De Zeven Provinciën Hans

Aanvankelijk vond ik de razeilen er wat onnatuurlijk uitzien, maar als ik zo naar de laatste foto zit te staren, dan ziet het er toch wel bijzonder mooi uit. Prachtig werk Hans :wave
Bedankt Piet,
Ik moet zeggen dat het ook wel een beetje een gok was toen ik de eerste zeiltjes ging hangen en dacht waar ben ik aan begonnen. Dacht er zelfs nog aan om zonder zeilen te maken. Ik kreeg in mijn PB een bericht van iemand die zei.. het is net alsof dit de Z.P is net voor het uitvaren en of de zeilen net worden losgegooit. Hier hou ik het maar op. Dat hierdoor de stagzeiltjes er weer wat tussen hangen in deze uitvoering... ach.. Ik vind het zelf ook wel wat hebben. En net als iedere andere bouwer geniet ik van de momenten als familie en vrienden dit weer met geheel andere ogen bekijken. Zij vinden het knap en ongelofelijk dat we dit maken. Ik denk dan...... je kan meer als je denkt als je er veel plezier in hebt!
 
Als je nu naar je laatste foto kijkt en even terug denkt aan mijn commentaar over het bevestigen van de 'leider' van het grootstagzeil aan de grootstag i.p.v. aan de zaling van de mars (post 1775) en hem langs de mast naar het dek laat voeren... Dan kun je de reden hiervan zien, omdat de lijn nu waarschijnlijk in de weg gaat zitten als je je grootzeil gaat afhangen. De zelfde fout heb ik gemaakt op de Sovereign met de stag(sloep)takel en heb het halende part daarom wat meer schuin naar voren gezet,
 
Als je nu naar je laatste foto kijkt en even terug denkt aan mijn commentaar over het bevestigen van de 'leider' van het grootstagzeil aan de grootstag i.p.v. aan de zaling van de mars (post 1775) en hem langs de mast naar het dek laat voeren... Dan kun je de reden hiervan zien, omdat de lijn nu waarschijnlijk in de weg gaat zitten als je je grootzeil gaat afhangen. De zelfde fout heb ik gemaakt op de Sovereign met de stag(sloep)takel en heb het halende part daarom wat meer schuin naar voren gezet,
Ik heb deze al ietsie schuin naar voren gezet. De meest rechtse van de 2 is die ook nog van de sloeptakel....hier moet ik nog een oplossing voor vinden. Ik was niet voor niets aan de bezaan begonnen.. had ik nog even denk of bedenktijd. ;)
20200211_211235.jpg
 
Ik heb deze al ietsie schuin naar voren gezet. De meest rechtse van de 2 is die ook nog van de sloeptakel....hier moet ik nog een oplossing voor vinden. Ik was niet voor niets aan de bezaan begonnen.. had ik nog even denk of bedenktijd. ;)
Bekijk bijlage 354734
Hier is het inderdaad beter te zien en zal zo waarschijnlijk niet echt een probleem op leveren, maar je moet dus wel overal rekening mee houden zie je wel als je aan het tuigen bent:rolleyes:
 
Even een lastige voorbereiding gedaan. De grote knecht is geplaatst om de ra te hijsen. Deze komt op het dek er onder en dat was lastig te plaatsen.
Eerst op het droge naast het schip voorbereid. Aan een ring aan de knecht start de talie en belegd aan de kop van de knecht.
Toen alles ingegeven was drukte ik de knecht in het gat van het dek. Het rooster heb ik niet vergeten te maken maar bewust niet gemaakt om een doorkijk te krijgen naar het dek er onder.( daar had ik ook tenslotte stinkend mijn best op gedaan)
Hierbij weer wat foto's. De reep loopt hierbij weer over het ezelshoofd en deze wordt later aan de ra geknoopt.

Dit is leeg.... het laatste onderdeeltje het grootste kardeelblok hangt.
20200214_193149.jpg
20200214_193119.jpg

20200214_201723.jpg
20200214_205652.jpg
20200214_205806.jpg

En tenslotte mijn werkplek Stephan... tot soms wanhoop van mijn directie
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Die zitten niet goed. Er zitten geen schijven in;)
Maar dat zie je benedendeks niet echt. Je zou het ook kunnen maken met gaatjes boren en tussen de gaatjes het iets verdiept weghalen om zo schijven te suggereren.
Maar dit vond ik hier niet echt nodig.
 
Het grootzeil is aan de beurt en zij doet haar naam eer aan.
Gemeten is de ra 368mm breed zonder de lijspieren. Dus afgerond een 26.5 m breed in werkelijkheid.
Dit zeil is 320x150mm in werkelijkheid 23x11m oftewel 253m2
Een flinke dus. Ongelofelijke krachten moeten er op de mast geweest zijn maar ook op bijvoorbeeld de schoten.

Morgen hoop ik het lijktouw er om heen te naaien en dit zeil aan de ra te knopen.
20200215_222437.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hans het ziet er allemaal weer vreselijk mooi en verzorgd uit. Als ik het goed zie doe jij de lijzeilspieren aan de voorkant van de ra, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze bij dit schip aan de achterkant zaten. Overigens lijkt mij de voorkant de meest logische plek.
 
Hans het ziet er allemaal weer vreselijk mooi en verzorgd uit. Als ik het goed zie doe jij de lijzeilspieren aan de voorkant van de ra, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze bij dit schip aan de achterkant zaten. Overigens lijkt mij de voorkant de meest logische plek.
Dat klopt André . Deze zit aan de voorzijde. Dit is een discussie die eerder ook besproken is waarbij ik toen de spier aan de voorzijde plaatste.
Het klopt dat de lijzeilspieren aan de achterzijde zaten en dit wat onlogisch overkomt. Dit schijnt dan ook het verschil te zijn tussen de Engelse methode en de Hollandse. Bij de Hollandse zit de lijspier dus aan de achterzijde van de ra. Op dit moment zat ik hier ook aan te denken aangezien ik nu bijna weer de ra van het grootzeil ga ophangen.
Bedankt voor het compliment ik ben er zelf ook best tevreden mee. Het loopt een beetje op zijn einde dit bouwwerk en moet nog 3 zeilen hijssen en wat ornamentjes plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top