De zeven provincien - Frank

Bijna aangekomen bij het planken van de romp. Tijd voor een tooltje voor mijn paperclips. Liefhebber kan de file vinden op thingiverse. Het is voor 19mm metalen paperclips.

https://www.thingiverse.com/thing:4050889

Bijlagen

• PlankClip.jpeg
    PlankClip.jpeg
    44,5 KB · Weergaven: 187
Heb even wat hulp nodig met bepalen hoogte eerste berghout op de boeg. Ik begrijp dat er 4 latten boven moeten waarvan de bovenste gelijk loopt met de luizenplecht. Dus als ik onderkant van deur neem plus 31 mm heb ik de onderkant van 1e berghout. Alleen als ik dan kijk naar de laserlijnen lijkt het te laag.
Zit eerste spant te hoog?

Image1576534828.534914.jpg

Image1576534854.500234.jpg

Image1576534940.562752.jpg

Volgens mij was het zo dat er drie planken boven komen. De eerste komt langs die streepjes. Dit is nummer 1. Daar boven 3 planken totaal dus zitten er dan 4 de beschrijving zegt dat de 4e plank tevens de sluitlat van de luizenplecht is. In dat geval moet je afgeschreven lijn dus 6mm hoger liggen. En dan klopt het weer. Maar Hans zal nog wel reageren.

De bovenste lat moet dus het valse dek en de dekbeplanking afdekken. Op mijn foto had ik namelijk 4 volle dekplanken geplaatst. Vandaar ik dit herken. De 5 lat van boven ben ik namelijk gaan verjongen.

Volgens mij was het zo dat er drie planken boven komen. De eerste komt langs die streepjes. Dit is nummer 1. Daar boven 3 planken totaal dus zitten er dan 4 de beschrijving zegt dat de 4e plank tevens de sluitlat van de luizenplecht is. In dat geval moet je afgeschreven lijn dus 6mm hoger liggen. En dan klopt het weer. Maar Hans zal nog wel reageren.

Als ik naar de streepjes kijk heb je gelijk met de latten en kom ik goed uit maar.....
Hans zegt....beplank hierboven met 4 latten.
Lees ook op je bouwverslag door hans h dat er 3 planken tussen het eerste en tweede berghout zitten.

Maar ik kom niet uit. Als ik jou redenering volg dan wel maar zitten er 3 latten boven en 2 latten tussen het berghout.

Kijken wat Hans van N zegt....

Laatst bewerkt:
Als ik naar de streepjes kijk heb je gelijk met de latten en kom ik goed uit maar.....
Hans zegt....beplank hierboven met 4 latten.
Lees ook op je bouwverslag door hans h dat er 3 planken tussen het eerste en tweede berghout zitten.

Maar ik kom niet uit. Als ik jou redenering volg dan wel maar zitten er 3 latten boven en 2 latten tussen het berghout.

Kijken wat Hans zegt
Daar ben ik ook benieuwd naar en zit ik mis... tis voor mij ook al weer een tijdje geleden...

Ik krijg van meer bouwers vragen hierover. Het is ook even een lastig punt. Wanneer je de eerste lat hebt aangebracht - het berghout - dan moet deze aan de boeg (bij de hulpspantjes) ongeveer horizontaal lopen. Dit bereik je door de huidplank die je aanbrengt naast de boegkromming ook een kromming naar beneden te geven. Deze loopt dus rond en knikt iets naar beneden aan de boegzijde.
Wanneer je dan de planken er bovenop gaat aanbrengen (4 stuks) zul je iets hoger uitkomen dan de hulpspanten. Deze hulpspanten hoog je dan verder op tot je dek gelijk ligt met de vierde plank.

De moeilijkheid zit hem in de knik in de eerste huidlat, die krijg je er (zeker bij eikenhout) niet zomaar in. Je kunt als dit niet 100% lukt eventueel de vier latten erboven een beetje verjongen om uiteindelijk horizontaal uit te komen (een beetje smokkelen mag).
NB de onderkant van de deurtjes in het schot is een aardige maatstaf waar je met je dek uit kunt komen.

Ik krijg van meer bouwers vragen hierover. Het is ook even een lastig punt. Wanneer je de eerste lat hebt aangebracht - het berghout - dan moet deze aan de boeg (bij de hulpspantjes) ongeveer horizontaal lopen. Dit bereik je door de huidplank die je aanbrengt naast de boegkromming ook een kromming naar beneden te geven. Deze loopt dus rond en knikt iets naar beneden aan de boegzijde.
Wanneer je dan de planken er bovenop gaat aanbrengen (4 stuks) zul je iets hoger uitkomen dan de hulpspanten. Deze hulpspanten hoog je dan verder op tot je dek gelijk ligt met de vierde plank.

De moeilijkheid zit hem in de knik in de eerste huidlat, die krijg je er (zeker bij eikenhout) niet zomaar in. Je kunt als dit niet 100% lukt eventueel de vier latten erboven een beetje verjongen om uiteindelijk horizontaal uit te komen (een beetje smokkelen mag).
NB de onderkant van de deurtjes in het schot is een aardige maatstaf waar je met je dek uit kunt komen.

Hans kun jij beoordelen op de foto of spant nummer 1 voldoende laag zit of dat hij iets lager moet want dan moet ik alles losbreken of losweken?

In niet afgeschuinde toestand steekt spant 1 een aantal mm door - zie foto. Ik kan niet helemaal inschatten of dat bij jou ook zo is.
IMG_20191217_131250.jpg

En excuus voor de gedraaide foto, dat doet mijn telefoon

In niet afgeschuinde toestand steekt spant 1 een aantal mm door - zie foto. Ik kan niet helemaal inschatten of dat bij jou ook zo is.Bekijk bijlage 346192
En excuus voor de gedraaide foto, dat doet mijn telefoon

Ik denk dat ik een paar mm mis en dat de spant 3 mm te hoog zit. Heb hier ook niet op gelet omdat alle andere spanten amper uitsteken. Kijk of ik dit nog kan herstellen. Anders wat smokkelen.

Je zou het nog kunnen controleren door het bovenste valse dek over de spanten 1, 2, 3 en 4 te leggen, om zo te kijken of deze dan helemaal goed aansluit op spant 1.

Die check had ik gedaan en er zit hier ook ca 3 mm. Dus mijn vermoeden is correct spant 1 is niet helemaal in het slot gevallen. Niet opgemerkt omdat de andere spanten tot max valse kiel gaan en spant 1 er iets over heen valt. Ff bedenken hoe ik dit ga oplossen. Houtlijm weken met water denk ik.

Back