De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Vallejo Black Green 70.980 Deze is heel Zaans Groen :)
(de eer voor de kleurkeuze gaat volledig naar Onze Admiraal)
Aha.. Maar dus niet uit de kolderstokcollectie van hen zelf dan. Ik zie die kleur namelijk niet op de website.
Screenshot_20210305-215210_Chrome.jpg

En een belangrijk detail is dat kleuren anders zijn onder de Afrikaanse zon.
Wat daar geweldig mooi kleurt kan hier vlak overkomen.
De hoeveelheid licht is daar veel hoger dan hier. En dat maakt kleuren intensiever.

En een belangrijk detail is dat kleuren anders zijn onder de Afrikaanse zon.
Wat daar geweldig mooi kleurt kan hier vlak overkomen.
De hoeveelheid licht is daar veel hoger dan hier. En dat maakt kleuren intensiever.

true, maar dit waren foto’s zonder zon.

ik heb een van de krijt-based verven van Hans en die ogen en verven echt anders dan Vallejo.
Nu ga ik iets roepen op basis van de ervaring van 1 potje, dus daar kan ik best fout zitten (@*Hans* please correct me where i am wrong)

De rode krijt-verf heeft een hele lichte wittige doffe waas als het opdroogd, dat kan door het krijt komen.
Als je het aflakt, dan komt het rood weer meer naar boven. Dit gaat dan wel weer ten koste van de authenticiteit van krijt-based verven.

waarbij de Vallejo rood wat meer ‘olie achtig’ en licht glanzend is, en dus een wat diepere kleur geeft. Dit is een acryl-waterbasis verf en dus echt anders dan de verf op krijt en water basis.

86C52FB9-45C5-4CDC-B360-CA10EFAE0070.jpeg

Qua smeerbaarheid is er ook een groot verschil.
De acryl verf is meer vloeibaar, waar de krijt verf wat dikker is. Dit is op te lossen met meer water, maar dat gaat dan wel ten koste van de dekkingsgraad.

Ik denk(!) dat Vallejo veel meer toevoegingen heeft gedaan voor smeerbaarheid en glans, en de krijtverf van Kolderstok meer voor de authenticiteit van de kleur en verf zelf gaat.

Het gebruiken van de 2 type verven naast elkaar op een(1) model zou ik zo niet (meer) doen, gelukkig gaat het bij mij goed omdat het om wat minder zichtbare stukjes gaat. Ik zou graag de 7P in de krijt-verf kleuren willen zien, volgens mij zie je dan echt een ander schip!

even terug komen op de Afrikaanse zon, ik heb even een nieuwe foto gemaakt MET de zon, en ja dat maakt echt verschil op een boot als dit

D1A52156-6521-4D21-B610-8991F7E19DC1.jpeg

007348D7-4F93-448E-BD29-F3294490128E.jpeg

Wat betreft de verf en de dikte ervan: je kunt beter twee of drie lagen verdunde verf nemen dan een dikke onverdunde laag. Maar dat geldt ook voor Vallejo.
Omdat ik een matte, ouderwetse uitstraling wil bereiken is de basis van de verf inderdaad voor een deel krijt.

Nog daaraan toegevoegd: een laag Deense olie over de verf geeft ook een mooi eindresultaat.

Back