De Zeven Provinciën Hans

En zo moet het straks uiteindelijk gaan worden. Maar eerst gaan we verder aan de eiken kieldelen en de berghouten. Ook wordt er gewerkt aan de assen van de rolpaarden.
20180802_201826.jpg

De groef waar de kiel in komt is gemaakt. Deze is er uit gesneden en na langdurig vijlen werd het de juiste breedte. De kiel komt verlijmt op de valse kiel. Later meer over het plaatsen van de kiel.
20180924_155658.jpg

Voordat kieldelen worden verlijmt worden eerst de berghouten geplaatst. Het voordeel is dat je deze niet tegen de kiel pas hoeft te maken. Het berghout is gelijk gesneden en verder gelijk met de groef geschuurd. Je hebt nu altijd de juiste hoek van het berghout aan de boegzijde. Vaak zie je dat het berghout juist daar rommelig en te kort tegen de kiel aansluit.
20180924_200321.jpg

Laatst bewerkt:
De gelaserde kieldelen zijn gepast en passen goed. Voor de bevestiging zette ik ze extra vast met sateprikkers. Het is nog een hele toer om de onvermijdelijke brandnaad van de gelaserde onderdelen er af te schuren.o_O
20180925_205740.jpg

Bij de boeg past ook het kieldeel prima. Ik wacht nog even tot het laatste berghout is geplaatst. Ook komt hier de boegspriet onder de juiste hoek op te rusten en ik moet dat verder nog uit zoeken en de spriet verder gaan passen. Ik hik nog even tegen het onderste berghout aan om te bevestigen. Deze volgt prima de ronding van het schip maar lastig te klemmen en gaat in de ronding van onderen ook nog behoorlijk openstaan.
20180925_211336.jpg

Ik heb het model zelf (uiteraard) ook gemaakt en het nodige eraan moeten uitdenken. Ik vind het dan ook bereleuk om te zien dat het bij jou allemaal zo strak en netjes eruit komt te zien. :thumbsup:

Ik heb het model zelf (uiteraard) ook gemaakt en het nodige eraan moeten uitdenken. Ik vind het dan ook bereleuk om te zien dat het bij jou allemaal zo strak en netjes eruit komt te zien. :thumbsup:
Het is ook geweldig leuk om te maken blijkbaar heb je hier goed over nagedacht en prefect uitgedokterd :worship:

Laatst bewerkt:
Hans, ik gebruik hier altijd die "staalborstels" voor die bij het dremelsetje zitten, niet te hard duwen en dan gaat dat best goed;)
Succes verder word een mooi schuitje, zelfs onze Admiraal "H" is er content mee zie ik:bye:
Dat is een goede tip Jaques. Met het schuren schuur je ook steeds weer het gelaserde stof in je eiken. Met een staalborsteltje moet dat inderdaad veel beter gaan.

De kieldelen aan de boeg zijn gelijmd. Ook is de boegspriet gepast. Het bovenste kieldeel was zoals aangegeven iets te lang. Deze is aangepast zodat de boegspriet in de juiste schuinte hierop komt te rusten. Nu ik dit deel nog los had was dit gemakkelijk te doen. Voor een extra controle of de ronding van beide kieldelen goed zaten is ook het galjoendeel alvast gepast. De ronding in dat deel kwam mooi uit.
20180926_221240.jpg
20180926_221328.jpg

Back