaat geeft. Lijmen is in ieder geval sneller en ik vind het tegenlicht effect wel mooi.

Erik

Erik,

leuk experiment met de zeilen. Ik kan mij herinneren dat mijn moeder altijd gebruik maakte van een soort rolmes om textiel strak mee te snijden.
Misschien zit er naast een passersnijder ook een andere constructie bij om de banen parallel te houden?

Grt
Diederik

Bedankt voor de link. Zal ik me eens in verdiepen. Die passersnijder is geloof ik meer om cirkels te maken.Maar ze hebben daar vast wel meer handige hulpmiddelen

Back