en toen was de romp toch wel zo ongeveer klaar (wat verdienen we dan, een romp-biertje?)
volgende stap wordt de masten en het staande want, het bewegend want en de zeilen.
We zijn er 'bijna'
Vanaf hier is de bouwbeschrijving wel wat summier, dus ik denk dat wat toelichting hier wat kan helpen.
Ik heb in ieder geval Wolfram zu Mondfeld nu maar standaard op het buro liggen
Ook hier ga ik weer 'thematisch' verslag doen, ik denk dat het wel handig is om de stappen achtereen te zien
Ik bouw ondertussen wel parallel natuurlijk, je moet toch wat als lijm aan het drogen is
Daar gaan we maar voor deel 2 van de 7 Provincien:
Het bouwen van de marsen (dit wordt een multi-episode, er zitten nogal wat stappen in)
Eerst alle onderdelen uit de gelaserde multiplex platen gehaald
Alle randjes en hoekjes weg gesneden, en dan alle stukjes waar mogelijk geschuurd om de laser-verbrandingen te verwijderen.
Met de zwarte roet-resten wordt het verlijmen lastig omdat de houtlijm niet hecht.
let erop dat je alle verschillende mars onderdelen per mars nummerd en in aparte ook genummerde bakjes bewaard.
De enige manier om niet gillend gek te worden van al die miniscule onderdeeltjes en verschillende marsen.
Onderdeeltjes van 2-3 mm groot zijn ook ideale vlieg-objecten als je iets neerlegd, wegveegd of even niet oplet op de werkbank.
En als een rib van 1.5 bij 2.5 mm in het hoogpolig tapijt verdwijnt (of erger, de stofzuiger), dan is je enige optie het handmatig namaken van dat onderdeeltje (niet fijn)
Eerste stap is het beplanken van de mars zelf, ik heb ervoor gekozen om zowel de onderkant als bovenkant met fineer te beplanken.
je zou kunnen discusieren dat je de onderkant van de mars toch niet ziet, maar ja, mijn OCD won toch
Ik heb dek-fineer gebruikt dat ik over had van de Rob't E Lee, en dunner is dan de dek-beplanking van Kolderstok (0.4mm vs 1.2mm)
Hierdoor werd de mars met dubbele beplanking toch niet dikker dan geplanned. Een mars is (volgens WzM) in werkelijkheid ca 8-10 cm dik, ik zit (omgerekend) zo op 12,5 cm. dus dat klopt nog wel ongeveer
onder en boven geschuurd met 400 grain, en de zijkanten langs de 240 grain disc-schuurder gehaald
het uitzetten van de ribben is een secuur werkje, maar hiermee heb je wel houvast voor het verlijmen van de ribben op gelijke afstand.
let op, er zijn verschillende maten marsen, met verschillende aantallen ribben (die uiteraard ook anders verdeeld zijn)
ribben, genummerd en gevijld.
Let op, het multiplex is best kwetsbaar, ek heb er een paar weer in elkaar moeten lijmen.
Met een gummetje alle roet en potlood resten verwijderd.
en dan begint het feest.
Om zo min mogelijk onderlinge afwijking te krijgen begin ik met de ribben die tegenover elkaar liggen in een kruis
dan daar de diagonalen van
en dan de invulling van de resterende ribben.
Hiermee heb je (denk ik) de meeste controle over de onderlinge afstanden, en zul je afwijkingen bijna niet zien.