De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

zo, Ik ken m'n plek weer (zie verder) .....
Het moest gebeuren op dag 1 natuurlijk (iets te veel druk op een latje .... krak, zie verder voor de foto's)
Gelukkig zie je de spanten toch niet, maar balen is het wel om het netjes te herstellen.

anyways, eerst maar eens de goede momenten:
1 alle spanten uit de plank halen (zonder schade deze keer)
2 dry-fitting de spanten en een beetje gevoel van de romp krijgen
3 werkplank maken voor de romp en de spanten
4 alle andere losse spanten onderdelen los gemaakt en dry-fitted
(spant 13, dwarsspanten L,M en R en de Spiegelplaat passen niet echt lekker, denk dat ik daar wat moet gaan aanpassen)
5 Boegspant 1 en de delen 1.1-1.3 (2x) aan elkaar gelijmd, deze en de spiegel lijm ik pas als laatsten
6 Toen begonnen aan het lijmen van de spanten op de kiel, en jawel hoor bij nr 11 ging het al mis (krak)
7 na het herstel werk wat moet drogen, geef ik het op voor vandaag (het is 23.30 :-))


IMG_8952[1].JPG

IMG_8955[1].JPG

IMG_8953[1].JPG

Lekker passen doet het hier niet echt.
Morgen maar eens kijken wat ik daar mee kan doen

IMG_8954[1].JPG
Deze zit in ieder geval nu in elkaar

IMG_8955[1].JPG


IMG_8956[1].JPG
IMG_8959[1].JPG

Tja, en dit ging dus even mis bij het aandrukken van de lijm.
Lesson learned (again .... :-))

IMG_8960[1].JPG


En zo maar even wat druk gebouwed om het latje in bedwang te houden.

anyways, morgen is er weer een dag.
Salut!
 
Nou Bouke, dat is heel wat wat je hier allemaal laat zien, zowel het gereedschap alsook de voortgang :thumbsup::thumbsup:
En dat afgebroken liggertje... ach dat zal het laatste ongelukje niet zijn, maar het is weer aardig gerepareerd.
Succes verder daar in het verre Kenia.....
 
Toen liep ik toch nog even tegen een dingetje aan:
in de bouwbeschrijving (BB) staat:
'Plaats in het midden van spant 2 tegen de verticale steuntjues MDF deelte S2 tegen de voorzijde, hiertegen komt later de boegspriet te rusten'

Deze 2 jongens dus (15 bij 5 mm). Echt geen idee waar deze zouden moeten zitten op basis van de beschrijving (en het ontbreken van een foto van spant 2 in de BB).
plankjes S2.jpg


op de tekening lijken deze 2 latjes niet (of verkeerd) te staan, en was ik dus ff confuus.

InkedIMG_8964_LI.jpg


en hoe ik het nu uitgevogeld heb (niet boven maar naast elkaar)

IMG_8965.JPG

en dan komt de boegspriet strax zo te zitten:

IMG_8967.JPG


anyways, een uur over 2 latjes
nu ga ik echt zzz doen.
 
Ik heb hier helaas geen foto van, maar de twee latjes 2S horen te zitten zoals op tekening. Nadat je het dek aangebracht hebt en beplankt hebt steken de twee paaltjes op spant 2 door het dek naar boven. Daar lijm je de twee deeltjes 2S horizontaal tegenaan (aan de voorzijde) zodat er een vierkant gaatje in het midden ontstaat. Straks als je de boegspriet gaat maken zaag je deze aan de onderzijde onder de juiste hoek af, vijl je er een vierkant einde aan, en dit vierkantje valt dan weer in het gaatje van de 2S plaatjes.

In de rush van het bouwen ben ik indertijd zelf ook vaak vergeten duidelijke foto's te maken....
 
Bouke, kijk eens in post #65 van het verslag van Frank zijn 7P, daar is dit reeds eerder besproken en goed uitgelegd....

Mja, ik zie jullie point, ik had hem ook zo bedacht, maar kon er de logica niet van zien.

