depronvleugelhelften bevestigen aan elkaar

• Topicstarter Topicstarter beemer-san
  • Startdatum Startdatum
B

beemer-san

Guest
hoi allemaal.

momenteel ben ik bezig aan mijn cargo twin maar dan op schaal 2:1 te bouwen, dwz een totale vleugellengte van een goede 3 meter!

omdat dit nogal lastig gaat worden om in zijn geheel in mijn citroen berlingootje te vervoeren wil ik graag twee vleugelhelften maken.
alleen heb ik nog geen enkel idee hoe deze aan elkaar te bevestigen zonder een hoop speling te krijgen.
in mijn vleugels wordt er zowiezo een fijn berkenlatje als hoofdligger gebruikt teneinde het doorbuigen te voorkomen.
onderzijde van de vleugel is 6mm depron, bovenzijde is 3mm depron.

heeft iemand een bruikbare tip?

dit is een foto van het kleine model- de nieuwe wordt dus 2 maal zo groot en krijgt 4 motoren.

hartelijk dank.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je voor de vleugelconstructie 2 depron liggers neemt die er in worden gelijmd met net genoeg tussenruimte voor je berken vleugellat dan kan je de zaak in- en uit mekaar schuiven. Misschien een goed idee om in het midden te zekeren met een stukje tape (wordt zelfs bij grote modellen gedaan).
Overigens ben ik bezorgd of een lat berken dat gaat houden... hoe dik is die lat? Misschien liever iets van carbon of aluminium erin? Bij voorkeur rechthoekig, maar desnoods rond... of anders, wel hout, maar in het midden een sterker stuk materiaal?

Ik zou zelf gaan voor een aluminium buis (te krijgen bij je LHS) van bijvoorbeeld 9mm. Daar past precies een 8mm carbon buis in. De alu buis snijd je doormidden, lijm je tegen de ligger van de vleugelhelften aan en schuif je aan elkaar met carbon. In iedere vleugelhelft een paar schroeven (bevestiging aan de romp) en het zit goed vast. Eventueel tweemaal voor zo'n grote vleugel (een keer vlak voor de ligger, een keer op 2/3 van de voorkant)

Bij 3 meter span zou ik eerder een 30 mm alubuis nemen met hardpapier hulsen .

50 cm huls moet je zeker per vleugel gebruiken. (100 cm alubuis)
En 2 holmen (hoogkant ingelijmt 9 x 15 ) per vleugel over de hele lengte met weer balsa (Gammaply) hoogkant tussen de holmen gelijmt

De voorslag van Ton werkt niet omdat de vleugel zelf niet stabil genoeg is voor zo,n korte verbinder .

Hoe zwakker het materiaal van de vleugel hoe langer de verbinder moet zijn .;)

Mvg Johan

Hardpapier hulsen? Is dat wat je wel eens in grotere 3D kisten ziet, van dat kartonachtige opgerolde spul? Ik heb dat nog nooit ergens bij een LHS gezien, enig idee waar ik zoiets zou kunnen krijgen?

Verzenden naar NL = 6 € vanaf 90€ portovrij

Voor 40€ heb je alubuis + hardpapierbuis + versturen .

Ik gebruik deze combi voor mijn slepers.

Mvg Johan

Back