toen het dek A maar eens geschuurd om te zien hoe de breewlijntjes zich gehouden hebben.
Omdat er nogal wat afwijkingen in het dek-hout zat (ik heb voor dit dek de slechtste stukken gebruikt) was hier wat Elbow-Grease nodig om het (bijna) glad te krijgen.
Al met al is het er nog redelijk netjes uitgekomen:
en het tooltje om nog best lekker tussen al die spanten te schuren, zonder alles direct te slopen:
(de 'neus' (het losse opzetstukje) van een Black&Decker schuurmuis)
Hij (zij??) is wat groter dan een elektrische tandenborstel die ik voorheen gebruikte, dit schiet tenminste een beetje op
Met daarop volgend het uitzoeken van de Kieldelen en wat er verder nog in dat gelaserde plankje zat (ook best nog een zoektocht op alle tekeningen

)
De hanebalken herkende ik nog van de foto's van hans G en Arjen_B, daar is dat losse zijstukje erg fragiel.
Deze maar meteen ingepakt met een dwarslatje om het breken tegen te gaan en wat masking tape. Eens kijken of dit nu wel heel blijft ...
Met dit klaar, werd het tijd om naar de beplanking van de romp te gaan kijken.
Hiervoor heb ik een latje van de zelfde maat genomen van de vorige boot (als die breekt heb ik er geen hoofdpijn van

)
daarmee de eerste lat uitgestresstest om te zien of de bochten te maken zijn (ja, krak zei de droge lat ;-))
Luizenplecht wat aangepast met wat 'tussenhout' en het dek er maar vast opgelijmt.
de markeringen op de boeg gemaakt, de bovenste lat is uitgezet op 5mm tot aan het MDF dek, dus met dek-beplanking (1.5 mm) en het nodige schuurwerk zal dit (hopelijk) precies uitkomen
waar ik nog wel mijn vraagtekens bij heb is de ietwat rare bocht tussen de markering op spant 1 (de gelaserde 2 lijntjes) en het gearceerde blokje op de voorplecht (waar dezelfde lat moet uitkomen). of dit een rare bocht wordt zullen we vanavond zien
En dan komen we nu bij de eeuwige hamvraag, *waar* week je die lange latten in ..... (wat gebruiken jullie??)
Ik ben maar eens door de keuken heengegaan om te zien wat/waar zou kunnen passen:
OF ga ik met halve latjes beplanken (het zou in z'n geheel moeten kunnen passen).
Zou wel een (stukje) realistischer zijn, bomen van 51+ meter zie ik ze zo in die tijd (of de huidige) niet gebruiken ....
Maar eens even wat bij Hoving/Mondfeld/Hoeckel gaan buurten ...