Diamond T

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 9 jul 2024.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Ben in de voorbereiding fase voor mijn nieuwe project.
    Mijn wagenpark wil ik niet verder uitbreiden. Houd in dat de Mack truck er nu aan moet geloven. Deze ga ik uitelkaar halen om zo de onderdelen te gebruiken voor de Diamond T truck.
    Daar is geen cabine van, 3D printing is mijn ding niet. We gaan de cabine van de CA10 gebruiken met wat kleine aanpassing denk ik. Verder wil ik wat met hydraulik werken.
    Kwam op youtube een filmpje tegen daar komt mijn inspiratiebron vandaan. Later meer info.
    De cabine vandaag binnen gekregen, nu nog wachten op een bestelling uit Taiwan.
    Dan kunnen we het project opstarten.

    D-E001-3.jpg
     
    ozy, Marc w, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Uitgebreide Beschrijving van de omgebouwde diamond T.

    Dit model is de inspiratiebron voor het model wat ik wil gaan bouwen. We gaan kijken of het lukt een deel van het chroom werk ook terug te laten komen. Ik wil onderdelen in het messing hier voor maken zodat we het kunnen laten verchromen. Mocht dat niet lukken wordt het een kleuren combinatie. 8823190-1948-diamond-t-509-thumb.jpg 007.thumb.JPG.b69556cc5482f5b229622b5a93fecab6.jpeg 8823199-1948-diamond-t-509-thumb.jpg 8823190-1948-diamond-t-509-thumb.jpg 007.thumb.JPG.b69556cc5482f5b229622b5a93fecab6.jpeg 8823199-1948-diamond-t-509-thumb.jpg
    Ongelooflijke Diamond T resto-mod. Origineel frame, cabine, motorkap en spatborden, geüpgraded met Cummins turbodieselmotor, Mack 10-versnellingen, 4-wiel schijfremmen, stuurbekrachtiging, airco, elektrische leren stoelen, etc. Volledig functionele custom roll-back bed. Absoluut geweldige machine!

    De basis is het originele Diamond T-frame, geen modern chassis waar ze zomaar een cabine op hebben gezet. Nee, dat werkt nooit, want de verhoudingen worden raar. Hij werd verlengd van zijn originele wielbasis van 158 inch naar een even 200 inch om ruimte te maken voor de rollback-bak. De cabine en voorste spatborden zijn van een Diamond T uit 1948, en als je de vrachtwagenfabrikant uit Chicago niet kent, moet je je er eens in verdiepen, want het is een fascinerend verhaal. De lak is van showkwaliteit, met zwarte spatborden en een prachtige brandweerwagenrode cabine, die niet felrood is, maar een gedurfde, felle bordeauxrode kleur die er goed uitziet en een diepte heeft die gelijk is aan die van elke high-end auto in onze showroom. Dat is echt bladgoud dat overal is gebruikt, een aangepaste techniek die het een sierlijke textuur geeft die je nog nooit eerder hebt gezien. Daarna werd het allemaal zorgvuldig met de hand met krijtstrepen afgewerkt om het af te dichten en het er scherp en strak uit te laten zien. Het ding is gewoonweg prachtig.

    Dan zijn er nog alle aangepaste details. De parkeerlichten op de spatborden zijn van een Buick uit '38, de koplampbakken zijn origineel, maar de gepolijste roestvrijstalen ringen zijn op maat gemaakt vanwege de halogeen Tri-Bar koplampen erin, die een andere diameter hebben dan de originele verzegelde balken. De voorbumper is op maat gemaakt van roestvrij staal, vervolgens gepolijst tot een spiegelglans en voorzien van een set vintage Guide mistlampen gevuld met moderne halogeenkernen. Die rijlichten bovenop de cabine zijn eigenlijk spatbordverlichting van Indian-motoren. En die buitengewone spiegelbeugels met het aangepaste Diamond T-embleem in het midden zijn met de hand gemaakt, speciaal voor deze truck (en de buitenspiegels kunnen worden uitgeschoven voor beter zicht). De lichtbalk aan de achterkant van de cabine is ook op maat gemaakt van roestvrij staal en bevat een set Cadillac-achterlichtlenzen uit 1959 die hoog staan, een paar schijnwerpers voor het laden in het donker en een klein griffioenlogo, de naam en handtekening van de bouwer.

