Update 8
Zoals ik al aangaf is de opening dicht beplankt over plakband heen. De latjes zijn alleen aan elkaar gelijmd en door het plakband heen op de spanten vastgetimmerd. Na droging en spijkers verwijderen kon het hele deksel, met enige moeite worden losgehaald.
Hij sluit niet “onzichtbaar” maar dat hoeft niet. Om het deksel vast te kunnen zetten heb ik aan de onderkant een uitsteekseltje gelijmd dat achter de scheepswand haakt en aan de bovenkant aan weerszijden een schuifje dat als een grendel werkt.
Foto: Model met dichte en open klep. Links en rechts zijn de palletjes te zien waarmee de grendels dicht geschoven kunnen worden.
Foto: Rechter binnenkant van het deksel met bovenaan het uitsteekseltje en onderaan de grendel.
In vorige update hebt u ook gezien dat het model helemaal beplankt is en hoe de achtersteven er uit ziet.
Foto: Achtersteven van model en volgens McKay.
De tekening van McKay toont duidelijk een holle verwulft met een rechte hekbalk daaronder waar de huidgangen tegen aan lopen. Dat is dus niet wat Del Prado ervan heeft gemaakt. Ik was te snel met beplanken om daar goed op te letten. Zo'n hele vlakke achterkasteel bijna, doet helemaal niet authentiek aan. Dus moet het worden aangepast.
Foto: Met karton zijn aanpassingen weergegeven.
Ik ga een hekbalk plaatsen en daar het holle verwulft naar toe maken. (Her karton hierboven is vlak maar wordt wel een beetje hol. De zijkanten moeten wat langer vlak blijven en de dan ontstane holte ga ik opvullen met balsa om de goede rondingen te krijgen. Met de tweede beplanking worden dan de lijnen correct weergegeven. (Is de bedoeling!).
Dit is niet de enige aanpassing. Wat ik al gezien heb is het volgende:
Twee lantaarns ontbreken.
Roer is gefixeerd, kan beweegbaar worden gemaakt met helstok.
Marsen zijn van stukjes triplex, worden latjes.
Galjoen ontbreekt, slechts een stripje messing.
Naamplaatje ontbreekt op de spiegel.
Vlaggenkast deur komt open te staan zodat de vlaggenkast inhoud zichtbaar wordt.
En misschien komen we wel meer tegen.
Wordt vervolgd