De Zeven Provinciën Hans

Ik had eigenlijk zoiets in gedachten. bijna hetzelfde.:):)
batavia5.jpg

Uiteraard staat deze zo op de site van onze Admiraal himself..

Vraagje voor *Hans*, zijn hier de "volle" zeilen voor gebruikt of moeten deze ook ingekort worden???
Tja... Hoe simpel was het te vindeno_O

Ook Kolderstok geeft de festonsteek aan in de aparte beschrijving voor het maken van de zeilen.
Net zoals dat bij de zeilen van Duyfken gebeurde

Bijlagen

• 20191204_190633.jpg
    20191204_190633.jpg
    239,9 KB · Weergaven: 259
Ik had eigenlijk zoiets in gedachten. bijna hetzelfde.:):)
batavia5.jpg

Uiteraard staat deze zo op de site van onze Admiraal himself..

Vraagje voor *Hans*, zijn hier de "volle" zeilen voor gebruikt of moeten deze ook ingekort worden???

Is het niet zo dat wanneer de zeilen opgehaald worden de ra lager hangt? Ik meen dit in een van de vele boeken die ik gezien heb, gelezen te hebben. De experts hier moeten dat weten.

Is het niet zo dat wanneer de zeilen opgehaald worden de ra lager hangt? Ik meen dit in een van de vele boeken die ik gezien heb, gelezen te hebben. De experts hier moeten dat weten.
De ra is te laten zakken inderdaad, dus kan dat. Je kan ook de ra geheel laten zakken en het zeil inpakken rond de mars wat ook gebeurde. Ik zal eerst het proefzeiltje maken en dan besluiten hoever ik de ra ga laten zakken.

De zeilen op de foto zijn opgegord, dat is wat anders als geborgen. Indien er geen zeil word gevoerd dan moeten de ra's onderaan de stengen hangen, behalve de fokke-, groot en kruisra die blijven altijd boven aan de mast, daar ze anders aan dek zouden komen te liggen. Geborgen zeil is zeil wat geheel opgerold aan de ra is bevestigd en de ra's hangen dan over het algemeen ook onder aan de stengen. Een opgegord zeil is een zeil waarvan het zeil oppervlak is gereduceerd door alle gordings en geien aan te halen, de ra's hangen dan gewoon boven aan de stengen, zoals op de foto.

(de ra bij geborgen of geen zeil onderaan de ra hangen is echter geen wet, dit werd meestal zo gedaan omdat men er op die manier makkelijker bij kon)

Ik wilde ongeveer hetzelfde neerpennen, maar Piet was me voor.
En ik heb er niets aan toe te voegen.

Bedankt voor de verhelderende antwoorden:)
Ik ga dan ook voor de uitvoering opgegord gaan zoals dat zo mooi klinkt.
Ik zal dan ook geen ingekorte zeilen maken.

20191208_214148.jpg
Op de ra komen lijspieren. Wat was de functie hier van? Aangezien ze uitschuifbaar waren vermoed ik dat dit was om last van de kade te takelen of een sloep binnenboord te halen?

Aanvulling van mezelf. ... dit waren voor de lijzeilen als uitbreiding.
Ik vulde het woord in onder leispieren vandaar dat ik er geen informatie over vond.

Laatst bewerkt:
Lijzeilen worden ook wel 'lichtweerzeilen' genoemd en werden bij weinig wind gevoerd om meer vaart te maken. In principe werden de lijzeilen ingevoerd als vervanging voor de 'bonnets'. Er zijn drie verschillende; De onderlijzeilen, welke aan de buitenkant van de fok (vooronderlijzeil) en het grootzeil (grootonderlijzeil) werden aangeslagen. De bovenlijzeilen, aan weerszijde van het grootmarszeil (grootbovenlijzeil) en voormasrszeil (voorbovenlijzeil). En de bramlijzeilen welke aan weerszijde van de bramzeilen werden gevoerd respectievelijk de voorbramlijzeilen en de grootbramlijzeilen. Aan de kruismast (bezaan) werden geen lijzeilen gevoerd.

