de zwarte leeuw 1/48 fluitschip

al het hout onder het raa hout zit er op.
morgen schuren en al een beetje aan het hakkebord werken en al eens aftekenen tot waar de verschansing gaat komen.
als je in 2 lagen beplankt duurt het toch iets langer dan in 1 laag

ik wou van morgen aan de fortuning beginnen

eerst nog eens naar de tekening gekeken en gelukkig maar want het is hier iets anders.
rode lijn is het raa hout en normaal begint de fortuning daar boven.
maar ik zag dat er nog een berghout boven moet want, het want van de bazaan mast ( de rust ) zit op het berghout dat hoger ligt dan het raahout de blauwe lijn.
aan gezien dat ik het zo wou maken als op de tekening gaat er niet echt een fortuning komen als we dat normaal kennen . dit is ook iets nieuw voor mij wat weer leuk is
fortuning.JPG

de afstand tussen het raahout en het hogere berghout is wel te groot om met 1 plank te maken er gaan dan ook 2 planken tussen maar dan zoals een normale fortuning , ook hoger op zal het zo ongeveer uitkomen.
ik moet wel zien dat ik aan het hakkebord uit kom met de gewenste hoogte.
een katschip heeft ook zoiets van deze aard als fortunig zag ik bij witsen. en een galjoen zoals stephan zegt lijkt er ook wel op.
hoe ik het dan met de kleuren ga doen moet ik nog een beetje bekijken
je peter zeker goed dat ik nog eens gekeken heb want anders zou het er helemaal anders hebben uitgezien

dat had misschien iets beter gekund hans maar misschien is de originele tekening maar 15 op 15 cm en dan is het wel behoorlijk goed ;)
de meeste oude tekeningen waar wij heen kijken zijn kleine etsen en wij vergroten ze dan 100 x en dan komen foutjes als deze boven water. maar ik zou het niet beter kunnen hoor.
ik zal zien dat ik die van mij recht hang

Het geheel ziet er mooi uit en de reling is wel apart.

*Hans* en Pingu.
Er zijn heel veel fluit wrecks op de zeebodem. Ik las ergens dat eind 1700, van alle schepen die op zee voeren, daarvan waren 80% fluiten. De Republiek had veel verschillende soorten fluiten.
Marcus

het hennegat heb ik elke keer problemen mee om dat goed te maken en heb het ook altijd in fimo klei gemaakt.
deze keer ga ik eens iets anders proberen.
heb een vers takje van een boom genomen ongeveer 4mm in doorsnede
de achterkant een beetje vlakgemaakt en ga deze rond het gat plooien
omdat het hout nog vers is gaat dit niet breken en kan je er bijwijze van spreken een knoop in leggen
ga dit op de romp plooien en verlijmen als het nog vers is dus vandaag of morgen zou ik het er graag op hebben zitten

op de foto is het in posietie gekrult en kan ik nu de binnenkant afschrijven en uitzagen daarna ga ik het takje er op lijmen en dan kan ik het later nog wat bijwerken waar nodig
DSC05522.JPG

DSC05523.JPG

DSC05524.JPG

op het eerste zicht lijkt het aardig te lukken

Heb je al eens geprobeerd met een stuk koperdraad waar je een dikke katoenen draad omheen gewikkeld hebt. Dit in vorm maken en met blanke lak doordenken. Om het vervolgens in kleur te maken. Ik zag bij Pietsan een trucje, die pasde dit toe op die rondsels rond de geschutspoorten. Hij verfde het daarna goudkleurig en toen leek het gebeeldhouwd

Back