De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Zo, en weer eens tijd voor een update.
Sinterklaas, Kerst en 2020 liggen achter ons ... en het is Zomer ! (hier dan :-))

Werk is ondertussen goed aangetrokken, dus er is veel minder gebouwd dan een jaar geleden (yup, we zijn bijna 12 maanden verder....)
anyways, het is ook een periode van klein gepruts geweest met het plaatsen van de laatste set kanonnen, veel klein (reparatie) werk en afwerking van de romp.

voor de logica zal ik verder gaan waar ik hierboven ben gebleven (anders snap ik het zelf niet meer ;-))

Wat mij al een tijdje bezig hield, was het ontbreken van trappen of doorgangen naar de verschillende hoger gelegen dekken.
Dus hier ben ik maar wat creatief geweest met kantelbare trappen, die dan bij een gevecht niet in de weg zitten, of door de terugslag van een kanon worden weg gevaagd

verder ben ik bezig geweest met het plaatsen en bekabelen van de verschillende kanonnetjes.

IMG_3367.JPG
IMG_4490.JPG

IMG_4492.JPG

VBXX5129.JPG

IMG_4523.JPG

het voorbereiden, maken en plaatsen van alle bekabeling (voor alle resterende kanonnetjes) is best nog een klus.

IMG_4648.JPG

IMG_4649.JPG

IMG_4650.JPG

En toen waren de blokken 3-1 op ....
Dus met een expres zending van onze Admiraal, een directe courier, een nachtvlucht van de KLM en een speedy gonzales op een motorfiets kwamen de nieuwe blokken aan in Nairobi !

IMG_4644.JPG

Ondertussen heb ik de tijd maar opgevuld met wat probeersels op de proxxon draaibank
(voor ik zometeen de ra's sloop in de eerste productie-ronde ...)

IMG_4579.JPG

IMG_4580.JPG

IMG_4583.JPG

IMG_4585.JPG

IMG_4586.JPG

IMG_4590.JPG

Mooi stukje draaiwerk voor een eerste keer, de wijn kan er wel in, proost :koud:
Het touwwerk gaat ook goed hoor.....

Zo, en weer eens tijd voor een update.
Sinterklaas, Kerst en 2020 liggen achter ons ... en het is Zomer ! (hier dan :))

Werk is ondertussen goed aangetrokken, dus er is veel minder gebouwd dan een jaar geleden (yup, we zijn bijna 12 maanden verder....)
anyways, het is ook een periode van klein gepruts geweest met het plaatsen van de laatste set kanonnen, veel klein (reparatie) werk en afwerking van de romp.

voor de logica zal ik verder gaan waar ik hierboven ben gebleven (anders snap ik het zelf niet meer ;-))

Wat mij al een tijdje bezig hield, was het ontbreken van trappen of doorgangen naar de verschillende hoger gelegen dekken.
Dus hier ben ik maar wat creatief geweest met kantelbare trappen, die dan bij een gevecht niet in de weg zitten, of door de terugslag van een kanon worden weg gevaagd

verder ben ik bezig geweest met het plaatsen en bekabelen van de verschillende kanonnetjes.

Bekijk bijlage 421216 Bekijk bijlage 421215

Bekijk bijlage 421218

Bekijk bijlage 421219

Bekijk bijlage 421220
topwerk.:beer::beer:

Om maar even chronologisch verder te gaan met de afgelopen weken:
Met de nieuwe blokken kon ik verder met het in elkaar zetten van de laatste kanonnen op het dek.
Omdat ik alle kanonnen volledig Hollands tuig heb ik wat meer blokken dan wat er standaard in de kit zit (vandaar de express zending van @*Hans*)

Ter leering ende vermaeck maar eens het hele proces stap voor stap:

IMG_4648.JPG

IMG_4649.JPG

IMG_4650.JPG

IMG_4651.JPG

IMG_4674.JPG

IMG_4675.JPG

alle tuigage is hier nog vrij in de blokken, het vastzetten daarvan komt pas als alles vast op z'n plek zit.
omdat dit de kleinste kanonnen (kanonnetjes) zijn is het gepriegel enorm.
Zo af en toe weglopen om m'n vingers en m'n schouders wat rust te geven was wel nodig.

tuigage kanonnen detail.jpg

strax op de overzicht foto's zie je het resultaat :-)

voor de afwisseling ook de rusten gemaakt.
ook hier een secuur werkje om ze symetrisch aan beide zijden te krijgen.
Deze ook maar even stap voor stap:

IMG_4766.JPG

gepast en gemeten, met de schotel schuurder kun je best nauwkerig schuren tot op 0.05 mm

IMG_4888.JPG

Schuin afgevlakt over de lengte, en met de elektrische figuurzaag de eerste inkepingen gemaakt

IMG_4955.JPG

IMG_4957.JPG

IMG_5042.JPG

rusten gebeitst, de stukjes puttingijzers gezwart en dan komt het in elkaar prutsen van de puttingijzers.

IMG_5091.JPG

De rusten geplaatst en dan met een touwtje eens kijken hoe de lijnen gaan lopen.
Ik had het voorheen al in de tekeningen gezien dat er wat plekken zijn waar de kanonnen achter of heel dicht bij het want komen
Dat zie je hieronder al. ik denk dat ik strax de schietoefeningen maar even achterwege moet laten :-)

IMG_5092.JPG

Back