De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

2 tools waar ik ECHT blij mee ben:
een disc-schuur machine (PROXXON TG125/e)
en de draaibank (PROXXON DB250)

ja, ik heb nog een wensen lijstje (frees, boor-kolom, aambeeld, mini-bankschroef, CNC, laser :))

what NOT to buy:
De PROXXON beitel set

Die Proxxon TG 125/E heb ik net toevallig vandaag binnen via Conrad. Dat ding had ik al lang willen hebben.
De Proxxon DB 250 staat nu als volgende op mijn lijst om te bestellen.

Dit setje ben ik het meest tevreden over. Heel hard, blijven goed scherp en simpel te slijpen met een stukje schuurpapier van 1000.
Goed om hout te snijden maar zeker super voor de draaibank.
In het begin maakte ik van kleine schroevendraaiers beitels. Maar hiermee gaat het beter.

Link

Ja het is aliexpres maar mischien kan je de set ergens anders ook vinden

Hij maakt ze ook van tungsten staal wolfram die zijn harder en standtijd is langer maar moet je slijpen met een diamant schijf die koopt die ook in china :D Heb zojuist naar een platen camera zitten kijken die hij gemaakt heeft echt prachtig.

En toen was het tijd voor het beter masten werk (en de DB 250, Yay!! :yes:)

De 12 mm Grote Mast is net te dik om door de DB heen te steken, en (net) te lang voor de 'normale montage'
Gelukkig had ik de mast iets verlengd met een ander stukje 12mm omdat hij het te kort was gesneden in de doos.
Die verlenging er weer even afgesloopt, en dan past de mast NET in de draaibank.

Hieronder de 10 mm Fokkemast:
Bekijk bijlage 427484
Bekijk bijlage 427483

hieronder de 'verlengde' grote mast (12mm)
De fokkemast (10mm)
en de bezaansmast (8mm).

Nu was de laatste, de bezaansmast, door lucht en vochtigheidsverschillen zo krom getrokken dat ik hiervoor een vervanging heb moeten maken.
Dat is echter een andere houtsoort dan origineel door Kolderstok geleverd, dus dat wordt ergens wat wegwerken (de kleur van de mast is anders)

Ook alvast wat notenhouten latjes aan elkaar gelijmd voor de ondersteuning van de marsen.

Bekijk bijlage 427481

Bekijk bijlage 427487
Bekijk bijlage 427486
Bekijk bijlage 427485

Een hoop passen en meten:

Bekijk bijlage 427482
Bouke, ik benijd jou werkplek en machine park, ik moet het maar doen met een beperkt gereedschap (een mimizaagtafeltje en een accu handboor als hulpmiddel om de masten taps te schuren) maar kan mij daar mee redelijk behelpen. Ik vind jou bouwverslag erg leerzaam en goed te volgen voor een amateur bouwer zo las ik .de 7 p is pas mijn 3e boot waar ik nu mee aan het bouwen ben.Ik volg jouw verslag op de voet en ben zelf nu de romp aan het beplanken.

Goed, waar waren we gebleven .... het maken van ezelshoofden.
De afgelopen tijd was nogal druk met werk, dus dat was even wat minder aandacht voor de tafel naast me.

Met de voorbereidde onderdelen dacht ik lekker voor te sorteren op het en-mass maken van de ezelshoofden (het systeem is gelijk, alleen de maten zijn anders, toch ? .....)
dat was dus wat verloren werk, en de onderdeeltjes verdwenen in het bakje 'zooi en opnieuw" .

volgende keer toch wat meer aandacht besteden aan de hele kleine details op de tekeningen.

het grootste ezelshoofd heeft een houten 'slot' om de mast heen.
de tweede en derde alleen een metalen sluiting (en dus geen hout).
naja, les geleerd, opletten dus.

IMG_6211.JPG

Per mast alle onderdeeltjes voor de ezelshoofden, sluitstukken, zalingen, marsen en mastkragen.
alles per mast maar op een strook schilderstape geplakt, anders wordt je gek van het opnieuw uitvogelen waar dat rottige stukje messing van 3,6 mm toch bij hoorde :)

IMG_6326.JPG

IMG_6327.JPG

IMG_6328.JPG

IMG_6329.JPG

IMG_6341.JPG

Toen werd het tijd voor het scheikunde examen, het zwarten van de messing stukjes: (Kolderstok Patina zwart, reminder to self: flesje is bijna leeg, *Hans* bellen)

eerst in de wasbenzine ontvetten:
IMG_6372.JPG

dan in de Patina:

IMG_6374.JPG

en dan spoelen en drogen:

IMG_6373.JPG

IMG_6375.JPG

BTW, handig hoor al die bakjes en potjes van de eten-delivery :)

zoals je ziet zijn de close-ups soms onverbiddelijk.
Ik gebruik m'n telefoon dan ook zo af en toe om foto's te maken en dan in te zomen op kleine details. met mijn nog niet eens zo'n sterke bril (+1.5) kan ik dan toch meer zien dan rechtstreeks. Die onderdelen verdwijnen dan ook vaak toch in het bakje 'net net goed genoeg".
Gelukkig heb ik wat meer gedraaid op de draaibank dan strikt nodig ... ;-)

.

