De zeven provincien - Frank

Even een vraagje. Volgende strook is 1e berghout. Ik zie bij Hans dat hij hier de onderste planken laat samen komen. Het berhout verbergt dan de naad. Op het internet lees ik ook dat de verjonging na eerste berghout begint en zou ik de planken van de onderkant dus onder het 1e berghout moeten laten beginnen. Dus een lager dan Hans. Wie weet meer?

Ik heb dit gedaan omdat ik dit mooier vond. Als het je lukt er nog verjongde latten onder te krijgen zou ik dit doen. Het is geen voorgeschreven wet maar ik kreeg op dat punt moeite de lat er op te krijgen.

Hi, ik ben Fred Stoevenbeld en wil graag proberen of ik via deze site een antwoord zou kunnen krijgen op mijn vraag.
Ik ben bezig met het bouwen van de Prins Willem van corel, ik kreeg deze kans via een aanbieding in de kringloop.
Daar lag een vrij complete bouwdoos van dit mooie schip, het enige wat ontbrak zijn de bouwtekeningen, maar met veel inzet
en plezier ben ik begonnen met het bouwen. Het gaat vrij aardig, zeker gezien het feit dat ik dit doe met behulp van van foto's van van andere
verslagen. Maar omdat ik nu wil beginnen met de masten sta ik voor het probleem. Ik weet de exacte maat van de masten niet. Is er een mogelijkheid
dat iemand mij kan voorzien van tekeningen met daarin de juiste afmetingen . Jullie snappen dat ik het bizonder fijn zou vinden als iemand hierop
zou willen reageren, ik ben benieuwd of dit via forum zou lukken, groet en succes met al het bouwen waar jullie zelf mee bezig zijn.
Groet , Fredas

Beste Jaques, bedankt voor je reactie, ben benieuwd naar verdere reacties, ik zal Hansa wat sturen en verder afwachten naar andere reacties,
Groetjes, Fred

Ik heb dit gedaan omdat ik dit mooier vond. Als het je lukt er nog verjongde latten onder te krijgen zou ik dit doen. Het is geen voorgeschreven wet maar ik kreeg op dat punt moeite de lat er op te krijgen.

Dank je ga het proberen. Er is geen tekening hoe het werkelijk zat. Kan bij Blom niets vinden. Ook beschrijving Kolderstok zegt hier verder niet iets over. Las alleen een opmerking ergens dat men pas ging verjongen na 1e berghout. Was ook benieuwd wanneer de onderste latten worden samen gebracht met de horizontale. Moet wel ergens bij 1e kiel anders heb je niets om ze aan vast te plakken.

Dank je ga het proberen. Er is geen tekening hoe het werkelijk zat. Kan bij Blom niets vinden. Ook beschrijving Kolderstok zegt hier verder niet iets over. Las alleen een opmerking ergens dat men pas ging verjongen na 1e berghout. Was ook benieuwd wanneer de onderste latten worden samen gebracht met de horizontale. Moet wel ergens bij 1e kiel anders heb je niets om ze aan vast te plakken.
Persoonlijk vind ik het verjongen vanaf boven wel het mooiste zolang het gaat! Maar nooit teveel verjongen anders worden je planken te smal op de boegkant.

Ff ander projectje tussendoor [emoji23] ook op schaal 1,05 meter en 155 uur printen. Zo weer tijd voor het schip.

IMG_0653.JPG

Back