Update 10
Het dek is beplankt.
Ik heb eens goed gekeken naar het dek zoals dat door McKay is getekend. De afmetingen van de roosters komen veel logischer over dan van DelPrado. Vooral groter en van gelijke afmetingen. Ik heb ze dus aangepast. Ook de opening voor de trap, links van de grote mast heb ik iets verplaatst. Bij Del Prado komt die half voor de trap eronder uit. Nu staat hij er precies naast.
Foto: Dek is beplankt. Moet nog worden verouderd met azijn.
Nu ben ik begonnen met de tweede beplanking. Als test eerst een stukje van de verschansing.
Het is wel mooi hout (Sapelli, een soort mahonie) maar heel breekbaar en niet erg strak uitgezaagd, Het is meer fineer. De strookjes zitten ook nog op twee cm aan de einden aan elkaar. Je moet ze dus nog los snijden. Door de onregelmatigheid komen er hier en daar toch nog wat kiertjes. Om dit niet wit te laten doorschijnen heb ik de eerste beplanking eerst bruin geverfd. Als er dan een kier in komt is het bruin.
Foto: Tweede beplanking van sapelli fineer.
Vervolgens is de verschansing voor en achter geplaatst. Het onderwaterschip is niet geverfd want dat wordt bekoperd. Die strookjes kunnen kierloos strak tegen elkaar worden gelegd.
Foto: Romp bruin geverfd.
Vervolgens werd de waterlijn uitgezet met een rokkenspuit uit de kringloopwinkel.
Foto: Waterlijn uitzetten.
Verder gegaan met de tweede beplanking. Ook zijn eerst de scheg, de kielbalk en de stevenbalk geplaatst, zodat de beplanking strak tegen de scheg aangelegd kon worden. De beplanking hoeft niet verder dan de waterlijn. Daaronder komt koper.
Foto: Tweede beplanking aan bakboord.
Foto: Tweede boegbeplanking
Wordt vervolgd