De Zeven Provinciën Hans

Ik snap het. Bedankt voor deze foto's. Ik begreep dat er geen beiteltjes bij zitten. Heb je hiervoor ook een tip. Of is eigenlijk alles wel tot een beitel te slijpen?
Ik gebruik die goedkope houtsnijdingetjes en gewoon een snijmesje met houder voor het fijne werk. Die beitelset van Proxxon heb ik ook maar is te groot voor wat ik doe. tot nu toe heb ik ze maar 1x gebruikt.
zoiets krijg je al in die verzamelbakken bij de gamma https://nl.aliexpress.com/item/32787447137.html

Dat doe ik inderdaad ook op een boormachientje tot nu toe. Is rondhout van bijvoorbeeld van 2mm ook in te spannen. Is het puntje van de center hier op berekend?

Niet echt, maar je kan je mast doorsteken in de motor. Die doorvoer is helemaal open in het motorhuis. Ik heb ze toen ook zo los gedraaid. Als je met beitels aan de slag gaat moet je inspannen. Je kan dan je boorkop gebruiken en daar een busje op de maat van je hout in vastzetten waar je kleine houtje in rust. Ook moet je zorgen dat wanneer je beitels of mesjes gebruikt het metaal altijd op de steun rust. Dus die moet zo dicht mogelijk tegen het hout. Volgens mij op Proxxon.com heb je filmpjes met aanwijzingen. Ook op youtube zie je handige tips langskomen. Ik heb een hele avond liggen vullen met filmpjes om het mij eigen te maken. En geloof me het ging ook wel eens mis. Maar daar leerde ik alleen maar van. Probeer gewoon eens van alles.

deze daar doe ik bijna alles mee. Je hebt verschillende soorten mesjes.
IMG_0134[1].JPG

Het maken van de vlag.

Kolderstok levert hier een vel met een print van de vlaggen wat met een strijkijzer op de geleverde stof moet worden gestreken. Hier gaat ook nog een bakpapiertje tussen als bescherming.
Toen de print was gestreken kon het strijkvelletje enigzins met beleid er van af worden gehaald.
De vlag kan nu dubbel worden gevouwen en precies in het midden lijmde ik voorzichtig in het midden een draad.
Hierna maakte ik de vlag drijfnat met verdunde houtlijm. Deze lijm zorgde er voor dat ik de vlag kon modelleren als wapperend en iets afhangend.
Ik gebruikte wat klemmetjes en de radiator om het te laten drogen.
Uiteindelijk geplaatst op de vlaggenmast.

20191201_133650.jpg
20191201_133847.jpg
20191201_142528.jpg
20191201_143148.jpg
20191201_143822.jpg
20191201_150920.jpg
20191201_150943.jpg
20191201_151159.jpg

Het leuke is dat dit tegenwoordig niet meer zo in het pakket zit.
De Zeven Provinciën en het Statenjacht hebben tegenwoordig vlaggen die uit satijnlint samengesteld worden.
De Duyfken en de Batavia hebben een geprint stuk katoen met daarop de vlaggen en het nieuwe model, het schip van Willem Barentsz heeft ook een geprint stuk katoen met de vlaggen daarop.

Overigens heb je het wel heel netjes gedaan Hans!

Deze keer is simpelweg de 'vind ik leuk' knop indrukken een under statement, want ik vind het super zoals je de vlag hebt geprepareerd en gemodelleerd, prachtig werk:worship::worship:

Nou, Hans dat gaat allemaal wel heeeel snel....:rolleyes::rolleyes: Is de rest dan allemaal al klaar????:):)
Maar ik wens je wel veel succes met de zeiltjes hoor...
Ik moet zeggen dat de romp bijna klaar is. Ik moet nog wat kanonsluiken maken. Maar ook ben ik in afwachting van het draaibankje om aan de ra's te gaan beginnen.
Het neemt niet weg dat het maken van de zeilen onafhankelijk kan gebeuren. Ik ben maar begonnen met de kopieën op het doek te leggen. Ik heb ook wat oefendoek zodat ik wat kan experimenteren wat betreft het opgerolde zeil. Ik zou dan het zeil wat van onderen moeten inkorten. Door de trapeziumvorm van het zeil kan dit ook enkel van onderen.
Monique is nogal onder de indruk van een schip met volle zeilen en daar discussiëren we op dit moment over wat het mooiste is qua uitvoering.
Daarom zal ik denk ik een zeil maken in opgerolde toestand, hangend aan een ra. Ik heb nog wel wat rondhout liggen en ga wat experimenteren hoe te gaan uitvoeren.

Back