Laatst bewerkt:
Met het chemie-practicum in de droogstand werd het tijd voor de proefstukjes voor de mast woelingen, Hiervoor heb ik 1mm zwart (van Constructo) gebruikt, die geven een mooi profiel voor de donkere mast.
het bruin van Kolderstok vond ik wat te flets op een gebeitste mast.

IMG_6343.JPG

helaas heb ik geen close-ups van de gedraaide masten gemaakt, sorry ...

Toen werd het tijd voor het finaliseren van de verschillende ra's:
Ik heb ter Leeringh ende vermaeck het proces geprobeerd vast te leggen.
zeker voor de kleine ra's is het een behoorlijk gepruts op de 1/10 mm ...

IMG_6421.JPG

IMG_6422.JPG

IMG_6438.JPG

(nee, het laatste stukje is gesneden, niet gebroken :))

De hele masten compositie bij elkaar met

IMG_6514.JPG

IMG_6515.JPG

Hierboven zijn de finale woelingen goed te zien (de masten zijn hier nog dry-fit)

nu alles gesorteerd en op naar de beits !
(ook alles weer gesorteerd per mast)

IMG_6516.JPG

IMG_6517.JPG

dus, 2 weken verder (ja, de masten en de ra's zijn tijdsrovend) was het tijd voor het plaatsen van de masten en het begin van het staande want.
Ook dat is een secuur werkje dat (als je het probeert netjes te doen) veel tijd kost.
het (modelbouw) adagio komt ook hier meteen om de hoek kijken:
meten, kijken, denken, passen, meten, kijken, denken,
nog meer meten, denken, kijken, passen en dan
.... dat ene gaatje maken in de romp..... (en er dan toch nog achter komen dat het 1mm meer naar links had gemoeten ....)
*sh*T!!*

de masten en de boegspriet vastgezet, de marsen geplaatst
In de tussentijd ook wat afgeschuinde geleiders geplaatst op de zalingen van de marsen om het want niet over de rechte zaling-balken te laten schuren).

IMG_6643.JPG

IMG_6645.JPG

IMG_6641.JPG

Dit is de tijd van het 'betere knopen werk'.
In het want zitten er honderden (duizenden ...)

Omdat de mastworp en de halve steek hier toch veel voorkomende knopen zijn, leek het me aardig om eens met wat foto's te laten zien hoe je ze kunt maken:

een mastworp gebruikt om een strop te leggen
en dan evt om een jufferblok in vast te zetten.
Ook wordt de mastworp gebruikt voor het knopen van het want zelf.

het is een van de meest handige en veelzijdige knopen

Ik heb hieronder 2 verschillende kleuren touw gebruikt (0.8 mm bruin en 0.4 mm wit) dit vooral om de knoop goed te laten zien.
In het 'echie' gebruik je natuurlijk dezelfde kleur in het hoofdtouw en het bindsel.

het resultaat zoals het er uiteindelijk moet gaan zien:

stap voor stap:
een mastworp bestaat uit 2 halve steken die tegengesteld gelegd zijn
met de uiteinden in het midden.

vaak gevolgd door een of meerder halve steken om te zekeren

klinkt simpel, toch? :)

ik ga hier een strop leggen die vast gezet wordt met een mastworp en een halve steek als zekering.
Eerst de lijn om een 6 mm 'mast'
IMG_6758.JPG

Eerst de eerste slag
IMG_6659.JPG

dan onderlangs en de tweede slag:

IMG_6660.JPG

en binnendoor naar buiten:

IMG_6661.JPG

nu beide uiteinden naar elkaar trekken en dan zie je twee lussen naar elkaar komen:

IMG_6662.JPG

met van boven zie je 2 slagen:

IMG_6663.JPG

Omgedraaid zie je een kruis:

IMG_6664.JPG

IMG_6665.JPG

dan samen drukken en je hebt een strop om de mast gemaakt.

IMG_6666.JPG

als je zoals ik dit om een kort stukje hout gelegd hebt (op de maat die je nodig hebt, in dit geval 6mm) en je schuift hem eraf heb je een strop gemaakt :
Waarin je dan bijvoorbeeld een jufferblok kunt vast zetten.

Omdat de gezekerde mastworp nog niet met sec.lijm is vastgezet (dat komt als allerlaatste) kun je de mastworp nog schuiven en goed strak om het blok trekken
Nu ga je pas lijmen :)

IMG_6667.JPG

Laatst bewerkt:
(cont'd)

Dus de mastworp aanschuiven naar het blok:

IMG_6668.JPG

een druppeltje seconde lijm (CA lijm) om het vast te zetten (overtollige lijm kun je makkelijk met een wattenstaafje verwijderen, dat zuigt er zo in)

hieronder zie je de boven en onderkant nadat de resterende stukjes zijn weg geknipt:

IMG_6669.JPG

IMG_6670.JPG

IMG_6669.JPG

en dan kun je bijvoorbeeld zo een aantal stagen voorbereiden:

IMG_6756.JPG

IMG_6757.JPG

Hier is het windsel gemaakt met 0.3 mm bruin op een 0.8 mm bruine stag.
Omdat de lengte van de stagen nog precies gemaakt moet worden zijn de windsels nog niet gelijmd, en kan ik dus het blok nog naar boven en beneden schuiven daar waar nodig.

Back