Differentieel op Ailerons voor Acro / 3D

• Topicstarter Topicstarter Jotru
  • Startdatum Startdatum
J

Jotru

Guest
De neergaande aileron veroorzaakt meer lift en weerstand, de opgaande net omgekeerd. Door het verschil in weerstand wil de neus in een bocht de verkeerde kant op. Dit wordt tegengegaan door differentieel te gebruiken op de ailerons t.t.z. dat de neergaande aileron minder uitslaat dan de opgaande.
Nu mijn vraag : Als je op de rug vliegt, werkt dat dan niet in de verkeerde zin ? Waarom wel / niet ?

Ik stel mijn toestel altijd zo af dat hij zo recht mogelijk rolt. Dus niet gaat slingeren met zijn neus. Dan heb je op de kop er zo weinig mogelijk last van. Met een 3D kist wil je geen differentieel als je ook op de kop vliegt, dan moet je extra corrigeren waardoor je nooit strak kan vliegen.

En oja, welkom op het forum ;)

In principe heb je gelijk Jotru, maar omdat je normaal gesproken maar weinig op de kop vliegt levert het zelden problemen op. Met 3D vliegtuigen wordt wel op allerlei manieren gevlogen. Deze hebben daarom meestal een symetrisch profiel zodat er weinig of geen verschil is tussen rechtop of op de kop vliegen. Differentieële rolroer uitslagen worden bij deze toestellen dan ook zelden of nooit toegepast.

Het grootste probleem is ook als hij op zijn zij ligt. Dan wil de neus weg draaien. Als je dus langzaam rolt word het een spiraal ipv. een rol.

Bedankt voor de reacties

Ik vlieg o.m. met Sonic Sports 1600 (Kyosho - Saito 100) en Extra Patty Wagstaff (Great planes - DA50), en heb met deze vliegers geen probleem zonder differentieel op de ailerons.
Het handboek van de Funtana S40 die ik pas klaar heb voorziet het gebruik van differentieel . Ik probeer te begrijpen waarom.
Heeft iemand ervaring met die vlieger ?

Heb ik ;) Geen differentieel en vliegt goed :) Heb ik een OS 91FX of zitten met 15x4W, man wat een power :)

Profiel is hier van belang.

Geen verschil in weerstand bij een symmetrisch profiel.
Hoe meer welving hoe groter dat verschil.
Differentieren doe je dus bij pipercubs en zwevers. Niet bij stuntkisten.

Back