    De laadbak is een moderne Jerr-Dan rollback die volledig operationeel is, maar zelfs die is flink aangepast. Hij was iets te breed om in verhouding te lijken tot de kleinere cabine uit de jaren 40, dus de hele laadbak werd versmald en taps toelopend om hem een meer passende uitstraling te geven, en vervolgens afgewerkt met gepolijste roestvrijstalen ruitvormige treden. De aangepaste kuipen rond de voorkant van de laadbak zien er geweldig uit en beschermen de auto aan de achterkant, en in een vlaag van slimheid realiseerde de bouwer zich dat het moeilijk zou zijn om een auto vast te binden met de kuipen in de weg, dus ze draaien uit de weg op netjes ontworpen scharnieren. De zijkanten van de laadbak zijn afgewerkt in aluminium, roestvrij staal en teak, en die rij led's biedt 's nachts voldoende verlichting (ja, ze werken allemaal). Eronder hangen twee roestvrijstalen gastanks, dus deze truck heeft een blaasbarstend bereik op de snelweg, en de tank aan de passagierszijde is gesplitst om ook het hydraulische reservoir voor de laadbak te huisvesten. Die houten vaten zijn geen gastanks, maar eerder opslagbakken met interne verlichting die aangaat als je ze opent. Snap je het plaatje al?

    Aan de achterkant vind je alle bedieningselementen voor het terugrollen en hij blijft 100% functioneel als sloopauto. Hij kan kantelen en er is een lier om kapotte auto's op de laadvloer te trekken, evenals een intrekbare "stinger" om de truck te stabiliseren tijdens het laden. Hij heeft ook een paar "lepels" om de banden van een ander voertuig vast te pakken en erachter te slepen (bekijk de video om enkele van de geweldige dingen te zien die deze truck kan doen!). Twee aangepaste compartimenten verborgen achter de kentekenplaatgedeelten bevatten kettingen en andere bevestigingsmaterialen.

    Het interieur is gebaseerd op een paar elektrische leren kuipstoelen die afkomstig zijn van een laat model Volvo en ja, de elektrische verstellingen werken nog steeds. Sisal tapijten zijn een coole verandering van de gebruikelijke spullen, duurzaam en gemakkelijk te onderhouden, maar tegelijkertijd stijlvol en uniek. Dat stuurwiel is van een Pontiac uit 1950 en is gemonteerd op een gepolijste kantelkolom. Het instrumentenpaneel is van door de motor gedraaid aluminium, gevuld met een reeks meters die alles controleren, van snelheid tot uitlaattemperatuur tot versnellingsbakolietemperatuur (het is ontworpen om te werken, weet je nog?). De originele Diamond T snelheidsmeter werkt met de moderne hardware eronder en de Cadillac klok uit 1965 werkt ook. De rij schakelaars links van de stuurkolom regelt alle verlichting en de ruitenwissers, die twee snelheden hebben met automatische parkeerfunctie - een truc die een elektrotechnisch ingenieur nodig had om uit te vinden. De aangepaste ventilatieopeningen voor de ijskoude airconditioning zijn van een vintage camper en de ontdooiingsopening is op maat gesneden uit aluminium. De twee schakelhendels bedienen een Mack met 10 versnellingen (daarover later meer) en er is een handremhendel die iedereen wel zal herkennen.

    De motor is een Cummins 5,9 liter turbodiesel die volledig is gereviseerd, inclusief nieuwe zuigers, nokkenas, oliepomp, kleppen en een opnieuw geslepen krukas, met slechts een paar honderd mijl op de teller. De injectiepomp is eveneens gereviseerd, de turbo is nieuw en alle leidingen zijn geplateerd en gepolijst om er onder de motorkap scherp uit te zien. Alle originele motormanagementsoftware is nog steeds aanwezig, dus hij start en loopt als een in de fabriek gebouwd stuk, en het is waarschijnlijk de meest betrouwbare machine op aarde - als er brandstof en lucht is, dan draait hij. Er is een gigantische radiator vooraan met een paar duwventilatoren vooraan, maar die zijn meer voor de airconditioning dan voor de motor, die onder alle omstandigheden op 180 graden draait.

    De 10-versnellingsbak is een Mack Duplex twin shifter 5-versnellingsbak met hoge en lage bereiken en zeven gelijkmatig verdeelde versnellingen. Zoals ik al zei, is het chassis gebaseerd op het originele Diamond T-frame dat de originele vooras heeft behouden die is uitgerust met GM-spindels, kingpins en gigantische schijfremmen. De rotoren, remklauwen, lagers en afdichtingen zijn natuurlijk gloednieuw. Achterin zit een Ford F450 Super Duty-achteras met 4,88 versnellingen erin en ook deze is volledig herbouwd met nieuwe lagers, afdichtingen, rotoren en remklauwen (ja, deze grote jongen heeft schijfremmen op 4 wielen). De stuurbekrachtiging komt van een GM Hydro-Boost-systeem dat natuurlijk aanvoelt en de GM-stuurbekrachtigingsbox aan de voorkant aandrijft, waardoor deze brute waanzinnig gemakkelijk te manoeuvreren is. Hij is rondom voorzien van buisvormige schokdempers om de rit soepeler te maken, wat behoorlijk goed is gezien de zware vering. De laadbak is geschikt voor 8000 pond met een sleepkabel van 16.000 pond op de lier, dus hij kan vrijwel alles wat je maar kunt bedenken zonder al te veel moeite vervoeren. Nieuwe Alcoa aluminium wielen hebben een diameter van 19,5 inch en zijn voorzien van zes nieuwe Bridgestone radialen.

