De Zeven Provinciën Hans

20181126_184546.jpg
Ik zou daar niet veel veranderen Hans, volgens de tekeningen van Otte Blom zit mijnheer Kolderstok er niet heel ver naast.
Kijk maar eens in de link die ik je gegeven heb, en dan tekening 24-00-13, daar zie je datzelfde gat, en tekening 55-00-01, daar zie je de uitslag van de kolderstok, en die is gigantisch.
Die kleine mannetjes van een paar honderd jaar geleden moesten daar goed aan gymnastieken.
Dat gat van twee voet groot zal waarschijnlijk een dek lager liggen. Dat ligt namelijk vlak bij het scharnierpunt.
Ik had ook wat zitten lezen en daar is het net even anders. Maar jou tekening die ik niet had geraadpleegd stelt menig mens weer gerust@

Laatst bewerkt:
Er is inmiddels een aantekening van gemaakt - maar uiteraard komt de breedte van het gat niet zomaar uit de lucht vallen. Zie de afbeelding hieronder.
A is de uitslag van de helmstok. De roerganger stond op het dek hier direct boven.
Bij maximale roeruitslag was de kolderstok in stand 4
In stand 2 verdween ze net onder het boven gelegen dek en in stand 3 mog net niet. Deze stand bepaald ook de breedte van het gat.
IMG_20181126_185535.jpg

Daarbij moet ook gezegd worden dat er een overgang is waar de kolderstok niet alleen meer naar links of naar rechts bewogen werd, maar ook naar beneden geduwd moest worden. In één van de boeken die ik heb staat daar een uitgebreide verhandeling over. Zodra de kolderstok ook naar beneden geduwd moest worden werd de roeruitslag zodanig groot dat de krachten op de helmstok en dus ook de kolderstok steeds moeilijker in bedwang gehouden konden worden. Een leerling roerganger mocht de kolderstok alleen heen en weer bewegen en beslist nog niet naar beneden drukken. Een aanslag tegen het dek erboven was daarmee een goede aanduiding van tot waar je mocht.

op de tekening van dick staat het er ook op ( wel iets minder dan bij jou ) toch vraag ik me af of ze daar de schaarstokken voor gingen doorzagen daar gaat het dek toch redelijk van verzwakken.
als het nu tussen de schaarstokken zou blijven dan zou ik het wel kunnen aannemen

Daar heb je wel een punt Dirk. We gaan ons er nog eens in verdiepen.

Bedankt Hans voor je uitleg en als je er zeker van bent is een aantekening overbodig.
Ehh - ik ben er nooit zelf bij geweest en kan dus ook niet met 100% zekerheid zeggen of dit juist is. De Wasa is hier (mijns inziens) niet het meest perfecte voorbeeld. Deze werd te smal en te hoog gebouwd waardoor er niet voldoende ballast in kon en ze dus kapseisde. Maar te hoog wil wel zeggen voldoende ruimte voor een kolderstok en dus een minder groot gat.

Hans, ik denk niet dat het woord 'valreep' voor de buitenboordtrap goed is. Tot de invoering van vaste 'buitenboordtrappen' in de 17e eeuw werd er een valreep of biscayer gebruikt, deze bestond uit rondhouten treden tussen twee touwen en liet men voor gebruik over de verschansing of reling hangen en werd na gebruik weer opgeborgen. Wat je hier laat zien is dus een 'buitenboordtrap' en geen valreep. (een valreep kun je hijsen en vieren, terwijl een buitenboordtrap vast zit aan de scheepshuid)

Hans, ik denk niet dat het woord 'valreep' voor de buitenboordtrap goed is. Tot de invoering van vaste 'buitenboordtrappen' in de 17e eeuw werd er een valreep of biscayer gebruikt, deze bestond uit rondhouten treden tussen twee touwen en liet men voor gebruik over de verschansing of reling hangen en werd na gebruik weer opgeborgen. Wat je hier laat zien is dus een 'buitenboordtrap' en geen valreep. (een valreep kun je hijsen en vieren, terwijl een buitenboordtrap vast zit aan de scheepshuid)
Ik lees hierover het volgende: Onder de kop Valreep. Ongeveer in het midden van het schip waren klampen tegen de romp klampen aangebracht en de touwen ( lijnen) met de knopen die aan de zetgangen hingen. Hier is het het woord valreep afgeleid van de lijnen die er hingen en zodoende werd de algemene benaming de valreep. Ik meen te herinneren dat in het verslag van Jan Zwart hier ook over gesproken werd wat de benaming dient te zijn. Het kloontjesvolk ging bij lange niet door de buitenboordtrap/valreep naar boven maar kropen ook wel door de poorten naar binnen. In de V,O,C, woordenlijst staat hier inderdaad weer de geknoopte touwladders.

