De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

een paar dingen moesten nog gedaan worden aan de romp:

* de trap
* de boeg bescherming voor het anker
* de boeg kanonspoorten (2, gesloten)

* de spiegel kanonspoorten (uitgesteld tot later, ik heb geen zin :-))

zoals het er nu uit ziet.
wat me niet aan stond (zie een posting een tijdje terug) was dat de schotboorden geen 'deurtje' hadden voor de trap.
wat als je nu de trap opklimt, dan zou het logisch zijn dat er een stuk schotboord geopend wordt, en er niet 15 meter plank verwijderd moet worden, toch?

anyways, ik heb m'n best gedaan :-)

Hier moet de trap komen:
IMG_5152.JPG

IMG_5153.JPG

alle houtjes gesneden, geschuurd, gelakt
IMG_5154.JPG

de maat van de 'trap opening'
IMG_5155.JPG

IMG_5156.JPG

De treden geplaatst:
IMG_5158.JPG

en de trap opening in het schotboord:
IMG_5159.JPG

toen was het tijd voor de boeg bescherming voor het anker:

IMG_5201.JPG

en het plaatsen van de gesloten boeg kanonspoort:

IMG_5202.JPG

gepatineerde nietjes

opmerking: nieuwe nietjes zijn veel meer aan beide zijden van een plastic laag voorzien, en patineren dus bijna niet!

IMG_5203.JPG

Omdat aan beide zijden van de boeg de plek van de kanonspoorten het dunste onderdeel van de huid is geworden (door het schuren was hier de romp papier-dun geworden)
heb ik ervoor gekozen om de geschutspoort deksel OP de huid te plaatsen. wellicht niet het mooiste, maar wel veilig :-)) het risico was anders dat de romp meer gat zou vertonen, dan het deksel zou bedekken ...

de scharnieren geplaatst:

IMG_5204.JPG

ophaal oog en touw geplaatst:

IMG_5205.JPG

IMG_5210.JPG

IMG_5212.JPG

IMG_5213.JPG

IMG_5214.JPG

IMG_5215.JPG

Met de boeg achter de rug, wordt het tijd om de koers te wenden, en aan de slag te gaan met de achtersteven (geintje)

Het maken en ophangen van het roer had ik zolang mogelijk uitgesteld,
Het is best een teer onderdeel is dat makkelijk beschadigd als je de boot blijft draaien bij het bouwen.

Tijd voor de het solderen van de roer-scharnieren. Ik heb besloten dat ik in ieder geval nooit een lasser moet gaan worden.
solderen is blijkbaar niet echt mijn ding ...
anyways, de scharnier-pennen zitten vast (dacht ik ...)

IMG_5246.JPG

gaatjes in de scharnieren, en deze ook overgezet op het roer.
en de scharnieren geverfd met glans zwart.
IMG_5257.JPG

vastzetten met de nodige (afgekorte pennetjes) en gezekerd met seconden lijm.

IMG_5264.JPG

Dan het roer op hoogte zetten tegen de kiel en scharnieren aftekenen
IMG_5266.JPG

Ook het roer in Yvory Wit geschilderd en de scharnieren weer bijgewerkt.
nu alles even een keer in de lak om iets van een beschermlaag te hebben voor de verf (ik bleef repareren ;-))

IMG_5291.JPG
De tegen-scharnieren gemeten, gemaakt, geboord en geverfd
Met het tape blijft ook het scharnier op z'n plek voor het plaatsen op de kiel.

IMG_5309.JPG

Scharniertjes weer opnieuw uitmeten, aftekenen, en voorzichtig de gaatjes overzetten.

IMG_5315.JPG

IMG_5316.JPG

IMG_5318.JPG

alles voor de 100ste keer bijgeschilderd en nu echt in de lak (3 keer).

Na het uitharden: VOILA ! :) ook deze klus (en de romp) geklaard

IMG_5321.JPG

Nog even terug komend op het solderen van messing ... dat is nog geen sinecure.
elke keer breekt de soldeer (die niet echt hechtte) en liet de scharnierpen los.
De frustratie werd zo groot, dat ik ze uiteindelijk maar gewoon met soldeer en al met secondenlijm het vastgelijmd. :)
Wellicht moet ik toch maar eens een cursus solderen gaan volgen ;-)

ow ja, dit hele stuk heeft me ongeveer een week gekost (elke dag)

Laatst bewerkt:
en toen was de romp toch wel zo ongeveer klaar (wat verdienen we dan, een romp-biertje?)

volgende stap wordt de masten en het staande want, het bewegend want en de zeilen.
We zijn er 'bijna' :-) :-) :-)

Vanaf hier is de bouwbeschrijving wel wat summier, dus ik denk dat wat toelichting hier wat kan helpen.
Ik heb in ieder geval Wolfram zu Mondfeld nu maar standaard op het buro liggen :)

