Del Prado's Bounty

prachtige verbetering, als je het niet gedaan zou hebben had je er altijd spijt van gehad.
doet me trouwens denken aan een gelijkaardige fout die ik op de Black Pearl ook maakte :)
 
Update 10
Het dek is beplankt.
Ik heb eens goed gekeken naar het dek zoals dat door McKay is getekend. De afmetingen van de roosters komen veel logischer over dan van DelPrado. Vooral groter en van gelijke afmetingen. Ik heb ze dus aangepast. Ook de opening voor de trap, links van de grote mast heb ik iets verplaatst. Bij Del Prado komt die half voor de trap eronder uit. Nu staat hij er precies naast.

full

Foto: Dek is beplankt. Moet nog worden verouderd met azijn.

Nu ben ik begonnen met de tweede beplanking. Als test eerst een stukje van de verschansing.
Het is wel mooi hout (Sapelli, een soort mahonie) maar heel breekbaar en niet erg strak uitgezaagd, Het is meer fineer. De strookjes zitten ook nog op twee cm aan de einden aan elkaar. Je moet ze dus nog los snijden. Door de onregelmatigheid komen er hier en daar toch nog wat kiertjes. Om dit niet wit te laten doorschijnen heb ik de eerste beplanking eerst bruin geverfd. Als er dan een kier in komt is het bruin.

full

Foto: Tweede beplanking van sapelli fineer.

Vervolgens is de verschansing voor en achter geplaatst. Het onderwaterschip is niet geverfd want dat wordt bekoperd. Die strookjes kunnen kierloos strak tegen elkaar worden gelegd.

full

Foto: Romp bruin geverfd.

Vervolgens werd de waterlijn uitgezet met een rokkenspuit uit de kringloopwinkel.

full

Foto: Waterlijn uitzetten.

Verder gegaan met de tweede beplanking. Ook zijn eerst de scheg, de kielbalk en de stevenbalk geplaatst, zodat de beplanking strak tegen de scheg aangelegd kon worden. De beplanking hoeft niet verder dan de waterlijn. Daaronder komt koper.

full

Foto: Tweede beplanking aan bakboord.

full

Foto: Tweede boegbeplanking

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Update 11
Weer even een update.
De verschansing rond het achterdek is aangebracht. Achter op het dek staat een vlaggenkast en het voorste deel is een overdekking van de roerkoning. Achter op buitenkant van de verschansing, tussen de twee steunen voor de falconetten (een soort geweren), komt een kleine raampartij voor licht en lucht voor de planten er binnen. Dat wordt blauw gekleurd met gele accenten evenals de verschansing zelf.

full

Foto: Achterdek met verschansing en vlaggenkast.

Ook het voordek is voorzien van een soort verschansing. Het dek is behandeld met azijn, dus al een stuk grijzer.

full

Foto: Voordek

In de vlaggenkast zijn planken aangebracht om de vlaggen in op te bergen. Met kleine stukjes gekleurd papier zijn de vlaggen aangeduid. Het stukje rondhout is het verlengde van het roer wat hier net boven het dek uitsteekt. Hier komt de helmstok in die met takels wordt bediend. De helmstok steekt dan uit de opening voor in de vlaggenkast.

full

Foto: Vlaggenkast.

Voor de spiegel heb ik laten inspireren door de replica van de Bounty. Hier is hij zwart maar ik maak het donkerblauw. Het blauw dat ook op de victory voorkomt.

full

Foto: Replica van Bounty dat als voorbeeld dient.

De oorspronkelijke spiegel van het model had een rechte horizontale bovenkant. Deze heb ik een ronding gegeven zoals de sierlijst boven de raampartij. Op de foto valt me op dat die niet helemaal symmetrisch is. Nog even de schuurmachine erover halen dus. De sierlijst krijgt hier ook een blauwe achtergrond met gele (gouden) accenten. Ook de ramen worden geel/blauw en de spiegel zelf blauw. Onder de raampartij moet ik nog iets maken met de naam. Waarschijnlijk ga ik iets met snijwerk proberen.

full

Foto: Spiegel

Dan nog iets wat me irriteert: Het galjoen. Of meer het ontbreken ervan. Del Prado voorziet alleen in een messing randje van de romp naar de scheg.
McKay tekent in zijn boek een compleet klein galjoen. Dat lijkt me veel reëler en dat ga ik dus ook maken. Wat de verschillen zijn is hieronder goed te zien.

full

Foto: Vergelijking van de scheg volgens DelPrado en McKay.


