Update 20.
Het is al weer wat tijd geleden dat ik wat over de Bounty heb laten horen. Toch heb ik niet helemaal stil gezeten. Vooral voorbereidingen voor het tuigen en achterstallige dingetjes aan de romp. Als je aan het tuigen bent dan moet de romp klaar zijn.
Allereerst heb ik twee ankers gemaak en opgehangen.
Stuurboordanker
De ankerkabel loopt door het kluisgat naar het dek. Ik heb het kluisgat op dekniveau geplaatst omdat net daaronder de kombuiskachel staat. Daar wil je toch geen ankerkabel langs hebben lopen. En de kabel moet met de spil worden opgehesen en die staat ook op dek.
De ankerkabels heb ik ook rond de spil gedraaid en door een dekopening naar beneden geleid. En ja, de zijwand is open. En dus zie je daar de ankerkabel naar beneden komen. In McKay kan ik geen ruimte vinden waar de kabels zijn opgeslagen. Dus ik heb ze maar naar beneden geleid en daar in het ruim op een tros gelegd. Wie het daar niet mee eens mag het komen veranderen.
Ook op het dek zijn de 4 kanons geplaatst.
Foto: Vier kanons geplaatst. Alleen de broeking is aanwezig, die nog wat in vorm moet worden gebracht.
Dan de rusten.
De originele rusten waren heel erg smal. Zo smal dat de wanttouwen practisch tegen de verschansing aan liepen. Ik heb de rusten iets verbreed. Hier zie je de stuurboordfokkerust in oude en nieuwe situatie. Ook zijn de jufferblokken en de puttingijzers gemonteerd. De laatste op de Pietsan manier. Een zwart touwtje in elkaar gedraaid.
Foto: Boven links, de oude situatie, rechts de nieuwe situatie en onder de rust met juffers en puttingijzers.
Foto: De stuurboordGrootrust. Linksboven de oude situatie met knik in wnattouw, Rechts de nieuwe situatie met vrijlopend wanttouw en onder de hele rust met juffers.
Foto: De Bezaanrust in oude en nieuwe situatie.
Foto: De puttingijzers van de bakboordGrootrust. De bevestiging aan de onderkant, met dubbele bevestiging kan hier wel maar aan stuurboordkant vanwege de opening niet.
Dan de voorbereiding op het tuigen.
Met de wanttouwen om de masttop wil ik het volgende effect bereiken.
Foto: Uit Curti, Wanttouwen om masttop.
Om dit te bereiken moet het wanttouw worden omwikkeld met een dunner touw. Daar bestaan apparaatjes voor, maar je kan het ook zelf maken.
Zo dus:
Foto: Apparaatje om touw te omwikkelen.
Dus komende tijd ga ik touw omwikkelen en verder studeren op de verdere tuigage. Op allerlei plaatsen op de masten en ra's moeten één of tweeschijfsblokken worden aangebracht. Maar wel zo dat straks, als je een touw wil aanbrengen dat er dan ook een blok zit. Op een half getuigd schipnog even ergens een blok aan de mast aanbrengen is nauwelijks meer mogelijk.
Dus nu eerst een heleboel vooruit kijken en denken.
Wordt vervolgd.