Ook hier ga ik weer 'thematisch' verslag doen, ik denk dat het wel handig is om de stappen achtereen te zien
Ik bouw ondertussen wel parallel natuurlijk, je moet toch wat als lijm aan het drogen is :-)

Daar gaan we maar voor deel 2 van de 7 Provincien:

Het bouwen van de marsen (dit wordt een multi-episode, er zitten nogal wat stappen in)

Eerst alle onderdelen uit de gelaserde multiplex platen gehaald
Alle randjes en hoekjes weg gesneden, en dan alle stukjes waar mogelijk geschuurd om de laser-verbrandingen te verwijderen.
Met de zwarte roet-resten wordt het verlijmen lastig omdat de houtlijm niet hecht.

let erop dat je alle verschillende mars onderdelen per mars nummerd en in aparte ook genummerde bakjes bewaard.
De enige manier om niet gillend gek te worden van al die miniscule onderdeeltjes en verschillende marsen.
Onderdeeltjes van 2-3 mm groot zijn ook ideale vlieg-objecten als je iets neerlegd, wegveegd of even niet oplet op de werkbank.
En als een rib van 1.5 bij 2.5 mm in het hoogpolig tapijt verdwijnt (of erger, de stofzuiger), dan is je enige optie het handmatig namaken van dat onderdeeltje (niet fijn)

Eerste stap is het beplanken van de mars zelf, ik heb ervoor gekozen om zowel de onderkant als bovenkant met fineer te beplanken.
je zou kunnen discusieren dat je de onderkant van de mars toch niet ziet, maar ja, mijn OCD won toch :-)

Ik heb dek-fineer gebruikt dat ik over had van de Rob't E Lee, en dunner is dan de dek-beplanking van Kolderstok (0.4mm vs 1.2mm)
Hierdoor werd de mars met dubbele beplanking toch niet dikker dan geplanned. Een mars is (volgens WzM) in werkelijkheid ca 8-10 cm dik, ik zit (omgerekend) zo op 12,5 cm. dus dat klopt nog wel ongeveer

IMG_5343.JPG

onder en boven geschuurd met 400 grain, en de zijkanten langs de 240 grain disc-schuurder gehaald

IMG_5344.JPG

het uitzetten van de ribben is een secuur werkje, maar hiermee heb je wel houvast voor het verlijmen van de ribben op gelijke afstand.

IMG_5348.JPG

let op, er zijn verschillende maten marsen, met verschillende aantallen ribben (die uiteraard ook anders verdeeld zijn)

IMG_5357.JPG

ribben, genummerd en gevijld.
Let op, het multiplex is best kwetsbaar, ek heb er een paar weer in elkaar moeten lijmen.

COYU8546.JPG

Met een gummetje alle roet en potlood resten verwijderd.

IMG_5373.JPG

en dan begint het feest.
Om zo min mogelijk onderlinge afwijking te krijgen begin ik met de ribben die tegenover elkaar liggen in een kruis
dan daar de diagonalen van
en dan de invulling van de resterende ribben.
Hiermee heb je (denk ik) de meeste controle over de onderlinge afstanden, en zul je afwijkingen bijna niet zien.

IMG_5375.JPG

IMG_5376.JPG

het buigen van de marsranden.
Voorweken, buigen met de plankenbuiger, en dan in een deksel van de juiste (net iets smallere) maat laten drogen.

IMG_5396.JPG

2 stukjes van 1,5*6 mm eiken op elkaar gelijmd.
Dan op maat van de tekening de zalingen maken.

IMG_5420.JPG

en ja, er zit wat verschil in de maten van de losse stukjes en de mars tekeningen :-)
Op zich maakt dat in de uitvoering strax (denk ik) niet uit.

IMG_5421.JPG
Mars met ribben en mars-rand, en de zalingen verlijmd

IMG_5422.JPG

En hier wijk ik af van WzM, ik vind donker gebeitste marsen mooier dan zwart.
Dit is de eerste ronde beits, nog 2 te gaan.

Wat je ziet is dat de houtlijmresten op de binnenkant van de marsranden de beits niet doorlaten.
Dit geeft wat lichte vlekken in de mars-rand.
Door vaker te beitsen hoop ik dat de kleur van de achterkant en de zijkanten door-lekt zodat dit minder zichtbaar wordt.
Nog nauwkeuriger werken de volgende keer ... (de @Hoosterw standaard komt hier om de hoek kijken ;-))

IMG_5423.JPG

en verschillende stadia (en de bakjes met nummers op de achtergrond)

IMG_5433.JPG

IMG_5440.JPG

schuren, schuren en nog eens schuren

IMG_5441.JPG

IMG_5453.JPG

en het eind resultaat, gelakt en al
klaar voor assembly.
De meeste lichte plekjes zijn redelijk weggetrokken (opnieuw maken is geen optie ;-))
dus ik ben hier wel tevreden mee.

IMG_5455.JPG

Back