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Jan, het naamplaatje op de standaard is eigenlijk niet correct, daar staat hms Bounty 1783, terwijl de Bounty van 1787 is. Ze is aanvankelijk gebouwd als de 'Bethia' in Hull als koopvaarder die voornamelijk kolen vervoerde in 1784 (kan zijn dat de kiel gelegd is in 1783). Op 26 mei 1787 is de Bethia verkocht aan de Engelse marine en omgedoopt tot hmav Bounty, (hmav staat voor; her (of his) Majesty's armed vessel en de letters hms zijn dus helemaal niet van toepassing en mogen alleen gevoerd worden voor schepen van de Koninklijke marine... T' is maar een weetje ;)
 
Ja ik kende deze geschiedenis en de jaartallen. Maar wat op het naambordje stond is me eigenlijk nog niet opgevallen.
Ik moet me even bedenken wat ik met dat naamplaatje ga doen. Kan niet zo blijven uiteraard. Bedankt voor je oplettende opmerking.
 
Update 12
Er is weer wat progressie.
Allereerst de spiegel. Versiering en raamlijsten geplaatst en een kleurtje gegeven.

full

Foto: Spiegel

Op de rand onder het raam moet de naam komen. Vreemd genoeg voorziet DelPrado niet in een naambordje. Ik heb er zelf een gemaakt maar ik ben er nog niet tevreden over. Ga het nog eens proberen.

full

Foto”Naambord voor de spiegel.

Verder heb ik een hoeveelheid dekmeubilair gemaakt en deels al gemonteerd.

full

Foto: Dek met dekmeubilair met diverse aanpassingen.

Tot ik me realiseerde dat het misschien handiger is eerst de romp te bekoperen. Bij het bekoperen moet hij egelmatig op zijn kant en op zijn kop kan niet meer.
Dus ik wacht even met verder monteren van dekmeubilair en ga eerst bekoperen.
Daarna komen nog een paar lastige klusjes. De boeg (galjoen), het roer en berghouten.
Ik zit nog te denken aan de kleur van de lijsten rondom. Dat is nu nog blank hout, maar dat kan natuurlijk niet. Ik overweeg ook okergeel. Net als in de ramen.

full

Foto: Kleurstelling: Blauw met okergeel?

Voorlopig genoeg te doen.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Mooie vooruitgang Jan, de Bounty wordt een mooi schip.
En je vraagteken bij de kleuren? Blauw geel is een hele mooie combinatie , net zoals blauw wit , maar dit is helemaal smaakgebonden, en enkel en alleen mij mening
 
Update 13
De laatste dagen weer allerlei dingen aan de Bounty gedaan.
De scheg is aangepast, en is nu geschikt voor een klein galjoen.

full

Foto: Links oude scheg met uitbreiding. Rechts bekleed met mahonie-fineer. Ook de gele lijnen zijn hier goed zichtbaar.

Verder is het hele onderwaterschip bekoperd met koperen strip en met dun potlood streepjes op gezet om koperplaten te simuleren.

full

Foto: De onderkant. De donkere vlek onderaan is mijn schaduw.

full

Foto: De boeg. Het luik aan stuurboord sluit niet heel strak aan, maar zal toch meestal open staan.

full

Foto: De achtersteven. Het roer is ook bekoperd maar zit er nog niet op. Het koperplaten patroon is hier goed te zien.

full

Foto: Totaaloverzicht stuurboord. De gele banden langs de rand zijn goed te zien.

full

Foto: Totaaloverzicht bakboord.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Back
Top