De Zeven Provinciën Hans

De eerste plank is gelegd. De Engelsen noemen dit een koningsplank. Maar deze is dan wat breder. Hier is dit niet het geval. Voor een rechte lijn plaatste ik de eerste deklat tegen een liniaal zodat hij volkomen recht komt te liggen. Voor deze eerste lat gebruik ik een sneldrogende lijm. Voor de latere latten ga ik lijm gebruiken met een langere open tijd.
20180826_122749.jpg
20180826_122520.jpg
20180826_125039.jpg
 
Van dik hout zaagt men planken. Respect voor de scheepsbouw in vroeger dagen. Ik schat dat voor het dek een 240 planken gezaagd werden. ik kan me het geruzie voorstellen.. sta jij vandaag boven of beneden... ja maar ik heb gisteren al het zaagsel al op mijn knar gehad wat zou beter geweest zijn voor je rug. Boven of beneden.....
uden__kraanzaag_van_dam.jpg
 
Misschien een stomme vraag,wat is het verschil tussen de beide potjes lijm.bedoel qua gebruik.
Wanneer gebruik je welk potje
 
Misschien een stomme vraag,wat is het verschil tussen de beide potjes lijm.bedoel qua gebruik.
Wanneer gebruik je welk potje
Peter, bij het eerste potje heb je maar een minuut de tijd om het latje in de open lijm te leggen en soms wel korter. Dit kan gemakkelijk zijn als je 1 latje insmeer en direkt plakt. Het tweede potje heeft een veel langere open tijd en kan je grotere vlakken insmeren op je valse dek.. de lijm droogt minder snel en zodoende heb je langer de tijd om de planken in de natte lijm te leggen. Dit heet de open tijd van de lijm. Dit is dus zeker geen domme vraag hoor;)
 
Leuk plaatje, maar het succes van de scheepsbouw in Nederland was hier aan te danken:

"In 1592 werd door Cornelis Corneliszoon van Uitgeest de krukas met de windmolen gecombineerd tot de eerste houtzaagmolen. Tot op dat moment duurde het ongeveer dertig dagen om planken te zagen van één boom. De uitvinding van Corneliszoon zorgde ervoor dat er veel sneller gezaagd kon worden en dat de scheepsbouw versneld werd. Zijn uitvinding legde daarmee de basis onder de Gouden Eeuw.[1][2]"

Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zaagmolen
 
Met mijn lattenknipper op maat knip je in korte tijd aardig wat planken dus ben ik lekker opgeschoten vandaag. Steeds smeerde ik met een klein kwastje het dek in zodat ik 2 dekgangen tegelijkertijd kon plakken. Geef even de tijd aan de lijm om te plakken. Ook de zijkant van de planken probeer ik te verlijmen. In het verleden kwam er wel is een stukje los van het valse dek en op deze manier probeer ik dat ook te voorkomen.De breeuwnaden suggereer ik door de planken aan 1 zijde langs de schacht van een markerstift te halen. Niet over de punt overigens maar met eenzelfde snelheid over de schacht. Net voldoende om de inkt er in te laten trekken. Schoonhouden is een must. En een tandenborstel werd desnoods ingezet om lijm te verwijderen. Het verwijderen van lijm heeft echt zo zijn voordeel. Het scheelt heel veel vlekken achteraf bij het behandelen van je dek..
20180826_204550.jpg
20180826_205109.jpg
20180826_205715.jpg
20180826_215100.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk plaatje, maar het succes van de scheepsbouw in Nederland was hier aan te danken:

"In 1592 werd door Cornelis Corneliszoon van Uitgeest de krukas met de windmolen gecombineerd tot de eerste houtzaagmolen. Tot op dat moment duurde het ongeveer dertig dagen om planken te zagen van één boom. De uitvinding van Corneliszoon zorgde ervoor dat er veel sneller gezaagd kon worden en dat de scheepsbouw versneld werd. Zijn uitvinding legde daarmee de basis onder de Gouden Eeuw.[1][2]"

Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zaagmolen
Een leuk weetje Hans.... ik krijg al minder respect voor de plankenzagers
 
Ga je je dek achteraf nog ergens mee aflakken? Want die watervaste stift mag dan wel redelijk bestand zijn tegen water, maar als je er een lak overheen gaat strijken of spuiten lost het alsnog wel op en krijg je vlekken...
 