De bonnets onder het zeil maakte dus plaats voor de bonnets naast het zeil die sindsdien aangeduid werden als lijzeilen.

Het woord lijzeil is afgeleid van het woord lij wat luwte betekend, een luwe wind is het zelfde als weinig wind. Net als in de loef- en lijzijde van een schip, waar de loefzijde de kant is waar de wind in komt en de lijzijde ligt in de luwte van de wind of waar de wind uit gaat word ook wel gezegd.

De rondhouten waar de lijzeilen aan bevestigd werden, waren doormiddel van beugels aan de ranokken en op tweederde van de ra bevestigd, zodat men ze indien nodig kon uitschuiven. Dit worden lijzeilspieren of lijzeilra's genoemd. Aan de onderkant van de onderlijzeilen heet deze spier de 'uithouder' of 'bakspier' die met een haak in de scheepswant werd gepikt (of aan de fokke- en grootrust) en met 2 lijnen aan de nokken (lijzeilwanten) één naar voor en één naar achter in positie gehouden. Op oorlogsschepen werd de bakspier ook gebruikt om sloepen met een lijn aan te bevestigen. De bakspieren werden over het algemeen indien niet gebruikt aan de rusten bevestigd of op de kuil.

Laatst bewerkt:
Lijzeilen worden ook wel 'lichtweerzeilen' genoemd en werden bij weinig wind gevoerd om meer vaart te maken. In principe werden de lijzeilen ingevoerd als vervanging voor de 'bonnets'. Er zijn drie verschillende; De onderlijzeilen, welke aan de buitenkant van de fok (vooronderlijzeil) en het grootzeil (grootonderlijzeil) werden aangeslagen. De bovenlijzeilen, aan weerszijde van het grootmarszeil (grootbovenlijzeil) en voormasrszeil (voorbovenlijzeil). En de bramlijzeilen welke aan weerszijde van de bramzeilen werden gevoerd respectievelijk de voorbramlijzeilen en de grootbramlijzeilen. Aan de kruismast (bezaan) werden geen lijzeilen gevoerd.

De bonnets onder het zeil maakte dus plaats voor de bonnets naast het zeil die sindsdien aangeduid werden als lijzeilen.

Het woord lijzeil is afgeleid van het woord lij wat luwte betekend, een luwe wind is het zelfde als weinig wind. Net als in de loef- en lijzijde van een schip, waar de loefzijde de kant is waar de wind in komt en de lijzijde ligt in de luwte van de wind of waar de wind uit gaat word ook wel gezegd.

De rondhouten waar de lijzeilen aan bevestigd werden, waren doormiddel van beugels aan de ranokken en op tweederde van de ra bevestigd, zodat men ze indien nodig kon uitschuiven. Dit worden lijzeilspieren of lijzeilra's genoemd. Aan de onderkant van de onderlijzeilen heet deze spier de 'uithouder' of 'bakspier' die met een haak in de scheepswant werd gepikt (of aan de fokke- en grootrust) en met 2 lijnen aan de nokken (lijzeilwanten) één naar voor en één naar achter in positie gehouden. Op oorlogsschepen werd de bakspier ook gebruikt om sloepen met een lijn aan te bevestigen. De bakspieren werden over het algemeen indien niet gebruikt aan de rusten bevestigd of op de kuil.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Piet:thumbsup: we zijn weer heel wat wijzer geworden.

Laatst bewerkt:
Ik was afgelopen week ook nog met wat anders bezig. Ik wordt wel eens gevraagd om crea te zijn voor onze kerk. Hier heb ik een bord gemaakt in mahoniefineer van 3x1.8m
Hier komt de 10 geboden op te staan. Dat was even modelbouwen in het groot.

Bijlagen

• 20191209_141713.jpg
    20191209_141713.jpg
    308,4 KB · Weergaven: 236
  • 20191209_150527.jpg
    20191209_150527.jpg
    226,3 KB · Weergaven: 247
  • 20191209_141724.jpg
    20191209_141724.jpg
    276,8 KB · Weergaven: 220
  • 20191209_141717.jpg
    20191209_141717.jpg