    Stel je voor dat je je favoriete auto op de achterkant van deze truck zet en naar de volgende grote show rijdt. Het maakt waarschijnlijk niet uit wie er nog meer is of wat ze hebben meegenomen, want de man die deze Diamond T bestuurt, zal ongetwijfeld The Man zijn. Op zichzelf is hij al verbluffend. Met iets dat net zo geweldig is op zijn achterkant, is het het meest ongelooflijke ding op vier wielen dat je ooit hebt gezien
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  3. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Bij deze nog een filmpje op YouTube.

     
    Marceline, Catwoman en ozy vinden dit leuk.
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    538
    Locatie:
    Vlijmen
    wauw, dit is weer eens heel wat anders ! Ziet er heel erg mooi uit! succes met bouwen!
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.613
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat gaat een knap geheel worden.Veel bouw plezier.
     
  6. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    895
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat gaat een hele mooie truck worden succes met bouwen, voorbeeld ziet er prachtig uit.
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Hier het eerste opzetje gemaakt. De vering vooras moeten aanpassen. De cabine van King kong past qau wielbasis niet, maar is opgelost. Ik ga hoekjes met drukveer op vooras zetten. Achteras heeft luchtvering.

    20240712_145943.jpg
     
    Catwoman, ozy, douPel en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    20240713_153016.jpg 20240713_153035.jpg Vandaag met m,n kleinzoon nog wat onderdelen overgezet van de Mack. De uitlaat en spatbordverlichting worden nog verder aangepast. De motorkap kan nog open, denk dat ik deze dicht maakt dan kan ik op de plaats van de scharnier een chroom strip komen staat mooier afgewerkt dan scharnier.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2024
    Catwoman, ozy, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    De bumper toch in aluminium gemaakt. Hier kan ik twee kanten mee op verchromen of polijsten.
    Uitlaten ingekort moet nog verder met afwerking.

    20240720_155658.jpg
     
    Leo Broers, ozy, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Vorige week de rollback binnen gekregen, verder met wat aanpassingen bezig van de cabine 20240729_113900.jpg
     
    ozy, Marceline, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    895
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi filmpje van de T truck, model ziet er alvast gelikt uit Stoomertje.

    Vraagje waar heb je je rollback vandaan?

    Succes met bouwen.
     
  12. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Hoi Marceline, de rollback komt bij dpscale vandaan. Staat veel moois op die site. Moeite waard om te kijken. Had hem in 3 weken in huis vanuit Taiwan. Voor de liefhebbers nog effe link van het filmpje Diamond T rollback part1

     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2024
    Catwoman, ozy, Marceline en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    20240803_185357.jpg Hier een proef opzet gemaakt van de treeplank.
    Kwam traanplaat tekort maar vind het wel wat worden. Effe nieuw plaatje bestellen. Nog halfrond zilver besteld in diverse maten, kunnen we weer verder experimenteren.
     
    ozy, Catwoman, douPel en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.613
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gaat goed komen , da zie je nu al.
    veel bouwplezier
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Weer terug van vakantie er lagen diverse pakketje op me te wachten. Gelijk opgehaald en er mee aan de slag gegaan. De spindelmotor en liniare servo's geplaatst en getest loopt mooi langzaam en veel kracht. Op 7,2 volt getest mooi resultaat gelijk effe de schijnwerpers en trekhaken op bumper gezet voor het idee. Verder ben ik met de moterkap bezig. Wil de roosters met embleem namaken. 20240807_172350.jpg 20240807_172400.jpg 20240807_191122.jpg 20240807_191507.jpg 20240807_191608.jpg
     
    ozy, Truckie, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.613
    Locatie:
    Turnhout belgie
    eenmaal het benodigde materiaal geleverd, kan er vrij vlot verder gebouwd worden.
    Ziet er prima uit.
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  17. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    De cabine verder aangepast, wordt steeds meer een Diamond cabine 20240822_161116.jpg
     
    clipper, ozy, JoostM en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Van de week messing binnen gekregen voor de rollback. De rollback wordt 1cm breder nu klopt de verhouding niet met de werkelijkheid. Vandaag de Dremel slijptol in de rollback gezet. Nu weer verder aanpassen. 20240824_123045.jpg
     
    clipper, ozy, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Alvast een beetje beeld hoe de zijkant van de rollback gaat worden. 20240826_193423.jpg
     
    clipper, ozy en JoostM vinden dit leuk.
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Nog effe de rollback op de Diamond gezet 20240827_101303.jpg
     
    clipper, ozy, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina