De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Een tijdje andere zaken gebouwd dan de Zeven Provincien maar nu is het weer tijd voor een update. De fortuining is aangebracht. Deze loopt naar achteren iets teveel op maar heel storend is het niet.
20211205_111019.jpg

Daarna was het tijd voor de kanonnen van het B dek. Veel voorbereidingen zijn nodig voordat ze geplaatst kunnen worden. Een deel van de kanonnen die onder het dek komen zijn niet volledig voorzien van blokken en dergelijke. Deze zijn straks voor een deel zichtbaar door de LED verlichting op dit dek. Een deel die straks direct zichtbaar zijn heb ik volledig van blokken voorzien.
20211209_222517.jpg

20211209_222644.jpg

Nu kunnen de dekbalken aangebracht worden die ik uit 6 mm notenhout gezaagd heb. Dank aan Kolderstok.
20211209_223203.jpg

Deze week behoorlijk bezig geweest met het ophangen van de grote ra en phoeh, wat een geduldklus was t aanbrengen van ‘t rak. Uiteindelijk is t gelukt en was daarna de bagijnera aan de beurt. Ook deze is nu bevestigd. Alleen de bevestiging van de lijnen voor de bediening van de zeilen moet nog ‘afgemonteerd’ worden. De huidige status:
Image1639213378.587362.jpg
IMG_0809.JPG
IMG_0808.JPG

En wat betreft die bagijnera ook nog een vraag aan jullie kenners: komt de stand van die bagijnera nu overeen met de stand van de overige zeilen, zoals ik er nu voor gekozen heb? Willen jullie daar ns over mee denken en jullie mening geven?

En wat betreft die bagijnera ook nog een vraag aan jullie kenners: komt de stand van die bagijnera nu overeen met de stand van de overige zeilen, zoals ik er nu voor gekozen heb? Willen jullie daar ns over mee denken en jullie mening geven?
Dat ligt puur aan je beweging van je schip die je in gedachte hebt, ook is je schip beladen of niet. Stormt het of is er weinig wind. Kortom alles wat je doet is meestal goed. Als je J. Harland leest zie je hoe de zeilen gevoerd werden bij diverse omstandigheden. Maar zoals je ze nu hebt kan volgens mij.

Whoh, en dat is een reactie waar ik weer van onder de indruk ben! Wat een compliment! En (nog meer) motivatie voor de laatste loodjes! Zal jullie op de hoogte houden!!

Ik denk dat je qua benaming hier mis bent, de begijnra is de onderste dwarsscheepse ra aan de bezaan- of kruismast. De langsscheepse spier, die je hier bedoeld, waaraan de driehoekige bezaan word gevoerd heet 'bezaansroede'. Wat je vraag betreft; de stand van de bezaansroede, daar is niets mis mee op je model, ziet er goed uit.

Misschien wel leuk om te weten; Aan de onderra van de bezaansmast, de begijnra werd tot ongeveer halverwege de 19e eeuw geen zeil gevoerd. Dit begijnzeil, dat bij de kortere schepen van weinig nut was, werd pas ingevoerd toen de schepen langer werden en de afstand tussen de bezaans- en grote mast ook groter werd. Het zeil nam te veel wind weg van het grootzeil.
Volgens de oude zeelieden is de naam begijnra ontstaan, omdat een Begijntje (dienstmeisje) een vrouw was van weinig nut in hun ogen, daarom zou een ra die weinig dienst deed gelijk zijn aan dit soort vrouwen....

Hans, je bent welkom hoor, maar dat wist je al;);)! Als er overigens anderen zijn die ns op de koffie willen komen: die staat klaar en m’n 7 provincien ook (bijna dan;);))…..

Weer een mijlpaal: alle ra’s en zeilen zijn bevestigd! Nog veel losse eindjes en nagelbanken die nu van nette trossen moeten worden voorzien. Ook de groot-, fokkehalsen als ook de schoten moeten nog worden aangebracht en daarna op naar t laatste projectje: de vlaggen om t daadwerkelijk te kunnen gaan vieren;);)… Oh ja, en de lantaarns op de spiegel moeten nog vastgemaakt worden en zo zijn er vast nog wel een paar klusjes….. deze mijlpaal wilde ik jullie echter niet onthouden;);)!
Image1639830386.795790.jpg
Image1639830396.153982.jpg
Image1639830403.323765.jpg

Back