Op de Victory zit een buitenboord trap. Maar daarnaast is van boven naar beneden een touw gespannen als houvast bij het klimmen. Dat zou ook valreep hebben kunnen heten. maar een touwladder als valreep lijkt me logischer.

Nou dat gaat allemaal wel heel snel zo, ik zit nog steeds te priegelen met mijn ornamenten, en onze Hans gaat al hard op weg naar zijn hoogste punt:bier:
Nog ff en jij bouwt sneller dan dat de admiraal de paketten ontwikkeld:confused:
Maar het blijft er allemaal goed en strak uitzien, complimenten vanaf deze zijde.

Nou dat gaat allemaal wel heel snel zo, ik zit nog steeds te priegelen met mijn ornamenten, en onze Hans gaat al hard op weg naar zijn hoogste punt:bier:
Nog ff en jij bouwt sneller dan dat de admiraal de paketten ontwikkeld:confused:
Maar het blijft er allemaal goed en strak uitzien, complimenten vanaf deze zijde.
Ik ben nog niet bezig met mijn volgende model hoor Koos:rofl:. En ook nog lang niet klaar he! Maar inderdaad kunnen je gedachten wel eens afdwalen naar een vervolgmodel;) Ik heb pas nog een mooi model gezien wat ik graag onder de kersboom zie liggen. Zeer waarschijnlijk niet in 2018 denk ik. Maar ik denk ook wel eens aan scratchbouw. Het gereedschap moet dan wel wat worden uitgebreid met een aantal aparaatjes vrees ik. Daarnaast een beschikbare ruimte om te kunnen freezen, zagen, schaven etc. want dan zou ik ook het hout zelf allemaal willen maken. Oww. ik denk al veel te ver vooruit. Eerst, hier nog maar veel plezier uit halen voor dat ik verder mijmer.....

De fortuining is op hoogte gekomen en de sprongen in de railingen zijn grofweg op maat gemaakt. Vanaf de tekening maakte ik een kopie die ik over de fortuining kon leggen en de hoogte van de sprongen kon overnemen.
20181129_203131.jpg
20181129_210258.jpg
20181129_211043.jpg

Hierna is de veel besproken bolling in dit dek aangebracht. Allereerst begonnen met het maken van de bolling zelf uit resthout. Het was de bedoeling de bolling ietsjes korter te houden. Toen ik de dekdeeltjes ging lijmen bemerkte ik dat ik toch te veel naar achteren zat. Maar ja... vast is vast met secondelijm. Wel lastig te maken dit. Ik laat het zo en heb er vrede mee.
20181129_231351.jpg
20181129_230835.jpg
20181129_231256.jpg

Bijlagen

• 20181129_213620.jpg
    20181129_213620.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 197
  • 20181129_223754.jpg
    20181129_223754.jpg
    149,2 KB · Weergaven: 198
Hans, ik heb absoluut geen kritiek over de manier waarop je dit model bouwt, integendeel zelfs, maar de bolling op het dek zoals je dit hierboven laat zien komt mij toch ook wat onwaarschijnlijk over. Ik heb het internet afgespit over de 7 provinciën, maar kan dit ook nergens terug vinden?? Een korte bolling net achter het deurtje zou wel heel goed kunnen.
Uiteraard weet ik nagenoeg niets over de anatomie van dit schip, maar dit ziet er gewoon niet logisch uit.

Hans, ik ben pas kort geleden naar dit forum overgestapt dus heb ik niet alle discussies gevolgd over de 7 provinciën ,ik heb wel voor je de originele verslagen zoals ze indertijd in de modelbouwer zijn afgedrukt. Mocht je belangstelling hebben ze liggen klaar.( heb trouwens ook het boek van Dik met de tekeningen voor een replica. )

Back