20180827_091028.jpg
Ga je je dek achteraf nog ergens mee aflakken? Want die watervaste stift mag dan wel redelijk bestand zijn tegen water, maar als je er een lak overheen gaat strijken of spuiten lost het alsnog wel op en krijg je vlekken...
Hoi Danny, Dit is inmiddels de 6e boot waarbij ik het op deze manier doe en zonder problemen hoor. Voor het lakken heb ik verschillend de boten in synthetische lakken en watergedragen lakken gespoten zonder problemen. Foto van het laatste dek de Brixham Trawler
 
Mooi dek. Ik heb iets geleerd vandaag, dankjewel voor de tip.
Ik had dezelfde twijfel als Danny over het gebruik van een watervaste stift, maar als ik de getoonde foto van het dek zo zie, ben ik om. ik ga het volgende dek ook zo uitvoeren.
Bijkomend vraagje nog; hoe doe jij de nagels suggereren waarmee de planken worden bevestigd, Is dat eenzelfde (maar smallere) stift, een potlood, of nog iets anders??
 
Mooi dek. Ik heb iets geleerd vandaag, dankjewel voor de tip.
Ik had dezelfde twijfel als Danny over het gebruik van een watervaste stift, maar als ik de getoonde foto van het dek zo zie, ben ik om. ik ga het volgende dek ook zo uitvoeren.
Bijkomend vraagje nog; hoe doe jij de nagels suggereren waarmee de planken worden bevestigd, Is dat eenzelfde (maar smallere) stift, een potlood, of nog iets anders??
De nagels sugereer ik door een zeer scherpe punt van een harde HB potlood er voorzichtig in te drukken. Ik zal dat bij dit dek overigens niet doen je ziet er straks helemaal niets meer van. Na het indrukken met potlood schuur ik dan nog een keertje lichtjes en spuit ik het dek in een matte lak.
 
Mijn manier is ook niet zaligmakend hoor Ruud... kijk ook naar eens bij de andere bouwers ..

Ik ben een ervaren (model)bouwer, maar dit is wel pas het eerste schip wat ik bouw. En ik ben mijzelf ervan bewust dat ik niet aan het makkelijkste schip begonnen ben.
Maar als ik iets heb geleerd in al die jaren van bouwen is het wel; dat je veel moet lezen, dat domme vragen niet bestaan, en dat je beter goed kunt afkijken dan slecht verzinnen.
Ik volg veel andere (net als jij) heel ervaren bouwers in hun bouwverslagen van de meest prachtige schepen, en leer elke dag wel iets.
Het zal niet altijd makkelijk gaan, maar met veel lezen, vragen en kijken kan ik mijn eigen keuzes maken, en heb ik het vertrouwen dat het wel goed zal komen met mijn schip.
Vandaar dat ik heel blij ben dat jij nu hetzelfde schip bouwt, zodat ik een voorbeeld heb van een ervaren bouwer.
 
Inderdaad, als je vragen hebt, altijd stellen. Mag ook via de mail aan mij. Ik weet dat het een minder makkelijke doos is (lees moeilijk) en dat dingen die voor mij duidelijk zijn dat soms toch niet altijd zijn.
 
Ik ben een ervaren (model)bouwer, maar dit is wel pas het eerste schip wat ik bouw. En ik ben mijzelf ervan bewust dat ik niet aan het makkelijkste schip begonnen ben.
Maar als ik iets heb geleerd in al die jaren van bouwen is het wel; dat je veel moet lezen, dat domme vragen niet bestaan, en dat je beter goed kunt afkijken dan slecht verzinnen.
Ik volg veel andere (net als jij) heel ervaren bouwers in hun bouwverslagen van de meest prachtige schepen, en leer elke dag wel iets.
Het zal niet altijd makkelijk gaan, maar met veel lezen, vragen en kijken kan ik mijn eigen keuzes maken, en heb ik het vertrouwen dat het wel goed zal komen met mijn schip.
Vandaar dat ik heel blij ben dat jij nu hetzelfde schip bouwt, zodat ik een voorbeeld heb van een ervaren bouwer.
Hoever ben je inmiddels Ruud? Mischien ook een verslag gaan plaatsen?
 
Let op dat je hier spant 1 behoorlijk goed afschuint. Zoals op de foto goed te zien is zit er precies daar een (ronde) knik in de planken, en deze worden (zeker met eiken) gauw een hoekige knik
 
Back
Top