Uit de foto’s van Frank zie ik een dikke mast die veel kracht moet kunnen weerstaan vast zitten met een pieltje in een gaatje ..... (excuse let mots)

Als ik zie wat ze in Amsterdam (MAritiem Museum) hebben gedaan ziet het er wat robuster uit:

IMG_8741.JPG


IMG_8744.JPG


IMG_8745.JPG


IMG_8732.JPG


Morgen wat onderzoek doen.
Ja, ik weet dat dit deel absoluut niet zichtbaar is, maar toch ..... [emoji12]

Een connectie naar de grote mast (afgeschuind en gevormd naar de vorm van de fokkemast lijkt mij een meer logische constructie (zie de Schepen van Abel Tasman, pag 59)

IMG_8968.JPG


Of zoals Mondfeld tekent in een engels galjoen:
(Pag 13)
IMG_8969.JPG


Op pagina 244 (mondfeld) geeft hij 2 opties:

Pre-1650 en after 1650: (maw, keuzes ;-))

IMG_8970.JPG







Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
 
Het idee van deze manier van aanbrengen komt o.a. uit het boek van Dik. Ook Hans Kamer heeft het in zijn boek het VOC retourschip over deze methode.
Zie deze tekening uit Dik:
IMG_20200318_085633.jpg

(Via mijn telefoon, dus even de nekken draaien).

Het is uiteraard steviger wanneer de boegspriet tegen de fokkemast rust. Voor een model maakt het niet zoveel uit, je ziet het straks niet meer, maar als je het goed wil doen dan kun je hierover nadenken.

Ik zal ook nog eens in wat oude boeken duiken.
 
Misschien het gelaserde hout licht schuren? Het ziet er nog vrij zwart uit. Er is mij in de vrij lange tijd dat ik rc vliegtuigen bouwde altijd geleerd dat daar waar verbrand hout zit, geen lijm zit en de sterkte dus minder is/wordt. Nou spelen er bij vliegen andere krachten dan bij een statische boot.......maar toch, alle kleine beetjes helpen.

Sent from my SM-A202F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Misschien het gelaserde hout licht schuren?
Val in herhaling, heb deze tip al eerder gegeven dus misschien ten overvloede nog een keer:

Verwijderen roet van gelaserde onderdelen
Bij elke dremel (of gelijkwaardige) set zitten van die staalborstels, deze zijn uitermate geschikt om het zwart van de onderdelen te verwijderen, gaat vliegensvlug en gaat niet ten koste van het hout.
Kan ook nog heel simpel als bijv de spanten al in de valse kiel verlijmd zijn. :)
Tja wat moet je anders met die dingen....

Succes verder
 
Misschien het gelaserde hout licht schuren? Het ziet er nog vrij zwart uit. Er is mij in de vrij lange tijd dat ik rc vliegtuigen bouwde altijd geleerd dat daar waar verbrand hout zit, geen lijm zit en de sterkte dus minder is/wordt. Nou spelen er bij vliegen andere krachten dan bij een statische boot.......maar toch, alle kleine beetjes helpen.

Dag Mees,
dit is al licht geschuurd aan de buitenzijde van de spanten.
Aan de binnenkant van de spanten word niets geplakt, behalve waar de dekken rusten.
 
Het is uiteraard steviger wanneer de boegspriet tegen de fokkemast rust. Voor een model maakt het niet zoveel uit, je ziet het straks niet meer, maar als je het goed wil doen dan kun je hierover nadenken.

Tja, en dan kan ik het niet laten natuurlijk :)
Het is een combi van tegen de fok aan, en de Oven van Dik geworden

Uit onze conversatie: (de omschrijving is erg educatief, dat wil ik de rest niet onthouden):
*Hans* zei:
Over dit laatste ben ik overigens ook wat wijzer geworden. De boegspriet rustte vaak tegen de fokkemast aan en werd op zijn plaats gehouden door de twee verticale betings door het dek en door twee balken onder en boven de boegspriet (tegen deze betings) zodat de boegspriet opgesloten werd. Het geheel werd de oven genoemd. Ook hier pas ik het nodige aan in de tekeningen.

Ik was ook nog even wat op zoek gegaan en had de tekeningen van de 7P-III (Reconstructie van Dik, Tekening door P. Akkerman uit '85 van de NVM erbij gepakt).
Lijkt alsof ik daar een aantal tekeningen mis (de papieren versie zijn er maar 7 en dat lijkt me wat weinig voor deze boot... Echt een uitsluitsel anders dan dat Dik had het ook niet getekend kwam ik niet :frustie:

Wel geeft Hoeckel (Modelbouw van Schepen 16de en 17de eeuw) een zelfde conclusie als Mondfeld (fun fact, bijna dezelfde bewoordingen :) :) :))
Vandaar dat ik er maar mee aan de slag ben gegaan.

In volgorde van werk:
InkedInkedIMG_8964_LI V2.jpg


IMG_8965.JPG





IMG_8995.JPG


IMG_9009.JPG


IMG_9011.JPG


IMG_9014.JPG
 
Back
Top