De Zeven Provinciën Hans

Zo gezegd zo gedaan zijn eerst de penterbalken gemaakt. Deze steken door de openingen in het hekwerk van de railing. Deze waren weg te nemen en voor dat doel heb ik touw aan beide zijden bevestigd zodat deze makkelijk te vertillen waren. Aan het einde zit wel een bout door het dek die eenvoudig was los te nemen.
20191124_144854.jpg

Hierna heb ik eerst de ankers gemaakt uit de onderdelen. De stok is uit twee helften beuken die aan de onderzijde taps zijn geschaafd. Om de stokken is touw als woeling aangebracht om deze twee helften bij elkaar te houden.
20191124_170840.jpg

Aan het oog is het dikke ankertouw geknoopt.
20191124_173250.jpg

Hierna is een takel gemaakt en is het anker aan de kraanbalk getakeld. Ook aan de penterbalk is een takel gemaakt om het anker omhoog te katten. Uiteindelijk is het anker aan de rust verzekerd met een strop.
20191124_195003.jpg

Aan het anker zelf heb ik voor het katten een soort van touw rond het anker geknoopt. Er was even weinig te vinden hoe ik dit moest doen en heb er maar een eigen creatie van gemaakt.
Schiet er maar op of dit realistisch is uitgevoerd.

Beide ankers hangen langszij. Ik zie dat ze iets verschillend hangen wat ik nu pas tijdens het foto maken zie. Maar dat is ook wel een lastige aangezien ze hangen aan twee takels.
De haak van de takel had ook voor het mooie iets korter gemogen. Maar vanaf de zijkant zie je dit niet goed.
Nee Piet, de regeling is nooit meer aangepast...

20191125_204330.jpg

Laatst bewerkt:
Ik moet daar ergens wel een plaatje van hebben, maar dat komt dicht in de buurt van wat je al gemaakt hebt.
Als je het plaatje nog vind hou ik me aanbevolen *Hans*, mag je ook in mijn verslag plaatsen hoor;)
Ik moet de ankers ook nog eens een keertje gaan hangen....

Laatst bewerkt:
Ik vond dit plaatje, maar dat is hoe de boei bevestigd werd. Misschien haal ik wel een paar dingetjes door elkaar
Aha, dit plaatje heb ik ook al eerder gezien, maar het plaatje waar Hans op doelt nog niet.... als het er al is.
Maar in diverse verslagen zijn hier wel foto’s voor terug te vinden, dus dat moet dan ook weer goed gaan komen :):)

Back